Jaap Visser – Geluid Kunstenaar en Vrije Geest Harold Schellinx (1956 – 2025) Wist Zelfs van een Sudoku Nog Muziek te Maken
>

Geluid Kunstenaar en Vrije Geest Harold Schellinx (1956 – 2025) Wist Zelfs van een Sudoku Nog Muziek te Maken
Harold Schellinx was een Geluids Kunstenaar met een Eeuwige Punk Mentaliteit. In de Avant Garde Band The Young Lions Kon hij Zich Uit Leven.
Harold Schellinx, een Uit Gesproken Vrije Geest, Repte Zich van Experiment naar Experiment. Probeersels Boeiden hem Zo Lang Ze Geen l Gemeen Verloop Namen. Anders Werd het Tijd Voor Iets Nieuws. In Zijn Fascinerende Boek Ultra, Over de Op Komst en Onder Gang van de Experimentele Post PunkMuziek rond 1980, Stelde hij ‘Experiment is Diepte, Trend is Opper Vlakte. Experiment en Trend zijn Water en Vuur.’ Met Andere Woorden, Wordt een Experiment een Trend, Weg Wezen!
Schellinx Wás Ultra, Ultra Modern. Hij Kwam uit Maastricht en In Ééns Zat hij in Amsterdam In een Avant Garde Band, The Young Lions, Met Onder Anderen Kunstenaar Rob Scholte en Gitarist Peter Mertens. Ze Maakten Ultra Art, Stonden Met het Ene Heen in de Pop Muziek, Met het Andere in de Kunst. Hun Stijl was Abstract. Mertens ‘Niet Dat We Zo Maar Wat Deden, Het was Geen Vol Ledige Improvisatie, maar Wel Muziek Maken zonder AfSpraak en Dan Na een Half Uurtje aan Elkaar Vragen ‘Waar was het Goed, Wat was de Moeite van het Reproduceren Waard?’ En Daar Borduurden We Dan op Door.’
Volgens Schellinx, die Net als Alle Andere Band Leden Gitaren en Aller Hande Elektronica Beroerde, was het ‘Ultra’ van The Young Lions, die Nauwe Banden Had met de Rietveld Academie, Niet Zo Zeer een Stijl, Even Min een Stroming, maar Boven Al een Mentaliteit, Ongegeneerd en Voort Durend Modern Willen Zijn, Onder Zoekend en Vernieuwend.
Na een Jaar of Vijf had Schellinx het Experimenteren met de Band Wel Gezien. Hij Ging Zich aan de Universiteit Utrecht Bekwamen in de Leer van de Elektrische Muziek, Sonologie, en Vervolgens Wis Kunde Studeren in Amsterdam. Hij Werd Leraar, Professor Zelfs, maar Bleef Ook Muzikant en Componist. Hij Ging Schrijven voor Vinyl en Gonzo, dé Bladen voor de Experimentele Muziek, en Ging Zich Zelf ‘Sudokist’ Noemen, Gefascineerd als hij was Door de Japanse Cijfer Puzzel.
Ook Tekst is Muziek
Schellinx Verwerkte Sudoku S in Muziek, of Was het Anders Om, dat hij Van Sudoku’ S Muziek Maakte? Dat Hield de Wis Kundige in het Midden, Net als hij ,dat Als Schrijver met Tekst en Muziek Deed. ‘Muziek’, Stelt hij in het In 2012 Verschenen Ultra, ‘is Geluid met In Houd. Ook Tekst is Ergens Muziek. Tekst heeft In Houd, een Klank, en Klank is Geluid. Geluid is Waar Muziek en Tekst Elkaar Ontmoeten.’
Schellinx Imponeerde met zijn Buiten Gewone Intelligentie, die hij Niet voor de Weten Schap Aan Wendde, maar In de Muziek Stopte. Geest Verwant Mertens:‘Als Klassiek Geschoolde Pianist Kon Harold Prachtig Schubert Spelen, maar hij Koos Er Voor Zich te Uiten in Geluiden, die de Meeste Mensen als Herrie Ervaren.’ Dat was de Hard Nekkige Non Conformist in Schellinx, de Geluid Kunstenaar met de Eeuwige Punk Mentaliteit.
Hart Stil Stand
Hij Gaf Les op Hoge Scholen in Parijs, in Wis Kunde en Aan Verwante Vakken, en Deed Dat een Deel van het Jaar Heel Intensief, Zo dat hij Genoeg Geld Vergaarde om de Overige Maanden Schrijver en Geluid Kunstenaar te Kunnen Zijn. Schellinx Woonde Deels in Parijs, Deels in Amsterdam. Daar was hij Druk met het Voor Bereiden van een Expositie van Zijn Verzameld Werk in het Rotterdamse Kunst Centrum Worm, Toen hij in de Vroege Ochtend van 9 juni Over Leed aan een Acute Hart Stil Stand.
De 68 Jarige Schellinx Had een Partner, Yung Wei, en Twee Kinderen uit een Eerdere Relatie, Gersande en Alec. In Peter Mertens Had hij een Kunst Broeder met Wie hij Ook over de Digitale Snel Weg Toerde, Om de Muzikale Mogelijkheden Af te Tasten, maar Ook om Artificiële Intelligentie Uit te Dagen. Zo wisten Ze AI Systemen In Verlegenheid te Brengen door Na het Stellen van een Vraag op het Antwoord te Reageren met een Provocerend ‘O, Ja?’ Daar op Volgden Dan Prompt Heel Andere Antwoorden. Mertens ‘En Daar Hadden We dan Grote Schik Om. Het was Post Punk Gedrag van Mannen op Leef Tijd.’
De Volkskrant Profileert Regel Matig Bekende en Onbekende, Kleur Rijke Nederlanders, die Onlangs Zijn OverLeden.
Wilt U Iemand Aan Melden? postuum@volkskrant.nl
De Volk Krant, 24 juli 2025, 05:00
The Young Lions – Through Training and Battle (1979 - 1980)
Richard Foster – “Afwijkende mensen”: Formulating perspectives on the Dutch ULTRA scene
Jan van der Plas – Punk en Ultra in Perspectief, ‘Anti als Leven Houding’
Peter Mertens – Bericht van Over Lijden van Vader en Kunst Broeder Harold Schelllinx + R – RIP
Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Jaap+Visser
https://robscholtemuseum.nl/?s=De+Volk+Krant
https://robscholtemuseum.nl/?s=Harold+Schellinx
https://robscholtemuseum.nl/?s=Peter+Mertens
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ronald+Heiloo
https://robscholtemuseum.nl/?s=Tim+Benjamin
https://robscholtemuseum.nl/?s=THe+Young+Lions
Plaats een reactie