In de Buurt Zoetermeer | Lotte Petersen – Mysterie! Wat is het Verhaal achter het Grote Hoofd, dat langs de A12 stond?

Mysterie! Wat is het Verhaal achter het Grote Hoofd, dat langs de A12 stond?

Kolossus

Kolossus van Zoetermeer (foto Geheugen van Zoetermeer Doc N° 25202  R Bordewijk)

Ooit vond je in Zoetermeer, Vlak Bij de A12, een Enorm Roterend Beeld in de Vorm van een Hoofd. Het was een Echte Blik Vanger. Wat is het Verhaal achter dit Kunst Werk en Waar Om is het Verdwenen?

Het Jaar? 1992. De Plek? Zoetermeer Natuurlijk! In 1992 vond de Internationale Tuin Bouw Ten Toon StellingFloriadePlaats in Zoetermeer. Dit was de Grootste Tuin Bouw Ten Toon Stelling van de Wereld! Het Expositie Terrein, dat Hier Voor binnen Zoetermeer werd In Gericht, zou daar  na Als Woon Wijk gaan Fungeren. Daar om kun je in de Wijk Rokkeveen Nog Veel Sporen van de Floriade Terug Vinden, zo als de Rozen Tuin en het LOVE Kunst Werk. Ken Merkend voor de Floriade waren Gebouwen in Bij Zondere Vormen, Op Vallende Beplanting en Speciaal Aan Gelegde Tram Lijnen. Ook waren er een Aan Tal Heel Op Vallende KunstWerken te Zien!

De Kolossus langs de A12

Het Meest Op Vallende van Al die Kunst Werken, was Waar Schijnlijk het Beeld Kolossus. De Kolossus van Zoetermeer werd ontworpen door Kunstenaar Rob Scholte. Het was een Groot Wit Hoofd, dat Lang Zaam Rond Draaide, door dat het op een Roterende Schijf stond. Zo leek het Gezicht de Toe Schouwer met zijn Ogen te Volgen. De Boven Kant van het Hoofd was Begroeid met Planten, die op Haar Strengen Leken. De Sculptuur was Wel Zes Meter Hoog en werd Gemaakt van Kunst Stof. De Kolossus stond op de Dijk langs de A12 en trok daar Veel Bekijks. Er werd Zelfs Eens over Geschreven in de New York Times!

Het Floriade Terrein (foto Geheugen van Zoetermeer Document N° TH0000007673)

Brand Stichting

Helaas heeft Zoetermeer Niet Lang van dit Kunst Werk mogen Genieten. In september 1993 werd de Kolossus van Zoetermeer, namelijk In Brand Gestoken. Het Sculptuur werd daar mee Compleet Verwoest. Over de Dader(s) van de Brand Stichting en de Reden Er Achter is Helaas Geen Informatie Terug te Vinden. Wel is er de Mogelijkheid, dat er Ooit een Nieuwe Kolossus naar Zoetermeer komt. Kunstenaar Rob Scholte heeft In Meerdere Berichten Geuit, dat hij Hier Voor Open Staat.

Ook een Mysterie Gespot?

Weer een Mysterie Op Gelost! Heb jij Ook een Vraag over Zoetermeer? Mail naar zoetermeer@indebuurt.nl en Wie Weet Zoeken we jouw Mysterie uit!

Meer Mysteries uit Zoetermeer

Mysterie! Hier in Zoetermeer ligt een Put Deksel met Willem Alexander en Máxima

Weet je, dat we in Zoetermeer een Put Deksel hebben met Koning Willem Alexander en Koningin Màxima? Wij zochten uit, Waar die ()

Putdeksel met koning Willem-Alexander en koningin Màxima Zoetermeer

Win bij indebuurt een Verrukkelijke High Tea voor Twee bij de Bakkers Winkel.

High tea Zoetermeer

Check het Hier

Reserveer bij je Favoriete Restaurant

Met Mega Korting Uit Eten in Zoetermeer Hier kan Het!

Ga naar de Website van Butlon

70% Korting op Ben & Jerry’s bij Butlon. Verschillende Smaken voor maar € 1,99!

Ga naar de website van Butlon

Voor IJs Lovers! Magnum Pint IJs Almond Maar €1,99 per Pak. Dat is Maar Liefst 62% Korting!

Partner Bij Dragen

Ga naar “Tijd voor de Zomer, Vlees Expert Jort geeft 3 Nieuwe Barbecue Tips

Woning Jagers Op Gelet, deze Nieuwe Wijk is hét Paradijs voor Kinderen en Ouders

Aan Geboden door Park Triangel