Henk-Jan den Ouden – PvdA: ‘Heiloo wordt bankier voor afslag’ + Weg vrij voor aansluiting A9 na grondruil + Idem + Golfclub tevreden over ruilverkaveling + Afslag A9 voor Raad van State

PvdA: ‘Heiloo wordt bankier voor afslag’

Alkmaarse Courant, 21 december 2017

Weg vrij voor aansluiting A9 na grondruil

Alkmaarse Courant, 28 december 2017

Weg vrij voor aansluiting A9 na grondruil

De situatie voor de ruilverkaveling

De situatie na de ruilverkaveling

De gemeente Heiloo heeft de grond verworven, die nodig is om de afslag op de snelweg A9 en de aansluitende wegen (de Lagelaan en de parallelweg in de Boekelermeer) te realiseren. Hiervoor was een ingewikkelde grondruil nodig met Golf en Countryclub Heiloo en andere particuliere grondeigenaren.

Uit de kaarten van de herverkaveling blijkt, dat de golfclub afstand gedaan heeft van de gronden tussen de Lagelaan en het voormalig psychiatrisch centrum De Oosthoek (roze gearceerd op de situatie kaart van voor de ruilverkaveling). In ruil daarvoor verwerft de club grond voor de driving range tegenover het clubhuis, aan de zuidkant van de Lagelaan (roze gearceerd op de situatie kaart van na de ruilverkaveling). Een deel daarvan was eigendom van de gemeente.

De grond van de huidige driving range, pal langs de A9, was ook deels al van de gemeente Heiloo. De golfclub weet al jaren, dat het oefenterrein daar weg moet; daar zijn afspraken over gemaakt met de gemeente. Er komt een tunneltje onder de Lagelaan door om vanaf het parkeerterrein de nieuwe driving range gemakkelijk te kunnen bereiken.

Klaverblad

Verder is op de kaartjes te zien dat de gemeente Heiloo (eigenaar van de gebieden in oranje) alle gronden, die zij nodig heeft voor de afslag en toevoerwegen noodzakelijk zijn; vooral langs de A9, ter plaatse van het halve klaverblad voor de afslag zelf, en langs de Lagelaan. Enkele gebouwen van het langs de Lagelaan gelegen agrarisch bedrijf zullen moeten verdwijnen.

De gemeente heeft een deel van die gronden, vlak bij de Oosterzijweg, verworven van de golfclub, andere delen van particuliere eigenaren in de Boekelermeer. Sommige grondeigenaren hebben na de verkaveling geen positie meer in het gebied, anderen hebben hun grond zien ’verhuizen’ of hebben er elders grond bij gekregen.

Vorige week werden de notariële akten voor de overdracht van de gronden getekend. De regie werd gevoerd door Stivas, de Stichting ter verbetering van de agrarische structuur. Volgens Stivas waren bij de kavelruil vijftien partijen betrokken en is er in totaal 73 hectare grond geruild. “De kavelruil zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de agrarische structuur. Boeren met landbouwgrond, ver van de boerderij, ruilen bijvoorbeeld met grond, die dichterbij ligt”, aldus Monique van Peperstraten van Stivas.

De onderhandelingen voor de kavelruil hebben jaren geduurd en verliepen niet altijd even soepel. “We zijn er inderdaad een periode tussen uit geweest”, aldus Van Peperstraten. “Maar nu ligt er toch een prima resultaat.”

Subsidie

Er is een subsidie van de provincie en de EU waarmee de kadaster en notariskosten voor de kavelruil worden betaald. De ondernemers kunnen een bijdrage krijgen voor investeringen in bereikbaarheid en bewerkbaarheid van de grond.

Noordhollands Dagblad, 4 januari 2017, 16:13

Golfclub tevreden over ruilverkaveling

De Golf en Country club Heiloo is tevreden met het resultaat van de ruilverkaveling rond de aansluiting op de A9, die vorige week werd bekrachtigd. Dat zegt Hidde Hoekstra, de voorzitter van de stichting die de golfbaan beheert.

“Onze positie leek hopeloos, maar met het uiteindelijke resultaat zijn we redelijk tevreden. Het uitgangsput was, dat de golfclub er niet slechter van zou worden, omdat we het anders financieel niet zouden redden. Nu is ons voortbestaan gegarandeerd.’’

Wel zal de driving range naar het westen moeten worden verplaatst. De grond, waar die nu op ligt, is deels eigendom van de gemeente Heiloo en deels van een particulier. “We huurden voor vijftien jaar, met een optie tot koop. Die optie lichten we nu.” Er komt een tunneltje onder de Lagelaan door naar het oefenterrein. “Daarvoor moeten we wel eerst 140 meter naar het oosten lopen, dan kom je in de noordoosthoek van het nieuwe terrein. We hoopten eigenlijk op een tunneltje recht tegenover het parkeerterrein. De gemeente wil nog gaan kijken, of dat straks financieel wellicht nog haalbaar is.”

Woningbouw

De golfclub raakt wel grond kwijt, die ze heeft in de hoek van de Lagelaan met de Oosterzijweg. Er waren plannen om nog een negen holes baan aan te leggen. “Maar het bleek, dat de bestemming van de grond niet gewijzigd kon worden”, legt Hoekstra uit. “We konden er niets mee.” De grond is nu verkocht. Wel hield de golfclub nog een klein stuk, direct aan de Oosterzijweg, over. “Die 5800 vierkante meter was voor de ruilverkaveling onbelangrijk. We konden er zes euro per vierkante meter voor krijgen, dat vonden we te weinig. Dus we houden het aan. Misschien kan er in de toekomst woningbouw op plaatshebben.”

Maar er zijn andere mogelijkheden. Aan de Lagelaan, omsloten door de golfclub, ligt een terrein met een boorput van energiebedrijf Taqa. De put is ontmanteld. “Daar mogen we straks wat mee doen. Die grond is heel leuk voor ons. We zijn nog aan het onderzoeken, wat we daar gaan doen. Het is niet heel groot, misschien ook niet groot genoeg voor een driving range.” Wellicht wat oefenholes of een klein par 3 baantje? “We gaan kijken, wat we er mee kunnen. Maar eerst moet Taqa daar weg zijn.”

Noordhollands Dagblad, 4 januari 2018

Afslag A9 voor Raad van State