Hannah Stöve – ‘Het Zwijntje’ komt terug op juiste plek

Het beroemde Amstelveense beeld ‘het Zwijntje’ komt na ruim een jaar en drie ongelukkige standplaatsen terug op de plek waar de Amstelveners hem zo graag willen hebben: voor de Hema in het overdekte gedeelte van het winkelcentrum.

Generaties denken met veel plezier terug aan het bronzen beeld van Karl Pelgrom, dat vanwege zijn geringe afmeting en bolle rug perfect dient om tijdens het winkelen met een paar vriendjes op te zitten.

Dat het varken in september 2015 zonder pardon van zijn standplaats voor de Hema naar een winderige uithoek naast de bibliotheek werd verbannen, viel bij veel Amstelveners dan ook niet in goede aarde. Al helemaal niet omdat het dier ineens als fietsenstalling diende. Respectloze bezoekers gebruikten zelfs zijn pootjes om hun fiets aan vast te ketenen.

Een inwoner gaf daarop het Zwijntje een jas van bubbeltjes plastic (https://rtva.nl/2016/01/zwijntje-gaat-verhuizen-en-op-vakantie/) en riep voorbijgangers op de gemeente te vragen om een nieuwe, passende locatie.

Karel Pelgrom - Het Zwijn (foto Archief Peter Zuiderent)

Karel Pelgrom – Het Zwijn

Overstag

Een nieuwe verhuizing bleek onvermijdelijk. Het Zwijntje ging in februari dit jaar tijdelijk naar kinderboerderij Elsenhove, om in oktober terug te keren naar het winkelcentrum. Maar wederom stond hij te verpieteren op een ongezellige plek vol fietsen en scooters, in de open buitenlucht.

Talloze Amstelveners hebben de laatste maanden Unibail-Rodamco, de eigenaar van het winkelcentrum, gevraagd om het beeld terug te plaatsen op de oude vertrouwde plek. Zelfs in de gemeenteraad is gesproken over de huisvesting van het beest.

Deze week is de eigenaar dan eindelijk overstag gegaan: vanaf het eerste kwartaal van 2017 zal het Zwijntje weer in volle glorie te zien voor de Hema, in het overdekte gedeelte van het winkelcentrum.

Het Parool, 15 december 2016, 14:34