Jeroen Nobel – Brief van de burgemeester aan de inwoners en ondernemers van Den Helder

Burgemeester Jeroen Nobel (foto denhelder.nl)

Brief van de burgemeester aan de inwoners en ondernemers van Den Helder

Beste inwoners en ondernemers van Den Helder,

In het begin van dit jaar, toen de Corona Virus crisis uitbrak, zei ik: het zijn moeilijke tijden, met lastige maatregelen. Hou alstublieft vol. We zijn nu ruim zeven maanden verder. Het Corona Virus besmet ons nog steeds, maakt ziek en leidt in een aantal gevallen ook tot de dood. Daarom is mijn boodschap aan u helaas niet veranderd. En dat is niet gemakkelijk.

Na een relatief rustige zomerperiode stijgen de besmettingen met aantallen, waar ik mij zorgen over maak. Verplegend personeel is nauwelijks bekomen van de eerste golf, of ze moeten  weer aan de slag voor nieuwe opnames. Dat is mentaal zwaar. Het heeft ook gevolgen voor mensen, die andere klachten hebben en daar zorg voor nodig hebben. Ik kan me voorstellen, dat het onzekerheid geeft, als u te maken krijgt met afspraken, die worden afgezegd. Ook het gemis aan vanzelfsprekendheden als het niet kunnen vieren van verjaardagen of andere bijzondere gelegenheden, sporten in teamverband, of gewoon gezellig met elkaar uitgaan, vraagt veel van u.

Voor onze ondernemers is het een zware tijd. Vooral voor de horeca ondernemers, die hun deuren voor de tweede keer moesten sluiten. Ook culturele instellingen en verenigingen hebben het niet gemakkelijk. Alles en iedereen moet zich aanpassen aan een situatie, waarin we tijdelijk minder vrij zijn. Zodat we straks weer de vrijheid mogen ervaren van dicht bij elkaar zijn, uitgaan, zingen, vakantie vieren en alles wat het leven mooi en onbezorgd maakt.

Hoelang ‘straks’ duurt, weten we nog niet. Voor vier weken is nu de boodschap, maar het aantal besmettingen bepaalt de tijd, die we ons aan de maatregelen moeten houden. Ook u wordt weer gevraagd om de maatregelen uit te voeren: afstand houden, mondkapje op, minder sociale contacten. Ik kan me voorstellen, dat u het soms zat bent. Dat u zich afvraagt ‘Wanneer stopt het nu?’ Of dat u twijfelt aan het nut en de noodzaak van de maatregelen.

Want we kunnen onze ogen niet sluiten over de weerstand, die er is. Die leidt tot felle discussies, meningen die lijnrecht tegenover elkaar staan en soms zelfs tot bedreigingen. We zien het op TV, lezen er over in de krant en op sociale media.

Ik vraag u uit de grond van mijn hart om elkaar met aandacht en respect te blijven behandelen. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn over de maatregelen. Het is wel waar we op dit moment samen de schouders onder moeten zetten. Om het Corona Virus onder controle te houden.
Volgt u ze daarom alstublieft op. Doet u het niet voor uzelf, doe het dan voor de ander. Voor elkaar.

We kunnen dit. U heeft dat al laten zien. Ik ben trots op de veerkracht, het doorzettingsvermogen en het geduld, dat u tot nog toe heeft kunnen opbrengen. Zo doen we dat in Den Helder.

Dank u wel daarvoor. Hou vol alstublieft.

Jeroen Nobel

denhelder.nl, 20 oktober 2020

1 Comment

1. “Het is wel waar we op dit moment samen de schouders onder moeten zetten. Om het Corona Virus onder controle te houden”.

Prima brief. Alleen jammer dat onduidelijk blijft welke sterke schouders niet mee hoeven te helpen om deze zware last te dragen. Daar vallen in ieder geval de koning, de koningin, drie prinsessen en de minister van Justitie onder.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.