Jette Pellemans – Zo werd Producer en DJ Eddy De Clercq Ingepalmd door Zuid Afrika

Eddy de Clercq ‘Het voelde, alsof ik Door de Jaren Heen Al Allerlei Muzikale Voorstudies en Schetsen had gemaakt over Mijn Liefde voor Afrika‘ (foto Patrick Post)

Zo werd Producer en DJ Eddy De Clercq Ingepalmd door Zuid Afrika

Dance Pionier Eddy De Clercq reisde als DJ de Hele Wereld rond, maar vond in Zuid Afrika zijn Lievelingsplek. De Ritmes, die daar Op Straat Voor Het Oprapen liggen, bundelde hij op zijn Nieuwe Album Afrotronic.

Pure Magie. Dat ervaarde Eddy De Clercq toen hij laatst op een zaterdagmiddag zijn Nieuwe Plaat Afrotronic presenteerde in Mary go Wild, een Ontmoetingsplek voor Dance Minnend Nederland op de Amsterdamse Zeedijk. Als Laatste Nummer van zijn Set draaide hij Coral Reef, een Bijna Hypnotiserende Track, waarbij de Luisteraar Gevoelsmatig zweeft in het Oceaan Water. De Clercq keek het Publiek in en zag daar een Jong Stel, Vredig, Heen en Weer, Wiegend op de Muziek. Maar wat voor Rare Tas droeg die Man nou op zijn Buik?

De ClercqIk Keek Nog Eens Goed en toen zag ik Het. hij droeg een Doek met een Baby er in. Een Baby! Ik Wenkte ze Wat Dichterbij. Dat Kind begon te Lachen, die Man keek Liefdevol toe en danste weer verder. Zij pasten Zo Perfect in de Groove en Swing van dat Nummer. Dat was Echt, Ja, Magie.”

De 66 Jarige De Clercq vertelt het met zijn Warme, door Sigaartjes Gekleurde Stem in de Achtertuin van zijn Huis op de Keizersgracht in Amsterdam. De Zon maakt, dat hij voor het Interview voorstelt Buiten te Zitten in plaats van in zijn Kantoor. “We hebben de Afgelopen Tijd Lang Genoeg Binnen Gezeten, vind je niet?” Hij draagt een Zwart Linnen Pak met Kleurige Borduursels er op. Hij is bovendien Gebruind, want Net Terug van zes weken Zuid Afrika, waar hij sinds 2001 met zijn Man een Buitenhuis heeft.

Zijn nieuwe Album noemt hij een Verwerkingsproces van Alle Invloeden, Ideeën en Inspiratie, die hij daar de Afgelopen Jaren heeft Verzameld. In elk Nummer trekt hij telkens een Nieuwe, Sferische Wereld op, waar je Helemaal In Kan Verdwijnen, van het Serene Coral Reef tot de Arabische Klanken in Oasis Midnight Radio en het Ronduit Feestelijke African Diamond. Zo vormt Afrotronic een Nieuw Hoofdstuk in de Lange Carrière van Eddy De Clercq, waarvan het HoofdstukRoXY’ waarschijnlijk het Bekendste is. Eind Jaren Tachtig was De Clercq Mede Eigenaar van die Roemruchte Amsterdamse Nacht Club en zette daar House Muziek Definitief op de Kaart in Nederland.

De RoXY Jaren waren van 1986 tot 1991. Daarna reisde hij als Internationaal Vermaard DJ de Wereld rond. Hij was Huis DJ in Twee Clubs in New York, verbond zich Vier Jaar Exclusief aan Club Cocoricò in Italië, en verdiende Goed Geld. Het was in die Periode, in 1996, dat hij Voor Het Eerst in Zuid Afrika kwam.

Wat was dat voor Ervaring?

Het was een Keerpunt in mijn Muzikale Leven. Ik zou daar draaien op een Grote Rave in Durban, samen met een aantal Lokale Radio DJ S. Daar maakte ik Kennis met hun Muziek, vooral Kwait, een Vorm van House met Hip Hop Elementen. Het had Veel Zware Bassen en Langzame Ritmes. Heel Anders dan wat ik en Andere Westerse DJ S tot die Tijd deden. Het maakte me Nieuwsgierig, Hongerig, naar dat Continent, waar Nog Zo Veel te Ontdekken viel. Zuid Afrika heeft een Rijke Geschiedenis van Allerlei Migratie Stromen. Dat vormt bij elkaar zo N Nalatenschap van Ritmes en Klanken. Dat Overrompelde me Totaal.

Was het Alleen Maar de Muziek, die U zo greep?

Nee, de Muziek was maar een Deel van het Verhaal. Het was ook een Kennismaking met het Land, met de Bevolking. In die Tijd, Halverwege de Jaren Negentig, ging het in Europa Financieel Niet Goed. Dat gaf een Bepaalde Somberte, een Sfeer van Malheur. In Zuid Afrika was het Tegenover Gestelde aan de Hand. Nelson Mandela was net in 1994 verkozen tot President en je voelde de Enorme Kracht en Emancipatie, die van dat Land uitging. Dat was Zó Opwindend om mee te maken. Ik ben er Altijd Terug blijven komen en in 2001 hebben mijn Man en ik daar ons Zomerhuis gekocht.”

null Beeld Patrick Post

Eddy De Clercq (foto  Patrick Post)

Die Muzikale Inspiratie was er dus Al Vanaf het Begin, 25 jaar geleden. Waarom heeft dat Nu Pas geleid tot eenAlbum?

Het voelde, alsof ik door de Jaren heen al allerlei Muzikale Voorstudies en Schetsen had gemaakt over mijn Liefde voor Afrika. Nu was die Map Zo Dik geworden, dat het er uit moest. Het laatste Zetje voor dit Album kwam door de Huidige Staat van de Elektronische Dansmuziek. Ik vind het vaak zulke Niets Zeggende, Monotone, Repeterende Beats. Het is Succesvol,maar daardoor ontwikkelt Het zich niet verder. Het maakte, dat ik Zin kreeg om in mijn Eigen Archief te duiken en al die Opnames, die ik ooit heb gemaakt, nog eens terug te luisteren en op te poetsen. In Corona Tijd had ik Toch Tijd Genoeg.”

In uw Leven luidde een Verbintenis met een Nieuwe Club altijd een Nieuw Hoofdstuk in uw Carrière in, Paradiso, RoXY, Club Mars in New York, Cocoricò in Italië. Was Zuid Afrika als het Ware ook een NieuweClub’?

Dat is toch Niet Helemaal Vergelijkbaar. Elke Club, waar ik heb gedraaid, heb ik naar mijn Hand mogen zetten. Niet alleen Muzikaal, maar ook in Randzaken als het Licht, Geluid, Decor. Bij Paradiso stonden de Portiers Altijd Buiten in een Leren Jekkie. Ik ze, vanaf Nu komen jullie in Smoking. Ik wilde niet, dat Mensen uit Plastic Bekers hoefden te drinken, dus zorgde ik dat er Echte Glazen kwamen. Zuid Afrika heb ik Niet Bedacht of Gemaakt, maar het Land heeft mij Ingepalmd met wat het aan Mensen en Muziek te bieden heeft. De Volgorde is dus anders, maar er is dus wel een Nieuw Product, of Hoofdstuk zo je wilt, uit voortgekomen.

Heeft u zich bij het maken van Afrotronic voorgesteld hoe een Volle Club Zaal er op zou reageren?

Oh Ja. Er staan Zeker Genoeg Dansvloer Vullers op. Topaz is een Geweldig Nummer voor de Dansvloer, African Diamond ook. Maar ik wil alleen maar ergens draaien als het Goed voelt. Als een soort Uitzendkracht de Wereld over vliegen voor het Geld. Dat hoeft voor mij niet meer. Bovendien vind ik het Moeilijk om in deze Tijd van Oorlog hossend naar de Spreekwoordelijke Dancing ‘De Lamme Doorzak’ in Steenhoekerzeel te gaan. Maar als ze me vragen voor een Mooi Festival, op een Mooie Plek met Leuke Mensen – net als die bij Mary Go Wild zaterdag – dan denk ik daar zeker over na.”

Afrotronic van Eddy De Clercq & Friends is op Vinyl Verkrijgbaar en te beluisteren via Spotify.

Lees ook
Vijftig jaar Paradiso: het Brutale en Ranzige is er vanaf (2018)

Dit Jaar bestaat Pop Podium Paradiso Vijftig Jaar. Dat Mag, Moet, en Wordt Gevierd.
Over wat Paradiso tot de Ware Pop Tempel van Nederland maakt.

Trouw,

https://www.trouw.nl/cultuur-media/zo-werd-producer-en-dj-eddy-de-clerq-ingepalmd-door-zuid-afrika~bff73844/

Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Jette+Pellemans
https://robscholtemuseum.nl/?s=Eddy+De+Clercq
https://robscholtemuseum.nl/?s=Afrotronic
https://robscholtemuseum.nl/?s=House+Music
https://robscholtemuseum.nl/?s=HipHop
https://robscholtemuseum.nl/?s=Elektronische+Dans+Muziek
https://robscholtemuseum.nl/?s=Paradiso
https://robscholtemuseum.nl/?s=RoXY
https://robscholtemuseum.nl/?s=Club+Mars
https://robscholtemuseum.nl/?s=Nelson+Mandela
https://robscholtemuseum.nl/?s=Zuid+Afrika