Jan Kuitenbrouwer – HYPE NOSE

Joost Zwagerman bij Sonja Barend  (foto YouTube)

Joost Zwagerman – Gimmick Cover
Jan Kuitenbrouwer – HYPE NOSE, NRC Handelsblad, 1 juli 1989

Jan Kuitenbrouwer – HYPE NOSE, NRC Handelsblad, 1 juli 1989 (1)

Jan Kuitenbrouwer – HYPE NOSE, NRC Handelsblad, 1 juli 1989 (2)

Jan Kuitenbrouwer – HYPE NOSE, NRC Handelsblad, 1 juli 1989 (3)

Jan Kuitenbrouwer – HYPE NOSE, NRC Handelsblad, 1 juli 1989 (4)

Jan Kuitenbrouwer – HYPE NOSE, NRC Handelsblad, 1 juli 1989 (5)

Jan Kuitenbrouwer – HYPE NOSE, NRC Handelsblad, 1 juli 1989 (6)

HYPE NOSE 

Het is U Misschien Op Gevallen ,dat er Vorige Week Iets Mis ging, een Deel van mijn Stukje viel Weg, Zo dat Het Zonder de Bedoelde Cliff Hanger Eindigde.
Het ging dus om de Jonge Schrijver Joost Zwagerman. Voor Op Gesteld, Zwagerman heeft Talent. Hij is Productief en Af Gezien van Één op Weinig Taal Liefde Wijzende Woord Keus . Zo gebruikt hij Geregeld het Vreselijke ‘Heikel‘, ‘Dat is een Heikel Stand Punt’. En ‘Nu begin ik Misschien op een Heikel Niveau te Praten’, kan een Vaardige Pen hem Niet Ontzegd worden. De Vraag, die zich in Zake Zwagerman Op Dringt is, of hij Wel Integer is. Het Laatste Boek van Zwagerman heet Gimmick! Het speelt zich af in Kringen van Jonge, Succes Volle Post Moderne Kunst Schilders, die elkaar treffen in een Discotheek genaamd Gimmick, en is Gebaseerd op Zwagermans Vriendschap met de Schilder Rob Scholte en zijn Scene. De Kunstenaars in Gimmick hebben Dóór, dat de Kunst Minnende Elite op het Moment Zo Gedesoriënteerd is en Tegelijk Zo Veel Geld te Besteden heeft, dat Alles ze valt Wijs te Maken. De Truc is Niet het Werk, dank zij de Schaam Lap van de Post Moderne Kunst Theorie, Anything Goes!, is Ales, Inclusief Citeren, Kopiëren en Jatten Gepermitteerd, de Truc is He je het Verkoopt, en dat is een Kwestie van Media Exposure, Public Relations en Koop Manschap. Deze jJongens slagen Daar Aardig in en in een Sfeer van Eigen Waan, Egoisme en A, om Niet te Zeggen Im Moreel Cynisme Leiden ze een Ruig Leven met Veel Drank, Veel Coke en Veel Sex.
Gimmick!, begrijpen we uit een Interview dat Het Parool Zwagerman bij Verschijnen Af Neemt, is Bedoeld als ‘Proeve van Verontwaardiging’, een Aan Val op de Hype Kunst en het Voze ‘Mis Dadige’ Cynisme van haar Makers. ‘Het moest Gezegd Worden. Het mocht Niet Langer On Op Gemerkt Blijven,’ zegt hij. ‘De Corruptie druipt er van af bij deze Mensen. Ze bedriegen Iedereen. () Wat ik Ook wil Zeggen is, dat deze Kunstenaars Reactionair zijn.’ Dit is Vreemd. Het heeft er Immers Alle Schijn van, dat Zwagerman met zijn Operatie Gimmick Exact dat Gene doet, Wat hij zijn Ex Vriend, op Wiens Kosten hij Kort Geleden Nog Menig Lijntje, Pilletje en Glaasje naar Binnen werkte, voor de Voeten Werpt. Zijn Om Zwervingen in de Wereld van de Corruptie Kunst zijn een Snelle Leer School geweest. Het Gebrek aan Morele Integriteit bij Voor Beeld, dat Zwagerman Scholte cum Suis Aan Wrijft, is Nou Net Wat aan Gimmick! Ook Zo Op Valt. Noch door Middel van Humor, Noch via een Scherp Zinnig Commentaar, Laat Staan, Hel Ouder Wetse, met een ‘Moraal’, geeft Zwagerman de Lezer van Gimmick! zijn Visie op de Pomo Scene, het Enige, dat hij Op Dist is een Vorm Loze Aan Een Schakeling van Dik Gezaagde Rot Streken, Dope Mis Bruik en Onsmakelijk Op Geschreven Seks. Wat dat Betreft lijkt het Boek Sprekend op de Kunst, die Zwagerman Verfoeit, ‘Dit is Het, Wat Het is, Zoekt U Zelf Maar Uit, Daar is de Kassa.’ Dat Zwagerman zich aan dit Hele Vraag Stuk Vertilt, blijkt Wel als hij zijn Werk Stuk in een Interview Vergelijkt met Ushering In Banality, Ook Bekend als Het Varken van Jeff Koons, dat hij Elders Juist Weer tot Symbool Uit Roept van de ‘Corrupte’, ‘ParasitairePost Moderne Kunst, die hij Verafschuwt. Ook het Leer Stuk van de Onnodige Originaliteit heeft Zwagerman van zijn Gehate Vrienden Over Genomen. Gimmick! is een Nederlands Af Treksel van het Type Boek. dat de Af Gelopen Jaren in Amerika Enorm Succes Vol is, de Yuppie Back, Snel Geschreven Schetsen naar het Leven van Verwende, Cynische Types. die er Ook met Grote Hoe Veel Heden Geld, Sex en Drugs Niet in Slagen de Verveling te Verdrijven. Het zit de Twee Af Splitsingen van Zwagerman in het Boek, de Tobberige B Schilder Walter Raam en de Arm Lastige, van een Door Braak Dromende Schrijver Freddie Oerzang, Behoorlijk Hoog, dat zij voor hun Fast Lane Fun op de Gulheid van hun Succes Volle Vrienden zijn Aan Gewezen. Wow, moet Zwagerman Gedacht hebben. Toen hij de Yuppie Back Schrijvers Bret Easton Ellis, Tama Janowitz en Jay McInerney las. de Scorende Formule! Copiëren! Dan kan ik Straks om Midder Nacht Éen van mijn Vlooien om Vijf Gram Coke Sturen! De Lezer van Gimmick! weet Waar hij het van Daan heeft. ‘Kunst is een kwestie van Timing, Marketing en Conceptual Strategy,’ zegt de Ergste Pomo Parasiet, die in het Boek Op Treedt. En dan die Andere Zonde van de Corrupte Kunstenaar, Media Prostitutie. In het Boek duikt met Enige Regel Maat een Blonde Jongen op. die voor een Society Pagina werkt, een Variant op HP’s Milieu Pagina. ‘Die Rubriek hoort Hele Maal bij de Sfeer, die ik beschrijf,’ zegt Zwagerman in een Interview met Het Parool. Ik volg HP’s Milieu en verwed mijn Rechter Arm, dat er Iemand is, die Vaker op HP’s Milieu Pagina Figureert, en Nóg Vaker Poseerde, dan Alle Post Moderne Schilders te Samen, en dat die Iemand Joost Zwagerman is. Want de Pomo Ratten mogen dan van Publiciteit houden, Joost Zwagerman jat je Auto Radio Er Voor. Maanden voor Gimmick! verscheen, zo als Bekend Her Schreef Martin Ros het Manuscript, nam de Schrijver de Publciteits Campagne ter Hand. In Vijf Periodieken maar liefst, Blind, Adem, De Held, Nieuwe Revue en Playboy, werd het Boek Voor Gepubliceerd. In tussen bestookte de Auteur Pers en RTV Redacties met Telefoontjes om Zich Zelf Aan te Bieden als Interview Object. Van Exclusiviteit kon daar bij Natuurlijk Geen Sprake kon zijn, legde hij Verbluft Luisterende Kunst Redacteuren uit. ‘Bij Zo en Zo praat ik over het Boek, bij Die en Die praat ik over Me Zelf en dan bij Jullie over de Kunst, had ik Gedacht.’ Het Sterkste Staaltje Hype Kunde Echter betrof de Gimmick! Avond onlangs in Paradiso. Paul Groot, zo meldde het Pers Bericht van De Arbeiders Pers, organiseert ter Gelegenheid van zijn Af Scheid als Hoofd Redacteur van het Museum Journaal een Avond rond het Boek van Joost Zwagerman. Op de Avond Zelf, Waar Coor ik me, in de Waan, dat het een Serieus Evenement betrof, als Forum Lid had laten Strikken, bleek Hoe het Werkelijk Zat, Groot, die Glazig aan de Bar stond, had Zich Laten Gebruiken als Stro Man, de Feitelijke Organisator van het Evenement was J Zwagerman, die Het Kennelijk ‘Heikel’ had Gevonden als Officieel Organisator Op te Treden en Nu Stijf van de Stress en God Weet Wat door het Gebouw joeg om, Vergeefs, te Proberen Iets van de Avond te Maken. Het Voze Karakter van de Zwager Manifestatie werd Nog het Treffendst Geïllustreerd door het Feit, dat hij Gepresenteerd werd door de Kunst Journalist Jhim Lamoree, die Gimmick! Drie Maanden Geleden in een Kraak Recensie in Propria Cures Nog een ‘Ziel Loze, Vol Komen  Lege Zeden Schets’ noemde. Drie Society Achtige Rubrieken waren Aan Wezig, en Willig liet de Jonge Schrijver zich Kieken. Zwagerman, Kort om, is het Even Beeld van de Opportunisten, die hij Beschrijft. Hoewel, Eigenlijk is hij Erger. Joost Zwagerman lijkt op Jimmy Swaggart, die Miljoenen Amerikaanse TV Kijkers tot Kuisheid en Huwelijkse Trouw Maant en Op Weg Terug van de Studio een Bordeel aan doet ()

NRC Handelsblad, 1 juli 1989

https://www.nrc.nl/nieuws/1989/06/24/hype-nose-deel-1-kb_000035117-a3595505

https://www.nrc.nl/nieuws/1989/07/08/brieven-adat-z-17-kb_000031060-a3601041

Marek Kanievska – Less than Zero (1987)

James Bridges – Bright Lights, Big City (1988)

Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Jan+Kuitenbrouwer
https://robscholtemuseum.nl/?s=Benoît
https://robscholtemuseum.nl/?s=NRC+Handels+Blad
https://robscholtemuseum.nl/?s=Cliff+Hanger
https://robscholtemuseum.nl/?s=Sonja+Barend
https://robscholtemuseum.nl/?s=Society
https://robscholtemuseum.nl/?s=Society+Rubriek
https://robscholtemuseum.nl/?s=HP
https://robscholtemuseum.nl/?s=Haagse+Post
https://robscholtemuseum.nl/?s=Jhim+Lamoree
https://robscholtemuseum.nl/?s=Propria+Cures
https://robscholtemuseum.nl/?s=Paul+Groot
https://robscholtemuseum.nl/?s=Museum+Journaal
https://robscholtemuseum.nl/?s=Paradiso
https://robscholtemuseum.nl/?s=Stro+Man
https://robscholtemuseum.nl/?s=Martin+Ros
https://robscholtemuseum.nl/?s=HYPE
https://robscholtemuseum.nl/?s=HYPE+NOSE
https://robscholtemuseum.nl/?s=Joost+Zwagerman
https://robscholtemuseum.nl/?s=Gimmick!
https://robscholtemuseum.nl/?s=Blind
https://robscholtemuseum.nl/?s=Adem
https://robscholtemuseum.nl/?s=De+Held
https://robscholtemuseum.nl/?s=Nieuwe+Revue
https://robscholtemuseum.nl/?s=Play+Boy
https://robscholtemuseum.nl/?s=Heikel
https://robscholtemuseum.nl/?s=Interview+Object
https://robscholtemuseum.nl/?s=Stijf+van+Stress
https://robscholtemuseum.nl/?s=Stijf+van+God+Weet+Wat
https://robscholtemuseum.nl/?s=Zwager+Manifestatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Jay+McInerney
https://robscholtemuseum.nl/?s=Tama+Janowitz
https://robscholtemuseum.nl/?s=Brett+Easton+Ellis
https://robscholtemuseum.nl/?s=Rob+Scholte
https://robscholtemuseum.nl/?s=Post+Moderne+Kunst
https://robscholtemuseum.nl/?s=Post+Modernisme
https://robscholtemuseum.nl/?s=Jimmy+Swaggart