Hoogtepunten uit de collectie moderne en hedendaagse kunst in Museum Helmond

Onder de titel Krachtwerken toont Museum Helmond van 27 juni tot en met 13 september meer dan zeventig bijzondere kunstwerken uit de eigen collectie moderne en hedendaagse kunst. In Krachtwerken zijn zowel recente aankopen als oudere werken uit de collectie te zien: schilderijen, videofilms, fotografie, sculpturen en installaties.

Het museumdepot ‘hedendaagse en moderne collecties’ kent vele kunstschatten. Ze worden deze zomer tevoorschijn gehaald en in volle glorie tentoongesteld. Voor deze tentoonstelling zijn meer dan 70 ‘krachtwerken’ geselecteerd waaronder de foto’s die de beroemde Anton Corbijn maakte van de legendarische band Kraftwerk (de titel van de tentoonstelling is hierdoor geïnspireerd). Op de foto’s zien we figuren die net echt lijken maar poppen blijken te zijn, en waarvoor de leden van Kraftwerk model hebben gestaan. Tijdens optredens stonden deze poppen op het podium naast de bandleden.

Beeldcultuur
Het museum verzamelt sinds 1978 (inter)nationale hedendaagse kunst. Inmiddels zijn meer dan 700 kunstwerken verworven van zo’n 175 kunstenaars. Het museumbeleid richt zich op actuele kunst van veelal jonge kunstenaars. Het gevolg is een dynamische en avontuurlijke collectie, die een aantal markante recente ontwikkelingen voor het voetlicht brengt. Zwaartepunt binnen de collectie vormen de kunstuitingen die een visie geven op de postindustriële samenleving of geïnspireerd zijn door onze populaire beeldcultuur (internet, televisie, reclame, strips, film).

Kunstenaars
In Krachtwerken is werk te zien van onder meer de volgende kunstenaars en stromingen: Amerikaanse Graffiti (Rammellzee), Figuration Libre (Robert Combas), Nederlandse en buitenlandse kunst en fotografie van René Daniëls, Reinier Lucassen, John Fekner (VS), Rob Scholte, Milan Kunc (CZ), Jan Knap (CZ), Frans Franciscus, Merijn Bolink, Sven Kroner (DE), Terry Rodgers (VS), Tracey Snelling (VS), Thomas Wrede (DE), Martin Parr (GB), Michael Wolf (DE), Inez van Lamsweerde, Eldon Garnet (CA), , David Godbold (GB), Dick Verdult, Alexandra Vogt (DE), Anton Corbijn, Martijn van de Griendt, Loretta Lux (DE), Esther Janssen, Justine Kurland (VS), Nicolas Dhervillers (FR) en Philip-Lorca diCorcia (VS). In een filmzaal wordt een keuze uit de videocollectie getoond waaronder Lernert & Sander, Josef Dabernig (AUT) en Pilvi Takala (FN).

Tinkebell: special guest

Special guest bij deze zomertentoonstelling is Tinkebell (1979, Goes) met haar nieuwste werk ‘My Little Pony’ (2012). Deze controversiële Nederlandse kunstenares provoceert door de blinde vlekken van de samenleving aan te pakken. Ze confronteert het publiek met morele dilemma’s en de recente, pijnlijke maatschappelijke ontwikkelingen. Het werk ‘My Little Pony (Cupcake)’ maakt deel uit van de serie Baby Bunnie Project, waarin Tinkebell speelgoed maakt van echte dieren. We zien een opgezet paard dat zich kan voortbewegen op rolschaatsen. Deze rolschaatsen zijn 3d-geprint en exacte kopieën van de originele My Little Pony rolschaatsen uit de jaren tachtig. Met dit werk stelt Tinkebell het verlangen naar het ‘perfecte’ dier aan de kaak. Door fokprogramma’s en gen-modificatie kunnen we het ultieme dier samenstellen, gebaseerd op onze fantasie.

Enkele recente aanwinsten

Van Ni Haifeng (1964, Zhoushan, China) verwierf het museum de video ‘Shifts’ (2013/2014). Het werk werd gemaakt in een textielweverij in het Brabantse Gemert, en toont hoe twee arbeiders hun bescheiden rol spelen in het grote productieproces in de fabriek. Terwijl een klok op de voorgrond razendsnel ronddraait, ontfermen de arbeiders zich in slow-motion over een vastgelopen weefgetouw. Ondanks hun ‘urenlange’ inspanningen krijgen zij de machine niet werkend. Ni Haifeng onderzoekt in zijn werken regelmatig systemen van productie, transport, culturele betekenis en het verlies daarvan. Zijn werken hebben vaak een sociaal-politieke ondertoon en reflecteren op patronen van (hedendaags) kolonialisme en globalisatie. Het concept ‘nutteloosheid’ speelt daarnaast een belangrijke rol in het oeuvre van Haifeng. De kunstenaar draait het productieproces, dat altijd gericht is op effectieve productie van goederen, regelmatig om. Hij stelt hiermee kritische vragen over consumptie, recycling en het kapitalistische systeem.

Van Rob Hornstra (1975, Borne) zijn drie foto’s van het bekroonde ‘Sochi Project’ aangekocht. Van 2008 tot 2013 verkende de kunstenaar samen met schrijver Arnold van Bruggen (1979, Texel) de regio waar de Olympische Winterspelen van 2014 zouden plaatsvinden. De Russische overheid spendeerde vele miljarden om Sochi, een populaire badplaats ten tijde van het communisme, om te toveren tot een luxe resort van internationale allure. De regio profiteerde echter nauwelijks van deze drang tot modernisering en vernieuwing. Met zijn fotoseries wil Hornstra de maatschappij waarin wij leven onderzoeken en bevragen. Portretten worden vaak gecombineerd met foto’s van landschappen en interieurs. Hornstra probeert zo archetypische beelden te maken die karakteristiek zijn voor een bepaalde regio op een specifiek moment.

Van Martin Parr (1952, Epsom, Verenigd Koninkrijk) kocht het museum foto’s uit de series ‘Last resort’ en ‘Carnaval in Helmond’. Hij registreert een samenleving die wordt gedomineerd door consumptie, fastfood, supermarkten en het massatoerisme. Zijn foto’s kenmerken zich door harde kleuren en zijn fel uitgelicht. De beeldtaal van Parr is niet zelden confronterend, de foto’s zijn tegelijkertijd toegankelijk en zeer eigentijds. Parr ziet het bijzondere van ons alledaagse bestaan. De serie ‘Last resort’ (1983-1986) geeft het verval weer van de badplaats New Brighton, nabij Liverpool. Voor de serie ‘Carnaval in Helmond’ trok Parr in 2012 vier dagen door Helmond om het plaatselijke Carnaval vast te leggen. De balans opmakend blijkt dat carnaval in Helmond vooral intens en authentiek beleefd wordt in de zaaltjes verspreid door de stad. Parr is de onopvallend geklede en vriendelijke ‘oom’, die af en toe goedmoedig knikt en zich ongemerkt tussen de feestvierden begeeft om hen in een onbewaakt moment te fotograferen.

Gepubliceerd op 13 mei 2015
Gepubliceerd in: Helmond-Binnenstad, Helmond-Centrum

Website: http://www.museumhelmond.nl/

Meer Helmond-Binnenstad-Nieuws: http://www.helmond-binnenstad.ditisonzewijk.nl

Museum Helmond is gevestigd in een prachtig kasteel en in de moderne Boscotondohal:

Kasteel
Kasteelplein 1
5701 PP Helmond

Boscotondohal
F.J. van Thielpark 7
5707 BX Helmond
Telefoon: 0492 – 58 77 16
Fax: 0492 – 58 77 17
info@museumhelmond.nl

Parkeren

Onder de Boscotondohal kun je prima parkeren in de overdekte parkeergarage.

Met het openbaar vervoer
Je neemt de trein of bus naar station Helmond. Vanaf daar volg je de voetgangersbordjes naar het museum. Je bent ongeveer tien minuten onderweg.

Entreeprijzen deel
Kinderen t/m 12 jaar Gratis
Kinderen 13 t/m 17 jaar € 4,00
Volwassenen € 7,50
CJP pashouders en studenten t/m 25 jaar € 4,00
Vrienden, Museumjaarkaart, Vereniging Rembrandt, ICOM Gratis
Groepen vanaf 10 personen € 6,00 per persoon
Uit met je biebpas, Bijzonder Brabant Pas € 5,75
Schoolgroep vanaf € 35,00 per groep*
Rondleiding weekdagen € 35,00 excl. entree
Rondleiding weekend € 60,00 excl. entree
Speurtocht kasteel € 1,50

Bij je schoolgroepbezoek kun je tevens een rondleiding of speurtocht boeken. Je kunt de leerlingen ook het museum laten bezoeken in middeleeuwse kleding, supercool natuurlijk! Voor een rondleiding, speurtocht of een bezoek in middeleeuwse kleding betaal je € 15 extra.

Gratis rondleiding
In ons museum kun je gratis rondleidingen volgen. Zo is er iedere vrijdag om 11.00 uur een rondleiding door de tijdelijke tentoonstelling in de Boscotondohal. Je betaalt alleen de entreeprijs. Op elke eerste en derde zondag van de maand om 14.30 uur geven we een gratis rondleiding door de andere locatie van ons museum: het kasteel. Hier bezoek je de collecties Mens & Werk en Stadshistorie en je hoort meer over de geschiedenis van ons prachtige kasteel.

Gratis naar het museum als je lid bent van Rabobank Helmond

Lid van de Rabobank Helmond? Dan kun je gratis naar het museum op vertoon van je Rabobankpas.

Openingstijden deel
Ons museum is geopend van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur. Op zaterdag, zondag en feestdagen zijn we open van 12.00 tot 17.00 uur.

We zijn gesloten op 1 januari, tijdens carnaval (za t/m ma), 1e Paasdag, Koningsdag en 1e Kerstdag.