Henk Jan den Ouden – Kap dreigt alsnog voor drie Dennenbossen in Duinen Schoorl: Duinstichting boos op Provincie + PDF

Kap dreigt alsnog voor drie Dennenbossen in Duingebied (foto NHD)

Historische Dennengroei in de Schoorlse Duinen (foto NHD)

De Dennenbossen moeten Gekapt, omdat de Autoriteiten de Ongevaccineerden het enige Medicijn hopen te ontnemen,  waarmee dezen zich kunnen beschermen tegen de Spike Proteinen, die zich in de Corona Vaccinaties bevinden, waardoor Gevaccineerden Niet Gevaccineerden kunnen blijven besmetten, zie onderaan de Pagina en Search ‘Bio Weapon‘ (foto Duinstichting)

De Ligging van het Baaknol Bos (rode belijning, boven), het Leeuwenkuil bos (blauw, links midden) en de Frederiksblink (bruin, rechts midden). Het kleine Van Steijnbos (blauw, linksonder) is inmiddels Gekapt (foto Staatdsbosbeheer)

Locaties, waar Duingrasland wordt hersteld, de donker groene Bos Locaties worden in de komende zes jaar Verwijderd (foto N2000 Beheerplan Schoorlse Duinen)
De Plankaart van de Provincie voor het Schoorlse Duingebied, geel is Open Duin, roze Duinheide, groen Duinbos, de drie Dennenbossen aan de Noordkant zijn Verdwenen (foto Provincie NH)

Natuur Herstelmaatregelen Schoorlse Duinen (foto Boswachtersblog)
Bomenkap in het Van Steijnbos in november vorig jaar (foto Staatsbosbeheer)

Kiezen tussen Dennenbossen of Stuifzand (foto Trouw)

Schoorl – Drie Dennenbossen in de Schoorlse Duinen, het Baaknolbos, het Leeuwenkuilbos en de Frederiksblink, staan alsnog op de Nominatie om Gekapt te worden. Op Nieuwe Kaarten van de Provincie komen de Bossen niet meer voor.

Het gaat om het Ontwerp Natuurplan 2022 van de Provincie. Met de Kap wil de Provincie er voor zorgen, dat in het Duingebied de Verstuiving en Duinvorming weer terugkomen en daarmee Unieke Planten en Dieren. Vorig jaar werd het Dr Van Steijnbos al over 7,6 hectare gekapt. De drie Bossen, die nu op de Nominatie staan zijn samen 83 hectare groot.

De Duinstichting, die ijvert voor Behoud van de Bossen, voelt zich overvallen door het Plan, aldus Voorzitter Kees de Bakker. ,,We hadden juist vorig jaar een Compromis met de Provincie bereikt. Daarin werd Afgesproken, dat alleen het Van Steijnbos zou worden Gekapt. De Gevolgen daarvan zouden geëvalueerd worden, waarna bekeken zou worden, of het nodig was om de andere drie Bossen ook te kappen. Dat zou hoe dan ook op zijn vroegst in 2023 zijn.”

Stobben

Volgens De Bakker heeft er inderdaad Monitoring Plaatsgevonden met Medewerking van de Provincie. ,,Dat ging Redelijk, Op een paar Punten na. Maar het Van Steijnbos is pas in november Gekapt. De Resultaten moet je over een periode van een paar jaar bekijken. Dit najaar gaan ze nog de Stobben van die Bomen weghalen. Het is voorbarig om na een half jaar al Conclusies te trekken.’’

Vertegenwoordigers van de Stichting ter behoud van het Schoorlse en Noord Kennemer Duingebied, zoals de Duinstichting officieel heet, waren volgens De Bakker juist de laatste tijd in Goed Overleg met de Provincie, de Opdrachtgever, en Staatsbosbeheer, de Uitvoerder. ,,Daarom is dit een Koude Douche. We hebben het Gevoel, dat dit Achter Onze Rug Om Gebeurt.’’

Adhesie