Jan Pieter Ekker – Afvoerputje op het Stedelijk leidt tot gesteggel: ‘Het stemt treurig’

Het afvoerputje, dat kunstenaar Ralph Posset onder de witte badkuip van het Stedelijk Museum had bevestigd, is verwijderd.

Posset had het gesigneerde perspex plaatje met een gegoogelde afbeelding van een afvoerputje op 22 december eigenhandig bevestigd.

De drek van de afgelopen paar jaar moest via het putje worden afgevoerd, stelde Posset. “Nepotisme, belangenverstrengeling, artistiek kapitalisme, handjeklap, vriendjespolitiek, het grote geld… De raad van toezicht, die investeert in kunst, die hier een jaar later wordt geëxposeerd.”

Het afvoerputje bleef aanvankelijk vrijwel onopgemerkt hangen. “Ik heb bewust geen toestemming gevraagd aan het museum, in afwachting, of ze het zouden tolereren. Maar het Stedelijk liet het putje niet alleen hangen, maar deelde mijn actie ook met zijn 200.000 volgers. Heel uitgekookt. Allerlei kunstenaars in den lande feliciteerden mij met mijn actie, ik dreigde salonfähig te geworden.”

Keurig bewaard

Tot leedwezen van Posset, die kort voor oud en nieuw een oproep deed in deze Het Parool: ‘Verniel of verwijder mijn kunstwerk.’

Het Stedelijk Museum zag de oproep ook en liet Possets putje terstond verwijderen door een bewaker.

“Verniel het kunstwerk, stond er in zijn oproep. Dat leek ons niet zo’n goed idee, met al dat vuurwerk rond oud en nieuw,” aldus woordvoerder Udo Feitsma. “Om schade aan de badkuip te voorkomen hebben we het dus zelf maar verwijderd. Ik weet niet waar het nu is, maar we hebben het keurig bewaard.”

“Het probleem is, dat het niet om de noodzakelijke overdrachtelijke schoonmaak gaat, maar om een ordinaire boen beurt”
Ralph Posset

Posset reageert gepikeerd. “Kunst verwijderen voor een smetteloos omhulsel is typerend voor het denken van kunstinstituties,” stelt de zelfbenoemde ‘volkskunstenaar’.

“De grote schoonmaak is begonnen met het vertrek van directeur Beatrix Ruf, maar het museum is nog absoluut niet waar het moet zijn.”

Ordinaire boen beurt

“Het probleem is, dat het niet om de noodzakelijke overdrachtelijke schoonmaak gaat, maar om een ordinaire boen beurt. En tijdens het boenen zat mijn afvoerputje blijkbaar in de weg. Het nieuwe jaar moest weer een blinkende badkuip opleveren, waardoor uiterlijk vertoon het wint van een pijnlijk, maar klein en ludiek, statement van een kunstenaar.”

“Zo blijkt maar weer: een museum zal altijd ingrijpen als kunst in zijn ogen illegaal is. Het instituut prevaleert altijd zijn eigenbelang boven kunst. Een kunstenaar, die zich de buitenmuren van een museum toe-eigent, wordt altijd bestreden. Out of the box denken mag alleen binnen de muren van de museumdoos en met toestemming van de directie.”

“Door mijn afvoerputje te verwijderen heeft het Stedelijk mijn werk juist meer waarde gegeven.”
Ralph Posset

Dat uitgerekend het Stedelijk zijn afvoerputje heeft verwijderd, en ook nog eens zonder hem te informeren, laat volgens Posset zien, dat onafhankelijke kunst weerloos is in de handen van kunstambtenaren.

Meer waarde

“Het stemt treurig, maar het maakt het wel overzichtelijk. Iedereen, die er nog steeds van overtuigd is, dat gesubsidieerde kunstinstellingen het beste voorhebben met kunst, moet zich achter zijn oren krabben.”

Posset beraadt zich nog, of hij een andere versie van zijn readymade aan de badkuip gaat bevestigen. Hij maakte zijn afvoerputje in een oplage van twaalf, waarvan er inmiddels al enkele zijn verkocht via zijn web winkel.

“Voor slechts 350 euro, een schijntje voor een stukje Nederlandse kunstgeschiedenis,” aldus Posset. “Door mijn afvoerputje te verwijderen heeft het Stedelijk mijn werk juist meer waarde gegeven. Men is opgelucht, dat het weg is, en dus moet het terugkomen!”

Het Parool, 4 januari 2018, 08:42

1 Comment

1. Een maatschappij die geen kritiek meer kan velen van maatschappelijk betrokken kunstenaars, zal roemloos ten onder gaan.

Vooral de toekomst van Den Helder ziet er inktzwart uit….

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.