Grumb – Het Geheim Van Den Helder (130)

We hadden een vrolijke enthousiaste collega aangenomen uit Maastricht die geplaatst werd in een unit waar in mijn ogen best wel eens de boel kon worden opgeschud, er werkten alleen maar vastgelopen en vastgeroeste Helderse mensen onder aanvoering van een chef Okkenbok die een belangrijk credo had: De Rek Is Eruit en al snel ging het niet goed met de nieuwe medewerkster: de taaie al jaren werkzame collega teamleden zagen het eigenlijk niet hangen met een nieuw iemand samen te werken en al helemaal niet met een vrouw uit het verre Maastricht. Ze werd behandeld alsof ze niet uit het zuiden kwam maar rechtstreeks van Mars.
Want daar zijn veel Helderse mensen goed in: geen nieuwe dingen accepteren, roepen dat het elders niks is en verbaasd zijn dat er nog steeds geen snelweg is tussen Alkmaar en Den Helder, sterker nog: er rijden niets eens intercitytreinen. Dus verandert er niet snel wat. Rob Scholte kan er over meepraten in zijn museum in het oude postkantoor!

Met de nieuwe medewerkster ging het steeds slechter: ze bleek in een unit te zijn gekomen waar zelden werd gelachen, men meer oog had voor het eigen welzijn dan dat van de client en de moeilijke cliënten werden doorgesluisd naar de nieuwe medewerkster Wiette Rinkens.
Al die streken die ze met haar uithaalden, ik zie ze in groter verband nog steeds gebeuren tegenwoordig: hoe Rob Scholte met zijn museum wordt behandeld door het huidige College van B&W in de stad.

Ja, Het Geheim Van Den Helder ontrafelen is geen eenvoudige klus!

Grumb.nl, 14-03-2017