Harmjan Snijder – Hier liggen Geen Soldaten, maar Jongens, die Goed konden Timmeren (…)

Hier liggen Geen Soldaten, maar Jongens, die Goed konden Timmeren (…)

Het door Herman de Coninck Geciteerde Gedicht van Rozette Servaes, door Frits Abrahams  in de NRC Geherciteerd, gaat over de 40.000 Duitse Soldaten Gesneuveld in WOII, en Begraven in het Belgische Lommel.  Dit sluit op een Bijzondere Manier aan bij de Stelling van Julia van Velsen in de Krant van 3 september, die beweert, dat het Ontlezen van de Jeugd van Zelf zal leiden tot Meer Mensen, die met hun Handen zullen gaan werken en waar door het Te Kort aan ‘Bouw Vakkers‘ zal Verminderen.

Ik zou het Verdwijnen van de ‘Jongens, die Goed konden TimmerenZelfs Nog een Oorlog Eerder plaatsen, namelijk in WOI. Er kwamen in die Oorlog het Onvoorstelbare Aantal van Ruim 9 Miljoen Soldaten Om aan Beide Zijden. Om je voor te stellen, wat dat voor Gevolg had voor het Bouwen, kunnen we naar de Architectuur Geschiedenis kijken.  Zo dateert het Hoogte Punt van de Jugendstil, de Uiterst Decoratieve Stijl van onder andere de Belg Victor Horta aan het Eind van de Negentiende Eeuw tot het Begin van de Twintigste. Wie die Gebouwen bekijkt ziet Ambachtelijk Werk van de Aller Hoogste Kwaliteit in Deuren, Ramen, Trappen, Trap Leuningen, Giet IJzeren Onder Steuningen et cetera. Er is Nog een Uit Loop van Werken van Horta in de Twintigste Eeuw, maar deze ogen Al een Stuk Moderner, dat wil zeggen Simpeler. Het Modernisme en Functionalisme worden Wel Gezien als een Reactie op de Over Gedecoreerde Stijlen, zo is Één der Eerste Gebouwen in deze Stijl het Barcelona Paviljoen van Mies van der Rohe uit 1929. Dit is Meteen een Extreem Voor Beeld van een Sculpturaal Werk Louter op Basis van Simpele Recht Hoeken.

In mijn Opvatting is het Verdwijnen van de Hoog Staande Ambachtelijkheid van de Negentiende Eeuw Mede het Gevolg van het Enorme Potentieel aan Jonge Mannen, die in de Loop Graven om kwamen, waar door het Modernisme Niet Alleen een Modieuze Gril was, maar Samen ging met een Lager Niveau van Deskundigheid bij de Arbeiders, die het Werk uit voerden. De ‘Bouw Vakker‘ was geboren. De Kennis die Nodig was voor de Extreme Vorm Vrijheid stierf uit met de Laatste Uitvoerders. De Rol van de Architect (Le Corbusier!) werd Dominanter.

Mijn Vader was Aannemer en Timmer Man en kreeg een Op Leiding bij wat toen de Ambacht S School heette. Hij kon in de Praktijk door Leren voor Gezel en Meester. Mijn Broer en ik Zelf gingen ook naar de LTS, de Op Volger. Wij vervolgden de Op Leiding tot en met de HTS en werden Beiden Architect. In mijn Stage Jaar werkte ik op een Bouw Werk. De Belangrijkste Man op het Werk was een Uit Voerder Timmer Man, die het Gebouw uit zette voor de Metselaars via Profielen en Kozijnen. Daar onder had je bij Voorbeeld Bekisting S Timmer Lui of Mensen, die Alleen Plinten en Af Timmer Lijsten aan brachten. Ook het In Voeren van de Computer in Ontwerp en Productie heeft het Werk van de Bouw Vakker Versimpeld tot Vaak het Monteren van Geprefabriceerde Onder Delen (bij Voorbeeld Spanten en Dak Kapellen) die Al Precies Passen. Als de Pre Fabricage door zet zal de Bouw Vakker Zelfs Verdwijnen en Op Gaan in een Verre Gaand Geautomatiseerd Productie Proces in Fabrieken.

De Timmerende Bouwer is Eigenlijk Alleen Nog Zichtbaar in Wat we het Klus Bedrijf noemen, Vaak Kleine Zelf Standigen zonder Personeel, Soms met Partner. Daarbij is de Factor Op Volging, Zoon treedt in de Voet Sporen van Vader Mede door de Aansporing om Sociaal te ‘Klimmen‘ (ook door de PVDA) Sterk Verminderd. Geen van mijn Kinderen had de Neiging mijn Kennis en Om Gaan met Gereedschap en Materiaal Beroeps Matig toe te passen. Zodra ze Volwassen werden spoorde ik ze aan om In Ieder Geval een (Klop) Boor en of Schroef Machine aan te schaffen.

De Jongens, die Goed kunen Timmeren zijn er Niet Meer, ze zijn Zelfs Overbodig geworden.

Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=+Harmjan+Snijder
https://robscholtemuseum.nl/?s=Herman+de+Coninck
https://robscholtemuseum.nl/?s=Rozette+Servaes
https://robscholtemuseum.nl/?s=Frits+Abrahams
https://robscholtemuseum.nl/?s=Julia+van+Velsen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Victor+Horta
https://robscholtemuseum.nl/?s=Mies+van+der+Rohe
https://robscholtemuseum.nl/?s=Metselaar
https://robscholtemuseum.nl/?s=Timmer+Man
https://robscholtemuseum.nl/?s=Hand+Arbeid
https://robscholtemuseum.nl/?s=Goed+Kunnen+Timmeren
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ambacht
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ambachtelijk+Werk
https://robscholtemuseum.nl/?s=Bouw+Vak
https://robscholtemuseum.nl/?s=Bouw+Vakker
https://robscholtemuseum.nl/?s=Bekisting
https://robscholtemuseum.nl/?s=Klus+Bedrijf
https://robscholtemuseum.nl/?s=Pre+Fabricage
https://robscholtemuseum.nl/?s=Geprefabriceerde+Onder+Delen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Boor+Machine
https://robscholtemuseum.nl/?s=Schroef+Machine
https://robscholtemuseum.nl/?s=PVDA
https://robscholtemuseum.nl/?s=Jugendstil
https://robscholtemuseum.nl/?s=Modernisme
https://robscholtemuseum.nl/?s=Functionalisme
https://robscholtemuseum.nl/?s=Loop+Graven
https://robscholtemuseum.nl/?s=WOII
https://robscholtemuseum.nl/?s=Barcelona+Paviljoen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Lommel