Hanne Obbink – Rob Scholte Museum moet weg uit Den Helder

Ondanks enthousiasme konden gemeente en kunstenaar het niet eens worden over een permanent museum.

Drie wethouders hebben hun tanden er op stukgebeten. Verschillende raadsleden hebben nog een uiterste poging gedaan. Maar nu lijkt kunstenaar Rob Scholte zijn krediet bij de gemeente Den Helder dan toch verspeeld te hebben. Voor 1 juli moet hij weg uit het voormalige postkantoor in de stad, waar hij met zijn museum gevestigd is.

De kwestie sleept al jaren. Scholte heeft het leegstaande postkantoor ‘in bruikleen’ en opende er in 2013 een museum waar hij zijn eigen kunstverzameling tentoonstelt. Tijdelijk, zo leek het, want de gemeente wilde op deze plek een nieuw stadhuis bouwen. Toen dat plan na de raadsverkiezingen van 2014 van tafel ging, keerde het tij: het nieuwe gemeentebestuur voelde wel voor een permanent Rob Scholte Museum in het gebouw. Dat kon een trekpleister voor Den Helder worden, daarover waren Scholte en de gemeente het eens. Scholte zelf heeft wereldfaam en zijn collectie is groot en veelzijdig.

Maar in drie jaar tijd is het de beide partijen niet gelukt ook maar één stap te zetten. Scholte beroept zich op afspraken die hij eind 2014 gemaakt dacht te hebben met de toenmalig wethouder. Maar die bleek op eigen houtje, buiten college én raad om, gehandeld te hebben. Scholte stelt schade te hebben geleden doordat die afspraken niets waard bleken en die wil hij vergoed hebben.

De gemeente op haar beurt drong aan op een gedegen businessplan voor het nieuwe museum en wilde pas onderhandelen over de verkoop van het gebouw als Scholtes schadeclaims van tafel gingen.

Het liet een expert op het gebied van cultureel vastgoed onderzoeken of het gebouw zich leent voor de plannen die Scholte ermee heeft – uitkomst: dat kan uitstekend – en zocht een mediator om de weg voor onderhandelingen te effenen.

Breekpunt

Dat Scholte elk gesprek met die mediator weigerde, een jaar geleden, blijkt een breekpunt. Daarna hebben drie raadsleden nog geprobeerd de zaak vlot te trekken. “Het lukte ons afspraken met Scholte te maken. Maar die trok hij een dag later weer in. Tot twee keer toe”, zegt een van hen, fractievoorzitter Peter Reenders van de Stadspartij. “Het houdt een keer op. De liefde moet van twee kanten komen.”

De gemeente wil het pand nu verkopen aan een derde partij, die er ongeveer hetzelfde mag doen als Scholte nu: cultuur, horeca, wonen. Maar Scholte moet eruit. “We hebben ons uiterste best gedaan”, zegt een woordvoerder.

Scholte, die overigens ook in het pand woont met zijn gezin, weigert commentaar. Via de lokale radio heeft hij wel laten weten dat de officiële opening van zijn museum op 21 juni gewoon doorgaat.

Trouw sprak Rob Scholte in 2015 over zijn museum in Den Helder. Lees het interview hier: https://www.trouw.nl/home/een-trekpleister-voor-den-helder~a45a32bf/.

Trouw, 5 april 2017, 10:48