Jo Cortenraedt – Jubileum tentoonstelling in Odapark

Van 17 juni tot en met 27 november loopt er de expositie ‘WEIL ICH EIN MÄDCHEN BIN’

Het is inmiddels een kwart eeuw geleden, dat de stichting Odapark werd opgericht om te midden van natuur, kunst en mensen samen te brengen. Begonnen met één enkele sculptuur, gegroeid tot een spectrum aan activiteiten op het gebied van kunst en cultuur anno 2018. Odapark ontleent de naam aan de heilige Oda, beschermheilige voor blinden en slechtzienden. De legende verhaalt, dat Oda – beeldschoon en blind – geboren is aan het einde van de zevende eeuw als Schotse koningsdochter. De heilige Oda ontvluchtte haar vaderland, koos haar eigen weg als vrouw, leefde in isolement, was symbolisch blind voor wat de maatschappij van haar verwachtte, maar trok ten alle tijden haar eigen plan. Ze bepaalde eigenwijs haar eigen weg in de wereld.Zij vormt de thematische leidraad voor de tentoonstelling bij het 25-jarig bestaan van Odapark, met daaraan toegevoegd de begrippen die symbolisch zijn voor heiligen: boeken, en voor Oda in het bijzonder: vogels en dan met name de ekster. De tentoonstelling is samengesteld uit werk van een groot aantal kunstenaars, van wie er velen verbonden zijn aan Odapark, zoals Les Deux Garcons met hun permanente werk hier onder de naam ‘La Resurrection II’. En met een speciaal voor deze expositie gemaakt werk onder de naam ‘Twee eksters’. Volgend jaar is er van dit kunstenaarspaar een solotentoonstelling in Odapark.

Odapark is momenteel de enige hedendaagse kunstinstelling van Noord-Limburg. „Helaas,” zegt Pascalle Mansvelders, tevens artcurator. „Het culturele klimaat is zwaar geweest afgelopen jaren en we zijn er meer dan trots op dat we niet alleen het hoofd boven water houden maar ook nog eens groeien, in bezoekersaantallen, aandacht van de pers en aantallen tentoonstellingen en culturele activiteiten. Odapark is de enige kunstinstelling die gratis te bezoeken is voor het publiek. Dat blijft zo in de komende jaren, al is dat een hard gevecht. Maar in de visie van Odapark is kunst voor iedereen.”

De jubileumtentoonstelling loopt tot en met 27 november, de gedenkdag van de heilige Oda.

Chapeau, Het goede leven in Limburg NL/BE, vrijdag 5 oktober 2018

Meer informatie: