Gerard van Engelen – VVV lijdt verlies: vaste banen weg + Jeroen Haarsma – Holland Boven Amsterdam: Inhaalslag nodig in strijd om toerist

VVV lijdt verlies: vaste banen weg

VVV Hart van Noord-Holland wordt gereorganiseerd. Dat betekent, dat de negen medewerkers per 1 april een andere baan moeten zoeken. Reden: de organisatie lijdt al jaren verlies, dat werd gecompenseerd door de verkoop van onroerend goed.

Van de zeventien gemeenten, die de VVV overkoepelt, is alleen Alkmaar nog bereid om te betalen voor het verlenen van ’gastheerschap’ aan ruim 260.000 toeristen, die jaarlijks het Waaggebouw binnenvallen voor informatie. De VVV krijgt 56 mille voor het komende jaar. Bovendien huurt Cono Kaasmakers nog een groot deel van de winkelruimte. Maar daarmee hou je de bordjes van de huidige organisatiestructuur niet in de lucht, zegt directeur bestuurder Peter Timmermans.

Hij heeft, sinds zijn aantreden in 2015, de rode cijfers alleen maar zien groeien. Onder zijn leiding werd geprobeerd een fusie aan te gaan met de marketingorganisatie ’Holland boven Amsterdam’. “De wil was er van beide kanten, maar de Europese regel geving bleek het niet toe te staan. Het zou op concurrentievervalsing met staatssteun kunnen lijken. En dus zit er niets anders op, dan onze activiteiten anders te gaan organiseren,” zegt Timmermans.

Het personeel en de bonden zijn op de hoogte. Er is overeenstemming over een sociaal plan. “We willen onze loyale medewerkers zo goed mogelijk van werk naar werk helpen.” De vraag hoe het dan na 1 april verder moet kan (of wil) Timmermans nog niet beantwoorden. “We zitten nog in de verkennende fase. Maar ik hoop in ieder geval op een verruiming van de openingstijden in het hoogseizoen met een flexibele bezetting.”

Timmermans erkent, dat de VVV landelijk te maken heeft gekregen met een stoffig imago. De sociale media en marketing organisaties hebben veel gras voor de voeten weggemaaid. Bovendien blijken gemeenten en bedrijven liever te investeren in promotie dan in gastheerschap. En liever in diensten, dan in stenen. Daardoor is het VVV kantoor uit Bergen verdwenen. In Graft-De Rijp wordt het bemand door vrijwilligers en in Enkhuizen is nog een betaalde VVV vereniging.

Verder zijn er 35 VVV-informatiepunten in winkels en musea van Beemster tot Den Helder.

Noordhollands Dagblad, 4 december 2017, 18:08

Holland Boven Amsterdam: Inhaalslag nodig in strijd om toerist

Marketingorganisatie Holland Boven Amsterdam wordt vier jaar lang ondergebracht bij het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord. Dat moet het einde betekenen van juridische rompslomp en het begin van sterke promotie van de regio.

Problemen met Europese regelgeving zorgden voor een valse start van de stichting, die er voor moet zorgen, dat toeristen vanuit Amsterdam naar het noorden trekken. De bijdrage vanuit de zeventien gemeenten – in totaal ruim vijf ton per jaar – ging niet op aan pakkende marketingcampagnes, maar vooral aan advocaatkosten. De publieke financiering van de stichting bleek in strijd met het aanbestedingsrecht.

Een meerjarige constructie met het Ontwikkelingsbedrijf moet voor de ommekeer zorgen. Zodoende wordt een tijdelijke oplossing – vanaf april is Holland Boven Amsterdam al bij het Ontwikkelingsbedrijf ondergebracht, de bedoeling was voor een jaar – een structurele. Volgens de Hoornse wethouder Ben Tap kan er nu écht vooruit worden gekeken. “Het personeel van Holland Boven Amsterdam kan zich nu weer bezighouden met hetgeen, waarvoor ze zijn aangenomen en waar ze goed in zijn, in plaats van ’kantoortje spelen’. Hun volle aandacht gaat weer uit naar de ondernemers, bij wie ze de afgelopen periode helaas te weinig over de vloer kwamen.”

’Jammer’

Op die aandacht zitten de toeristentrekkers in West-Friesland met smart te wachten. Ad Geerdink, directeur van het Westfries Museum in Hoorn, noemt de gang van zaken tijdens het voorbije jaar ’ontzettend jammer’. “Door die juridische obstakels loopt het op de kaart zetten van onze regio enorme vertraging op. Je mag eigenlijk geen maand stil staan, want de andere regio’s gaan wél full speed door met hun promotie. Wij zijn achterop geraakt. Er is nog weinig slagkracht getoond, hopelijk komt dat nu.”

Stephan Warnik, directeur van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen, deelt die zorgen. “Er is weinig gebeurd de laatste tijd. We hebben tijd verspild, nu moet Holland Boven Amsterdam hard aan de slag.” Warnik noemt het plan van de particuliere toeristentrein vanuit Amsterdam een voorbeeld van de potentie, die Holland Boven Amsterdam heeft. “Er is geen instantie of gemeente, die zoiets in z’n eentje voor elkaar zou krijgen. Dat lukt alleen in een groter verband. Dit soort initiatieven biedt hoop voor de toekomst.”

VVV

De vraag is welke rol de VVV Hart van Noord-Holland heeft in de plannen van Holland Boven Amsterdam. De intentie van beide partijen was fuseren. Dat is door de nieuwe constructie niet meer mogelijk. Volgens Tap bestaat de kans, dat Holland Boven Amsterdam diensten gaat inkopen bij de VVV, die flinke verliezen lijdt en medewerkers moest ontslaan. “Met name op het gebied van lokaal gastheerschap zie ik een rol voor de VVV.” Dat betekent het wegwijs maken van de toeristen, die dankzij de promotie afreizen naar West-Friesland.

Geerdink: “Het gastheerschap is voor ons een grote zorg. De VVV is een logische oplossing.” De kans is groot, dat de VVV dan werkt onder het logo en de naam van Holland Boven Amsterdam.

Noordhollands Dagblad, 11 december 2017, 19:20