Helmond Nieuws – Krachtwerken; moderne en hedendaagse kunst

Onder de titel Krachtwerken toont Gemeentemuseum Helmond van 27 juni tot en met 13 september bijzondere kunstwerken uit de eigen collectie moderne en hedendaagse kunst. In Krachtwerken zijn zowel recente aankopen als oudere werken uit de collectie te zien: schilderijen, videofilms, fotografie, sculpturen en installaties.

Het museumdepot ‘hedendaagse en moderne collecties’ kent vele kunstschatten. Ze worden deze zomer tevoorschijn gehaald en in volle glorie tentoongesteld. Voor deze tentoonstelling zijn meer dan 70 ‘krachtwerken’ geselecteerd waaronder de foto’s die de beroemde Anton Corbijn maakte van de legendarische band Kraftwerk (de titel van de tentoonstelling is hierdoor geïnspireerd).

Beeldcultuur

Het museum verzamelt sinds 1978 (inter)nationale hedendaagse kunst en richt zich op actuele kunst van veelal jonge kunstenaars. Het gevolg is een dynamische en avontuurlijke collectie, zwaartepunt zijn de kunstuitingen die een visie geven op de postindustriële samenleving of geïnspireerd zijn door onze populaire beeldcultuur (internet, televisie, mode, reclame, strips, film).

Kunstenaars

In Krachtwerken is werk te zien van onder meer de volgende kunstenaars en stromingen: Amerikaanse Graffiti (Rammellzee), Figuration Libre (Robert Combas), Nederlandse en buitenlandse kunst en fotografie van René Daniëls, Reinier Lucassen, John Fekner (VS), Rob Scholte, Milan Kunc (CZ), Jan Knap (CZ), Frans Franciscus, Merijn Bolink, Sven Kroner (DE), Terry Rodgers (VS), Tracey Snelling (VS), Thomas Wrede (DE), Martin Parr (GB), Michael Wolf (DE), Inez van Lamsweerde, Eldon Garnet (CA), David Godbold (GB), Dick Verdult, Alexandra Vogt (DE), Anton Corbijn, Martijn van de Griendt, Loretta Lux (DE), Esther Janssen, Justine Kurland (VS), Nicolas Dhervillers (FR) en Philip-Lorca diCorcia (VS). In een filmzaal wordt een keuze uit de videocollectie getoond waaronder Lernert & Sander, Josef Dabernig (AUT) en Pilvi Takala (FN).

Recent verworven en te zien in Krachtwerken

Van Ni Haifeng (1964, Zhoushan, China) is de video ‘Shifts’ (2013/2014) te zien, gemaakt in een textielweverij in Gemert. Van Rob Hornstra (1975, Borne) toont de expositie foto’s van het bekroonde ‘Sochi Project’. Van Martin Parr (1952, Epsom, Verenigd Koninkrijk) kocht het museum foto’s uit de series ‘Last resort’ en ‘Carnaval in Helmond’. Zijn foto’s tonen een samenleving die wordt gedomineerd door consumptie, fastfood, supermarkten en het massatoerisme.

Tinkebell: special guest

Special guest bij deze zomertentoonstelling is Tinkebell (1979, Goes) met haar nieuwste werk ‘My Little Pony’ (2012). Deze controversiële Nederlandse kunstenares provoceert en confronteert het publiek met morele dilemma’s en de recente, pijnlijke maatschappelijke ontwikkelingen. Het werk ‘My Little Pony (Cupcake)’ maakt deel uit van de serie Baby Bunnie Project. We zien een opgezet paard dat zich kan voortbewegen op rolschaatsen. Deze rolschaatsen zijn 3d-geprint en exacte kopieën van de originele My Little Pony rolschaatsen uit de jaren tachtig. Met dit werk stelt Tinkebell het verlangen naar het ‘perfecte’ dier aan de kaak. Door fokprogramma’s en gen-modificatie kunnen we het ultieme dier samenstellen, gebaseerd op onze fantasie.