Henny de Lange – Opzwepende jaren tachtig, toen alles kon en mocht

I ❤️ 80s (foto Gifer)

Opzwepende jaren tachtig, toen alles kon en mocht

Een herfst dip? Ga naar Dordrechts Museum. Daar laat de tentoonstelling ‘Stop Making Sense‘ de kleine revolutie zien, die zich in de jaren tachtig in de schilderkunst voltrok. De vitaliteit spat van het werk af.

Dompel je onder in de bonte stoet schilderijen uit de jaren tachtig die Dordrechts Museum laat zien op de tentoonstelling ‘Stop Making Sense‘. Dikke kans, dat je daarna met een opgeruimd hoofd vol vrolijke energie door de natte herst bladeren stapt.

In de jaren tachtig voltrok zich een kleine revolutie in de schilderkunst. Dordrechts Museum blikt terug op dit decennium met tachtig schilderijen van de meest opvallende Nederlandse kunstenaars. De expositie is meer dan alleen een overzicht. De samenstellers, conservator Gerrit Willems van het museum en beeldend kunstenaar Han Schuil, zijn er ook in geslaagd de sfeer over te brengen van die verwarrende tijd waarin alles kon en mocht in de schilderkunst.

Na een periode, waarin kunstenaars alleen meetelden als ze conceptuele en minimale kunst maakten, sloeg de stemming in de jaren tachtig radicaal om. De koele, strenge en onpersoonlijke kunst had afgedaan. Kunstenaars gingen gewoon weer lekker schilderen; kleurrijke, wilde, herkenbare en persoonlijke schilderijen. Ze hadden lak aan het dogma, dat kunst zich constant moet vernieuwen, onder leiding van een dominante voorhoede. Alles kon en mocht. Han Schuil schilderde grote, rustige kleurvlakken op blik met een meditatieve uitstraling. Bart Domburg smeerde de verf lekker smeuïg op het doek en gaf met figuratieve voorstellingen en tekstfragmenten ongezouten commentaar op de actualiteit. En Erik Andriesse ging zonnebloemen schilderen en skeletten van dieren uitzagen in karton, die hij vervolgens beschilderde. Om maar een paar uitersten te noemen op deze expositie. Ook Rob Scholte is present, evenals Marlene Dumas. Aanvankelijk maakte Dumas meer conceptuele werken met foto’s uit de massamedia, tekeningen en schetsen. Wat later sloot ze zich met figuratieve werken ook aan bij de Nieuwe Schilderkunst, zoals deze revival werd genoemd.

Alle kanten vliegt de schilderkunst uit in dit roerige decennium, dat begint met een economische crisis en malaise, aangewakkerd door bedreigingen als de kernwapenwedloop, de instabiliteit van Oost Europa, de opkomst van Aziatische economieën en de ziekte aids. Maar de bom valt niet, wel de Berlijnse muur, de economie herstelt zich en het pessimisme verdwijnt.

Het is mooi om te zien hoe kunstenaars zich allemaal op hun eigen manier hebben laten opzwepen door die enerverende jaren, bevrijd van modes, dogma’s en avant gardes. Alles kon en mocht en dat heeft geresulteerd in een bonte mix van schilderijen, waar de vitaliteit en het plezier vaak vanaf spatten.

De titel ‘Stop Making Sense‘ is ontleend aan de film die Jonathan Demme in 1983 maakte van drie concerten van The Talking Heads, een iconische band uit die tijd die opzwepende muziek maakte. De woorden komen uit een song en geven volgens conservator Gerrit Willems goed het gevoel van bevrijding weer dat toen leefde in de kunst.

Stop Making Sense, tot met 20 januari in Dordrechts Museum. De catalogus kost 24,95 euro.

Trouw, 5 november 2013, 0:00

https://www.trouw.nl/nieuws/opzwepende-jaren-tachtig-toen-alles-kon-en-mocht~b1cfa432/

Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Henny+de+Lange
https://robscholtemuseum.nl/?s=jaren+tachtig
https://robscholtemuseum.nl/?s=Stop+Making+Sense