Hein Tunnissen – Autotest

De vrolijke belevenissen van de leden van Amazingslotcarracing.nl (http://amazingslotcarracing.nl/) in Tweede Exloërmond op hun vijf sporen Carrerabaan en op hun razendsnelle goed gepoetste en dus super gladde houten vier sporenbaan.

Een vriend, die ik erg graag mag, weet alles van auto’s. Hij is eigenlijk automotive op twee benen. Dat is niet overdreven, want hij is trucker voor Transpa, hij is verkoper (vroeger voor de dealer, nu voor zichzelf), hij is monteur, reparateur, adviseur en hij rijdt in een zilvergrijze Jaguar en soms in een Citroën AX voor de lol. Bovenal is hij erg aardig en bovenmatig intelligent.

Dat laatste is verdomd praktisch als er weer iemand voor de deur staat met een ingekakt wrak en rauwe angst in de ogen, dat voor zijn bolide nu inderdaad de bel voor de laatste ronde heeft geklonken. In één oogopslag ziet hij die verwarde blik, het stuk schroot op de achtergrond en de lege portemonnee in de achterzak. “Kom eerst maar eens binnen voor een kopje koffie!” En als een volleerde salesmanager trakteert hij dan op een kopje Senseo en als de spanning erg te snijden valt, breekt hij het ijs door het lekkende cupje met een stiftje in de vuilnisbak te knallen. “Vertel…!

Binnenkort ga ik naar hem toe met mijn slotcar, fabricaat BRM. Wat een tering auto is dat! Honderd keer uitgelijnd, zelfs naar KwikFit geweest en nog is het helemaal niks. BRM heeft die Porsche geadopteerd zoals AMG Mercedessen flink kietelt en klaarstoomt voor het wat snellere segment. Verschil is dat AMG succes boekt, waar BRM vooral met PR praatjes denkt te kunnen scoren. Niet dus! Van onderaf: het zwart gespoten aluminium chassis heeft de stijfheid van een snee peperkoek en wee je gebeente als je je een uitvliegertje permitteert. Krom en getordeerd. Dan het sub chassis, dat de motor en de bak draagt. De ophangsteunpunten zijn er lukraak aangelast, zodat het geheel meer weg heeft van een non figuratief kunstwerk dan van een behoorlijk onderstel van een Porsche. Maar dat is pas het begin.

Omdat het sub chassis zo godsgruwelijk scheef zit, óf na uitvlieger óf af fabriek, staan de achterwielen ook krom onder die basale ellende. Vergeten we dat even om een blik op de vooras te werpen, dan zien we ook daar een poel des doods. Het sub chassis heeft ter hoogte van de vooras een geniale ophanging, die BRM helemaal zelf heeft ontwikkeld. Nou, dat is te zien. Aluminium, messing en staal, kosten noch moeite zijn gespaard om de beide delen ten opzichte van elkaar te laten bewegen. Welnu, dat lukt heel best, want het resultaat is dat de auto na iedere bocht weg hinkel de pinkelt als een konijn, dat een schot hagel in de broek heeft gekregen. Om de beurt stuiteren linker en rechter achterwiel over het asfalt dat het een aard heeft. Het verschijnsel doet zich vooral voor na het nemen van een bocht bij het gas geven voor het rechte stuk.

Onnodig te zeggen, dat door die gekke konijnensprongen onze Porsche zelfs Ninco’s aan zich voorbij moet laten gaan. Eenmaal was er zelfs een Fly op onze club, die nota bene recht uit de doos, die BRM helemaal naar huis reed. Ik noem dat pijnlijk. Ik noem dat schandelijk. Weliswaar ben ik niet zo op de hoogte als mijn goede vriend monteur, reparateur, adviseur, maar toch durf ik hier wel te zeggen: Koopt geen Italiaanse troep, tenzij je als slotcar racer toch al met pensioen wilde gaan en iedere dag een slotcar wilt soppen en politoeren. Een mens moet toch wat!

Mijn vriend die zich graag breed oriënteert, heeft zo eens een Alfa Romeo gekocht voor het woon werk verkeer. Ik kwam niet meer bij van het lachen, want het was een diesel. Een gekkere combinatie is nauwelijks denkbaar. Toch reed dat ding als een raket als je andere ongemakken even vergat. Er zit bijvoorbeeld een achterbank in, maar er is zo weinig beenruimte, dat die alleen geschikt is voor oorlogsveteranen of kunstenaars als Rob Scholte. Verder werkt er heel veel niet. Of half. Of af en toe! Op een avond, het was donker en de maan scheen nauwelijks, stonden mijn vriend en ik gebroederlijk naast zijn zwarte paard en tot mijn verbazing begon hij het hele ding volledig af te branden. Even was ik bang dat hij zich nu ook ging toeleggen op het schrijven van autotests, maar dat laat hij gelukkig nog aan mij over.

Nu heb ik zelf ook een raar trekje, want hoe kwaad ik ook op mezelf ben, omdat ik dat stomme varken heb gekocht, ik heb toch altijd weer de moed om net zo lang te gaan prutsen tot het beter gaat. Het hoogtepunt was wel afgelopen zondag toen ik een hele middag heb uitgetrokken om die takke Porsche rijklaar te maken. Niet gelukt!

Maandag kwam en ik moest weer eens wachten op die vermaledijde postbode. Dus doodde ik de tijd met wat koekeloeren naar de Porsche. Hola, een brainwave, en een half uurtje later stond de bitch recht op de poten. Rijden als de brandweer. Als een blok op de weg, zoals je van een Porsche verwachten mag. Conclusie: het is gewoon een maandagauto! Simple as that!

Textfree – SlotCarRaceRelaas, wekelijkse blog over slotcars, zaterdag 23 maart 2019, 00:06

Reacties:

Job Renken
23 maart 2019 om 01:06
Heb ik vast een dinsdag laat in de middag BRM

https://slotcarracerelaas.blogspot.com/2019/03/autotest.html

Meer informatie:
https://robscholtemuseum.nl/?s=Porsche