Hedzer Faber – ’Nieuw stadhuis Den Helder kan stuk goedkoper’

Den Helder – Een nieuw stadhuis tegenover de Kroonpassage, waar voorheen schouwburg De Kampanje stond, kan een stuk goedkoper.

Dat zeggen de verenigde voorvechters van die variant, onder wie oud-schouwburgdirecteur Jan Fokkinga. De grondprijs voor die plek staat in de boeken voor vijf miljoen, terwijl er maar een miljoen voor is betaald. Fokkinga: ,,En de sloopkosten waren zo’n vier ton. Al zit ik er een ton naast, het komt niet in de buurt van die vijf miljoen.’’
’Realistisch’

Volgens de drie leden van deze beweging – naast Fokkinga ook D66-voorzitter Henk Mosk en bouwadviseur Henk Evers – is gerekend met zo’n hoog bedrag vanwege de winkels en woningen die hier zouden komen. Nu dat door het krimpende winkelbestand niet reëel is, moet ook die vijf miljoen realistisch worden bijgesteld. Bovendien is die grond al voor de helft van de gemeente (de andere helft van Zeestad) en moeten de opbrengsten van de verkoop van het huidige stadhuis (2,5 miljoen) er nog afgerekend.

Al met al zou zo’n nieuw gebouw niet op 26 miljoen maar op 20 miljoen komen, ’slechts’ vier miljoen euro meer dan de laatste berekening die deze drie maakten op basis van de laatste berekening van renoveren van het huidige stadhuis. Ze hebben ook een ronde door het gebouw kunnen maken om aannames te staven.

Volgens Fokkinga, Mosk en Evers moeten aan die lijst nog maatregelen worden toegevoegd voor verduurzaming (2,6 miljoen), tijdelijke huisvesting van ambtenaren (1,3 miljoen) en niet gebouwgebonden kosten als architecten- en projectkosten worden toegevoegd. Ook de niet in Coares berekening meegenomen renovatie van het op termijn af te stoten deel van het stadhuis (1,2 miljoen), hoort daar volgens deze drie bij. Want zaken als de te vervangen verwarmingsbuizen lopen daar door en voorlopig is deze ’beuk’ van het gebouw ook nog nodig.

Al met al kom je op zo’n 16 miljoen. Een verschil in jaarlasten van twee ton met nieuw bouwen op de oude plek van de schouwburg, aldus de heren. Mosk: ,,Dit zijn eerlijke cijfers. Het is tijd dat de stadhuiscommissie z’n oogkleppen afzet.’’

Fokkinga: ,,Plus dat je met nieuwbouw ook een gebouw hebt met waarde. Zestien miljoen pompen in een oud bejaardenhuis is geld weggooien, dat haal je er bij verkoop nooit meer uit. Plus de maatschappelijke waarde van een mooi nieuw gebouw in het hart van de stad, dat anders braak ligt te liggen en de economische voordelen die het de binnenstad kan bieden.’’

NHD, 19-11-2016, 16:57 (Update 19-11-2016, 17:52)

Reacties:

Peter Folmer
Jan Fokkinga had toch ook de begroting gemaakt voor de schouwburg en nog volgens het sechtste scenario. Inmiiddes weten we dat hij het flink mis had en moeten externe al twee keer op rij bijplussen.
Waarom zal woningstichting de flats Waddenzeestraat renoveren als slopen en nieuwbouwen goedkoper is volgens de redenatie van bovengenoemde personen. De grond daar is al van de stichting.

Ruud Van de Kerkhof · None
En ze blijven maar door ZEIKEN over dat stadhuis ga een keer wat doen en maak je nuttig inplaats van steeds maar eindelloos geouwehoer .

Fred Kwast
Het Stadspark, zou toch aanelkaar gekoppeld worden , Julianaplein,Polderplein, en het geheel ,doorgetrokken worden tot aan het Koningsplein ? Of zijn de plannen daarvoor in de prullenbak verdwenen? Of is het enige waar zij aan denken , stenen stapelen!