Jelle Boonstra – Parkeerruzie kasteelmuseum Ruurlo escaleert + ‘Een clash tussen twee grote ego’s’

Parkeerruzie kasteelmuseum Ruurlo escaleert

Het komt niet meer goed tussen zakenman Hans Melchers en burgemeester Joost van Oostrum van Berkelland. De ruzie over parkeerplaatsen bij het Willink Museum is volledig uit de hand gelopen. “Vanaf nu gaat alles per kort geding.’’

“Met de burgemeester wissel ik geen woord meer”
Hans Melchers

Melchers, ook wel bekend als de mecenas van de Achterhoek, is boos en teleurgesteld. De 79-jarige steenrijke zakenman schonk Ruurlo het Willink Museum, dat eind juni zijn deuren opende. Dat kostte de gemeenschap geen cent. De belangstelling in de eerste weken is zo groot dat er een parkeerprobleem is ontstaan. Diverse bezoekers die hun auto in de berm parkeerden, kregen een boete van 100 euro. Dat is Melchers in het verkeerde keelgat geschoten. Overleg hierover liep vast. “Met de burgemeester wissel ik geen woord meer. Vanaf nu gaat de communicatie per kort geding.”

Opgestapt

Ze zouden het dinsdag uitpraten. ,,Ik ben halverwege opgestapt. Praten had geen enkele zin. Hij zat klaar met een jurist. Ik heb op mijn leeftijd geen trek meer in een middag gewauwel’’, zegt Melchers. ,,Deze burgemeester is op-en-top een ambtenaar, iemand van de regeltjes. Dat is een nadeel van mijn karakter; ik ben een handelaar. Met zo’n man kan ik niet overleggen.”

Al met al is het een luxe probleem. Het kasteelmuseum had voor dit jaar gerekend op 25.000 bezoekers. Woensdag, amper drie weken na de opening, waren dat er al 15.000. ,”Omgerekend naar de openingstijden van het museum anderhalve bezoeker per minuut”, rekent Hans’ vrouw Monique Melchers voor.

Tijdelijk probleem

Op het parkeerterrein is plek voor 80 auto’s. Tegen half twaalf staat het er al bomvol. Een tijdelijk probleem, vast en zeker, want het aantal bezoekers zal langzaam maar zeker afnemen. Parkeren kan ook bij het station en voor het vervoer naar het museum zijn shuttle treintjes ingezet.

Melchers had gehoopt dat de gemeente ook iets zou doen aan het parkeerprobleem, zoals in het Gelderse Gorssel waar hij twee jaar geleden Museum More opende. ,,In Gorssel kregen we een halve hectare van de gemeente voor parkeerplaatsen. Daar zagen ze onmiddellijk het belang van de komst van het museum.”

“Blijkbaar is er schaamte bij mensen om zich te melden”.
Hans Melchers

De zakenman zegt onaangenaam te zijn verrast door de bekeuringen. “Er is niet gewaarschuwd. Er zijn 50 bekeuringen uitgeschreven en ze sleepten auto’s weg. Honderd euro, dat liegt er niet om. De mensen worden slachtoffer van de willekeur van zo’n ambtenaar.”

In de media bood Melchers, volgens Forbes een van de zestien miljardairs in Nederland, aan de boetes te betalen ((http://www.ad.nl/binnenland/miljardair-betaalt-boetes-foutparkerende-museumbezoekers~a0424b70/?_sp=065d279b-2f09-4c01-b2d0-ec8f4897212d.1500923911729). “Daar heb ik precies één reactie op gehad. Blijkbaar is er schaamte bij mensen om zich te melden. Dat hoeft niet – ik herhaal het graag nog een keer: kom vooral. Er wordt voor gezorgd.”

Burgemeester: ‘Ik kon niet anders’

Burgemeester Joost van Oostrum is verrast door de heisa. “Waarom zouden we er moeilijk over doen? Als het een nette aanvraag is, zullen we die snel behandelen binnen de mogelijkheden die wij hebben.”

Over de bekeuringen zegt hij: “Ik kon niet anders; de provincie zag dat auto’s over fietspaden reden, een gevaar voor fietsers en voetgangers. Ik ga over de veiligheid. Als er iets was gebeurd, hadden ze gezegd: ‘Burgemeester, waarom heeft u niets gedaan?’ En 50 bekeuringen? Het waren er 17.”

De Stentor, 21-07-17, 10:51

‘Een clash tussen twee grote ego’s’

De Stentor, 22 juni 2017