Jan Balk – Gemeenteraadsleden positief over plannen Scholte

DEN HELDER – Rob Scholte heeft bij de gemeente Den Helder zijn bedrijfsplan ingediend. De kunstenaar woont en exposeert in het voormalige postkantoor aan de Middenweg, maar dreigt het pand te moeten verlaten. Om de gemeente op andere gedachten te brengen, heeft Scholte zaterdag zijn plannen gepresenteerd. Na eerdere negatieve geluiden waren gemeenteraadsleden tijdens de bijeenkomst positief.

Het voormalige postkantoor aan de Middenweg is door de gemeente tijdelijk in gebruik gegeven aan enkele kunstenaars, met Scholte als meest prominente bewoner, en een decorbouwvereniging. Het pand mag ook in de toekomst benut worden als volwaardige expositieruimte. Daarom zouden de huidige gebruikers eventueel in mogen blijven. Maar dan moet een en ander wel rendabel worden gemaakt. Dichtbij.nl schreef al eerder over de zaak.

Bedrijfsplan
Daarom moest Scholte een bedrijfsplan bij de gemeente inleveren waarmee hij de haalbaarheid zou kunnen aantonen. Dat heeft de kunstenaar inmiddels gedaan. Zaterdag presenteerde Scholte, die formeel tot 1 januari 2015 mag blijven in het postkantoor, de plannen aan verschillende gemeenteraadsleden en andere genodigden.

Scholte, die al sinds eind 2007 illegaal in het pand woont, is van plan om een prachtig museum van het postkantoor te maken. Hiervoor hoeft hij geen subsidie. Maar Scholte wil wel voor een symbolisch bedrag als beheerder met zijn gezin in het postkantoor blijven wonen. De grote vraag is nu of de gemeente Den Helder het plan goed gaat keuren.

Positief
De eerste berichten over de plannen zijn positief. Dat blijkt onder meer uit de tweet van Joke Vorstman-Gorter, gemeenteraadslid van de Stadspartij Den Helder.

Ook in het Noordhollands Dagblad waren er positieve reacties te lezen. “Ik vind zijn plan voor het postkantoor prachtig”, zegt Frans Klut van D66. Carlo Assorgia van de Stadspartij en CDA’er Erwin Krijns lieten eveneens weten dat de plannen een kans moeten krijgen.

De positieve reacties zijn leuk voor Scholte, maar betekenen weinig. Formeel heeft de gemeente namelijk aan de kunstenaar laten weten dat de financiële onderbouwing van de plannen te wensen over laat. Over de haalbaarheid zal in de gemeenteraad dan ook nog uitvoerig gesproken moeten worden. Scholte heeft op de website van Den Helder Actueel laten weten dat hij uiterlijk 15 november wil weten of hij wel of niet mag blijven in het postkantoor.

Vind jij dat Rob Scholte mag blijven in het voormalige postkantoor? Of juist niet? Laat het hieronder weten in een reactie.

Reacties:

Reyer Rensmaag:
Het geld van aankoop is toch al weg dus laat rob zitten waar hij zit

Leendert van Dam:
Wat mij betreft blijft Scholte daar en maakt hij er inderdaad een mooi museum van. Als het postkantoor dan toch blijft, is het beter er ook iets aantrekkelijks van te maken.