George Knight – Museum de Fundatie zegt in Jaar Verslag, dat er 15 Jaar Organisatorische Problemen waren, Niet Aangepakt! Waar laat dat Keuning en Raad van Toezicht?

Directeur van Museum de Fundatie Ralph Keuning (foto Het Parool)

Museum de Fundatie zegt in Jaar Verslag, dat er Gedurende 15 Jaar Organisatorische Problemen waren, die Niet Aangepakt werden! Waar laat dat Keuning en Raad van Toezicht?

Scherm Afbeelding van Deel ArtikelMuseum Directeur Ralph Keuning over OphefOrganisatie is Onvoldoende Mee Gegroeid” van Rutger Borgerink voor RTV Oost, 10 mei 2022 (foto georgeknightlang.wordpress.com)

RTV Oost citeert uit het Jaar Verslag 2021 van Museum de Fundatie in Zwolle. Er is onder Personeel en Oud Personeel Ophef over het Functioneren van Directeur Ralph Keuning. Hij zou op Autoritaire Manier Leiding hebben gegeven en zo een Deel van het Personeel tegen zich in het Harnas hebben Gejaagd. Er zou volgens Sommigen Zelfs een Angst Cultuur heersen.

Tot Nu Toe heeft Keuning op de Kritiek Niet Publiekelijk Gereageerd. Dat doet hij Nu voor het Eerst in Genoemd Jaar Verslag.

Scherm Afbeelding van deel Jaarverslag 2021 van Museum de Fundatie, Pagina  10 (foto georgeknightlang.wordpress.com)

Keuning zegt dus dat de problemen bij Museum de Fundatie onder meer zijn veroorzaakt doordat de organisatie de afgelopen 15 jaar onvoldoende is meegegroeid met de uitbreiding van het museum. Zoals RTV Oost zegt: ‘Op zijn eigen functioneren gaat hij verder niet in‘. Met de zinsnede ‘maar niet alleen‘ houdt Keuning de optie open dat hij niet goed geopereerd heeft, maar die wordt door hem jammergenoeg niet uitgewerkt.

Wat probeert Keuning te bereiken met zijn constatering over de museale organisatie die 15 jaar niet meegroeide met de ambities? Hoe dan ook was Keuning daar als directeur gedurende deze periode de eerst verantwoordelijke voor.

Hij ging over de bedrijfsvoering en de inzet van middelen. Keuning geeft indirect toe dat het beleid niet goed was. Beleid waarvoor hij verantwoordelijk was. Maar waarvoor hij geen verantwoordelijkheid neemt. Evenmin houdt de Raad van Toezicht hem hiervoor verantwoordelijk.

Probeert Keuning het museum als organisatie een collectieve schuld in de schoenen te schuiven zodat hij als directeur niet als enige daar op aangesproken kan worden? Geeft hij ook de Raad van Toezicht een trap na omdat die de organisatie niet goed bewaakt heeft? Want daar lijkt het sterk op.

Dat is een afleidende projectie van Keuning die niet getuigt van zelfkennis. Hij verwijt achteraf de Raad van Toezicht dat het hem onvoldoende aangestuurd heeft en beter had moeten corrigeren. Want het is de Raad van Toezicht die over het toezicht gaat en dat 15 jaar verzaakt zou hebben. Welke kaas laat de Raad van Toezicht zich door Keuning van het brood eten?

Wat Keuning doet past in het patroon van de directie en de Raad van Toezicht van dit museum. Namelijk herhaalde pogingen om kritiek te bagatelliseren en onschadelijk te maken door verhulling, ontkenning, vertraging en geringschatting van de medewerkers die zich kritisch uitspreken. Als Keuning of RvT-voorzitter Van Boxtel en zakelijk directeur Zuidema ingaan op de kritiek dan gebeurt dat sussend of vrijblijvend met als doel om alles bij het oude te laten.

Iedereen was 15 jaar schuldig volgens Keuning. De schoonmaker, kassamedewerker, projectmedewerker en medewerker van de technische dienst in dezelfde mate als de directeur of de voorzitter van de Raad van Toezicht.

Als iedereen fouten maakt, dan kan niemand daar verantwoordelijk voor worden gehouden. Dat is de logica van de doofpot. De doofpot van Museum de Fundatie staat al 15 jaar te roken, maar nu zegt de directie in een jaarverslag dat het een groeistuip van de organisatie was. Die was zo onzichtbaar dat er 15 jaar door de leiding niet is ingegrepen. Nalatigheid wordt als afleiding voor de fout gebruikt.”

Het raadsel van het functioneren van het management van Museum de Fundatie wordt er door de verklaring in het jaarverslag 2022 eerder groter dan kleiner op.

Museum de Fundatie – Jaar Verslag 2021

georgeknightlang.wordpress.com,10 mei 20222