Irene Wolfferts – DE KIM UTOPIE (1)

Ik was in het Drentse op een boerderij passen. Het was storm en hagel en veel binnen zijn, maar ook genieten in het Drents museum in Assen, dat prachtig verbouwd is en zeker op die regenachtige dagen veel publiek trok. Een tentoonstelling van schilderingen uit de periode 1960 tot 2010, DE KIM UTOPIE. Een privé-collectie van de Nederlandse verzamelaar Ronald de Groen, die samen met een ploeg Noord-Koreanen het land heeft uitgekamd op sociaal-realistische kunst van hoge kwaliteit.

Kunst als uitdrukking van de met de paplepel ingegoten waarden van gezamenlijke bewondering voor de Grote Leider, het arbeidersparadijs, de heldhaftige militairen ( van eigen bodem) en de lafheid en wreedheid van de Amerikaanse en Japanse volksvijanden en niet te vergeten, de wetenschappelijke vooruitgang en de vruchtbaarheid van de landbouw.

Met duidelijke kleurkeuzes ter ondersteuning van de dogma’s, gouden strijklicht voor het paradijs, rood en zwart voor woeste oorlogstaferelen, snoepkleuren voor geïdealiseerde familiebeelden. Maar….ondanks het jaren zestig filmaffiches en crimi boekomslagen gevoel, ook fabelachtige techniek en weergaloze stofuitdrukking. De schilderingen hebben zich genesteld in mijn visuele geheugen!
Bont, sneeuw, ijzel, gouden zonsondergangen, ze konden het allemaal en echt prachtig. Je vraagt je af wie de onderwerpen bedacht…. Arbeidsters op een struisvogelfarm. Met beschermende kapjes op in een groentekweek-laboratorium. Met sojamelk-karretje en grote melkcontainer voor een lagere school, enzovoort. De gruwelijke schilderingen van folteringen, exact geschilderd als de foto’s van oorlogscorrespondenten, heb ik links laten liggen, not my cup of tea.
Alles gelardeerd met een docu van de VPRO waarin de werkers zichzelf onder andere in het openbaar met zelfbeschuldigingen geselen voor wat blijkt een stroomstoring te zijn, buiten hún schuld maar wel de schuld van de kapitalistische honden. Niet het individu is belangrijk, maar de onderworpenheid aan het gemeenschappelijke ideaal, met de Grote Leider als drager van de hoogste morele standaard voorop.
Ondanks alles ook een geruststellende boodschap, hongersnood, oorlogsslachtoffers, schaarste, het is alles te dragen omdat je onderdeel bent van een heroïsch en blij volk, dat de arbeidsdag begint met een peptalk en in de middagpauze samen een gymnastische dansje doet.

Het past in dat deel van de wereld. Die gezamenlijkheid. Die onderwerping aan iets dat groter is dan het individu. De Boeddhistische religieuze wereld kent ook alleen maar exact voorgeschreven schilderingen en beeldhouwwerken, waar ik een aantal jaren geleden een kijkje in hun geestelijke wereld mocht nemen toen ik hun Tibetaanse Academie bezocht tegen de Himalaya’s aan. Maar dat is een ander verhaal.

Tot en met 30-08-2015 in het Drents Museum

De Kim Utopie is tot stand gekomen in samenwerking met Dr. Koen De Ceuster, verbonden aan Leiden Institute of Area Studies van de Universiteit Leiden. De Ceuster is een internationale autoriteit op het gebied van Noord-Koreaans kunst- en cultuurbeleid. Bij de tentoonstelling verschijnt de gelijknamige publicatie De Kim Utopie, een uitgave van WBOOKS, Zwolle. Het boek kost € 24,95 en is verkrijgbaar in de Museumshop.

Wanneer is het Drents Museum open?
Het Drents Museum is geopend van dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur.
Op eerste kerstdag en nieuwjaarsdag is het museum gesloten.
Tijdens feestdagen is het museum ook op maandag geopend.
Tijdens de zomervakantie (6 juli t/m 30 augustus) zijn wij ook op maandag open!

Toegangsprijzen
KINDEREN TOT 18 JAAR VRIJ ENTREE
VRIENDEN v/h DRENTS MUSEUM VRIJ ENTREE
MUSEUMKAART VRIJ ENTREE
VOLWASSENEN € 12,00
CJP € 8,00
GROEPEN VANAF 10 PERSONEN € 10,00
BIJ TENTOONSTELLINGSWISSELING; VOLWASSENEN € 8,00

Waar is het Drents Museum?
ADRES
Bezoekadres:
Brink 1, 9401 HS Assen
Postadres:
Postbus 134, 9400 AC Assen
Telefoon: 0592 377773
info@drentsmuseum.nl

BEREIKBAARHEID
Het Drents Museum ligt op circa vijf minuten loopafstand van het Intercity- en busstation Assen.

PARKEREN
Er zijn diverse parkeergelegenheden in de omgeving van het museum.

LOOPROUTE VANAF HET STATION
Vanuit het NS-station loopt u naar het centrum via de Stationsstraat.
Aan het eind van de Stationsstraat steekt u de Oostersingel over bij het zebrapad.
Ga links af en direct weer rechtsaf de Kloosterstraat in.
Aan het einde van de Kloosterstraat ziet u links om de hoek de ingang van het Drents Museum. Dit is aan De Brink 1.