Friedberg & Mahn | NRC | Elsje Jorritsma – Charme en Discipline + Sara Luijters – Cultuur Historica Gunay Uslu: ‘Mijn Kinderen zien Geen Huid S Kleur’ + Villamedia – ‘Intern Kijken’

Gunay Uslu, Staat S Secretaris Cultuur en Media in Rutte IV (foto NRC)

Gunay Uslu (foto Nouveau)
Hollanda da Gunay Uslu o ses Hollanda Skandalina el Atti (foto hollandapostasi.com)

Macher’ met Charme en Discipline

13 januari 2022 verscheen er een Artikel op nrc.nl wat U ook Hier Onder kunt lezen.

Gunay Uslu (49) is de Nieuwe Staat S Secretaris voor Cultuur en Media (D66). Politieke Ervaring heeft ze Niet. Maar wie haar kent, voorspelt, met haar Ervaring als Toezicht Houder in de Cultuur Sector en als Directeur bij Corendon heeft ze alles in huis.

Terwijl de Minister Raad donderdag besloot, dat Sport en Winkels Wel en Cultuur en Horeca Voorlopig Niét Open mogen, reisde de Nieuwe Staat S Secretaris voor Cultuur, Gunay Uslu, naar Utrecht. Ze maakte er Kennis met de ‘Task Force,’ die de Belangen van de Culturele en Creatieve Sector vertegenwoordigt bij de Politiek. Zo ondervond ze in haar Eerste Week in Functie. Het is Crisis in de Cultuur Sector.

Des te Verrassender was daar door de Benoeming van Gunay Uslu (1972) voor D66, de Partij, waar op ze wel stemde, maar waar van ze tot voor Enkele Weken Geen Lid was. Immers Uslu heeft Geen Haagse of Politieke Ervaring. Ze verdiende haar Sporen in Wetenschap, Kunsten en Bedrijf S Leven. Met die Bagage gaat ze de Verantwoordelijkheid dragen voor de Portefeuilles Cultuur en Media.

Ze lijkt me Geknipt voor die Baan”, zegt Fusien Bijl de Vroe, Directeur van de Vereniging Rembrandt, waar Uslu sinds 2018 in de Raad van Advies zat (ze heeft maandag Op Gezegd).

De VroeUslu is een Macher, ze krijgt Dingen voor Elkaar. Door haar Achtergrond is ze een Wereld Burger, een Inspirerende, Intelligente Persoonlijkheid. Cultuur beschouwt ze als Middel om Mensen te Verbinden.”

Van MAVO naar Dissertatie

Gunay Uslu is de Jongste uit een Gezin van Vier Kinderen. De Drie Oudere Kinderen werden in Turkije Geboren, zij in Nederland. Haar Vader was een Eerste Generatie Gast Arbeider, die Goed aardde in Nederland en Al Snel Bedrijven op zette in en rond Woon Plaats Haarlem. Ze ging op haar Twaalfde in Amsterdam naar het Montessori Lyceum in Amsterdam Zuid en trok in bij haar Tien Jaar Oudere Zus, Documentaire Maakster Meral Uslu.

Uslu is een KlassiekeStapelaar’. Na de MAVO en de HAVO haalde ze haar Propedeuse van de Leraren Opleiding Geschiedenis aan de Hogeschool van Amsterdam, Gevolgd door een Propedeuse Rechten aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Daarop volgde een Studie Cultuur Wetenschappen aan de UvA (1997 – 2001), met Af Studeer Richting Cultuur Geschiedenis van Europa. Later, tussen 2008 en 2015, promoveerde ze op het Proef Schrift Homerus, Troy and the Turks: Heritage & identity in the Late Ottoman Empire 1870 – 1915. Ook werkte ze Af Wisselende Periodes als Docent aan de UvA.

Haar Liefde voor de Kunsten is Onmiskenbaar, ook in haar Verdere  CV. Toen ze als Staat S Secretaris werd gevraagd, zat Uslu in de Raad van Advies van de Vereniging Rembrandt en de Raad van Toe Zicht van. Film Museum Eye. Daar naast was ze Adviseur bij het Allard Pierson Museum en Bestuur S Lid van het Niod Fonds. Ook zat ze, Kort, in de Advies Raad van het Mauritshuis. Directeur Marine Gosselink kent Uslu Al Jaren. Zij noemt haar „Scherp, Iemand, die Alles Over Ziet”. Als Voorbeeld noemt ze het Water Tekort van de Boeren rondom het Corendon Resort op Curaçao. „Met een Ontzilting S Apparaat is dat Probleem Op Gelost. De Groenten, die de Boeren daar door kunnen Verbouwen, neemt het Hotel Nu af. Zo is een Circulaire Economie ontstaan, die voor Alle Partijen Goed is.”

Gunay Uslu heeft Altijd Gewerkt in de door haar Broer Atilay Op Gerichte Reis Organisatie Corendon (Genoemd naar een Rood, Kristal Achtig Mineraal). Tijdens haar Studie hielp ze om Corendon van de Grond Af Op te Bouwen, zegt Mariska Nunes, die 25 Jaar met haar Samen Werkte. „We hebben die Eerste Jaren van Alles Gedaan, Telefoon Op Nemen, Klanten Spreken, Reizen Boeken.” De Laatste Jaren leidde Nunes met Uslu de Hotels en Resorts van Corendon.

Dat Leiding Geven doet ze Schijnbaar Moeiteloos, zegt Nunes. „Gunay kan Goed Laveren tussen Verschillende Soorten Mensen. Ze is Ook Oprecht in hen Geïnteresseerd, waar door er een Connectie ontstaat. Daar heb ik Altijd Bewondering voor gehad.” Voor Uslu is het Grote Plaatje Belangrijk. „Het was Dus Niet. Wat pakt Goed uit voor mij of mijn Broer maar Wat is het Beste voor Corendon? Nu zal dat worden Wat kan ik Betekenen voor Nederland?

Snelle Leerling

Ze is een Snelle Leerling, zegt Steven van der Heijden, CEO van Corendon. Hij leerde Uslu kennen toen ze in 2014 de Leiding kreeg over de Ontwikkeling S Kant van de Hotel Tak. „Dat is een Zware Functie. Om een Indruk te geven. Eind Vorig Jaar was de Taxatie Waarde van het Vast Goed van de Hotel Tak Meer dan 400 Miljoen Euro. Toen ze begon, dacht ik, gaat dat Goed? Ze kwam uit de Wetenschap en had Geen Ervaring met Business Plannen en Budgets, terwijl haar Kern Taak was. de Ontwikkeling van Hotels op Tijd én Binnen Budget.”

De Twee Meest Recente Ontwikkelingen, The Village in Amsterdam en Mangrove Beach Resort op Curaçao waren Gigantische Projecten in Lastige Bestuurlijke Omgevingen, zegt Van der Heijden. Ze gingen Heel Goed, omdat Uslu haar Beperkingen Kent en Samen Werkt. „Ze is Eigen Wijs, maar betrekt Deskundigen als ze Zelf Ergens Minder Vertrouwd mee is. Om Vervolgens Snel Kennis Op te Bouwen door zich er Steeds Mee te blijven Bemoeien.”

Terwijl Uslu Zonder Uitzondering wordt Beschreven als Charmant en In Nemend, noemt Van der Heijden haar ook „Dominant als het Nodig is” en een „Door Zetter”. Bij het Hotel in Badhoevedorp wilde Broer Atilay een Boeing 747 in de Tuin. Zij moest dat Regelen, en op Korte Termijn. „Eer je daar een Vergunning voor hebt. ben je 40 Instanties Verder, het wilde Niet Vlotten. Toen heeft ze een Poolse Land Dag Georganiseerd. Iedereen in een Ruimte, Deur op Slot, Niemand naar Buiten, voor dat ze Er Uit waren.” Het werkte. „De Brandweer, Schiphol, Gemeente, Transport Bedrijf. ze kregen Allemaal Begrip voor Elkaar. Zo kreeg ze het Onmogelijke voor Elkaar.”

Publieke Figuur

Haar Overstap naar de Politiek kwam voor haar Omgeving Onverwacht. Dat ze Nu een Publiek Figuur wordt, vindt ze Spannend, ook voor haar Partner en Twee Kinderen, zegt Mariska Nunes. Maar ze heeft er de Juiste Eigenschappen voor, denkt Benno Friedberg. Hij is Advocaat in Amsterdam en kent de Familie Uslu Al Heel Lang. Hij richtte Samen met Uslu de Social Club op, een Groep (Invitation Only) van Kunst MinnendeMakende en Onder Nemende Amsterdammers, die Maandelijks Bij Één Komst in The College in Amsterdam Zuid. „Gunay is een bruggenbouwer, ze zit in Veel Net Werken. Ze weetm dat Kruis Bestuivingen Nodig zijn in de Samen Leving.” Ze is ook een Harde Werker en dat zal ze Nodig hebben, denkt hij. „Toen ze werkte en promoveerde heeft ze Waanzinnige Uren gemaakt. Natuurlijk is Leiding Geven aan een Bedrijf Anders dan Leiding Geven aan een Departement. Maar ze leert Snel. En Sommige Dingen zullen haar Niet Bevallen, en dat is Ook Goed.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/13/macher-met-charme-en-discipline-a4078958

https://www.thelawyers.nl/macher-met-charme-en-discipline/

Cultuur Historica Gunay Uslu: ‘De Generatie van mijn Kinderen ziet Geen Huid S Kleur

Gunay Uslu (47) is Cultuur Historica en Onderzoeker bij de Universiteit van Amsterdam, en sinds de Oprichting betrokken bij het Familie Bedrijf Corendon. Ze probeert Nu van The College Hotel een Bruisende en Creatieve Plek in Zuid te maken. ‘Ik wil de Herinneringen Weer Kietelen.’

Gunay Uslu Beeld Dingena Mol

Tijdens Corona stonden we als Organisatie Plotseling Stil, Iets,Wat we Niet kenden. Toch zie ik de Crisis voor Al als een Kans om ons te Richten op de Hotels, die we hebben en Hoe we die Nog Meer kunnen Versterken. In de Af Gelopen Periode ben ik me Volledig gaan richten op The College Hotel. Daar had ik, na de Renovatie in 2015, Geen Tijd Meer voor gehad. Het is een Unieke Plek Midden in de Stad, met Heerlijke Terrassen en Binnen Tuinen en On Amsterdamse Grote Binnen Ruimtes. Veel Bewoners bewaren Bijzondere Herinneringen aan deze Plek, die Herinneringen moeten Weer Gekieteld worden.”

Naar het LBO

Uslu werd in 1972 Geboren in Haarlem. Haar Ouders komen uit Turkije, uit het Egeïsche Gebied. Het Ondernemen zit in de Familie. Haar Vader, een Avonturier en Bon Vivant, kwam in 1963 via Parijs in Amsterdam; hij was Meteen Verliefd op de Stad én op de Mooie Vrouwen. Hij ging werken voor Geld Drukkerij Enschedé in Haarlem en haalde Meer Jonge Mannen uit zijn Geboorte Dorp naar Nederland. Hij begon Pensions, Restaurants, Koffie Huizen en organiseerde Optredens met Beroemde Turkse Artiesten.

Ik heb mij noch Turks noch Nederlands gevoeld, maar wél Amsterdammer. Op mijn twaalfde ging ik bij mijn tien jaar oudere zus (filmmaker Meral Uslu, red.) wonen, in een appartementje in de Jordaan. Na de basisschool moest ik naar het lbo, volgens de directeur zodat ik een beroep had als we terugkeerden naar ons ‘thuisland’. Ik had geen idee waar hij het over had, mijn zus stak er een stokje voor en liet mij op gesprek gaan bij het Montessori Lyceum ­Amsterdam. De directeur zei jaren later dat hij mij toen heeft toegelaten omdat ik zei dat ik de eerste vrouwelijke premier van Nederland wilde worden, maar dat dit alleen zou lukken als ik rechten of journalistiek kon gaan studeren. En met een lbo-diploma ging dat niet lukken.”

Uiteindelijk promoveerde Uslu in de cultuurgeschiedenis van Europa aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze docent was en nog betrokken is als onderzoeker. Ze zit in de raad van adviseurs van de Vereniging Rembrandt, in de raad van toezicht bij Eye, is adviseur bij het Allard Pierson Museum en is bestuurslid van het Niod Fonds.

Maatschappelijk betrokken zijn vindt ze belangrijk, maar de ambitie premier te worden heeft ze laten varen. Hoewel, het kan nog steeds, zegt ze lachend. Dan serieus: “Het raakt me dat er sinds mijn twaalfde nog altijd geen vrouwelijke premier is geweest. Wat dat betreft zijn we nog niks opgeschoten. We wonen in een diverse stad, die zeker niet perfect is, maar die wel openstaat voor een uiterst noodzakelijke discussie over racisme.”

Ik vind het heel ­belangrijk dat er ruimte is voor deze ­diverse geluiden. De generatie van mijn Linderen, mijn Dochter van Negen Tien en Zoon van Zestien Jaar, ziet Geen Huid S Kleur. De Vrienden van mijn Kinderen zijn van Alle Culturen, Zo stellen ze zich ook voor. ik ben Half Indonesisch, Half Russisch of een Kwart Colombiaans of een Zes Tiende Fries. Als Student wilde ik op Zoek naar mijn Roots, ik ging studeren in Oost-Turkije, een soort Siberië. Ik werd er Verliefd op mijn Man, maar mijn Roots vond ik er Niet. Mijn Docent en Promotor zei Toen tegen mij ‘Gunay, ­Bomen hebben Wortels, Mensen Niet. Mensen hebben ­Benen, waar mee ze Lopen en Sporen Achter laten.’ Ieder Mens laat Sporen achter. Het is Bijzonder om die Sporen te Zoeken.”

Muziek Club met ­Diner

Uslu sprak voor The College Hotel met Galerie Eigenaren, Kunstenaars, Ontwerpers, Politici, Acteurs, Schrijvers, ­Advocaten en Muzikanten. “Daar uit is de Creators Society ontstaan, een Groep Creatieve Amsterdammers, die mee denkt over Hoe we The College Hotel na Corona Vorm kunnen geven en Hoe we elkaar kunnen versterken.”

Galerie Jaski exposeert Hier Nu hun Kunst Collectie en verzorgt de Kunst op de Hotel Kamers. Met Ondernemer en Trouw Ambtenaar Dirk Zeelenberg denken we na over Hoe we Trouwerijen kunnen Organiseren in Lijn met de RIVM Maatregelen. We gaan ook Samen Werken met Christie S, dat Lezingen gaat Organiseren, met Internationale Design Merken, Mode Huizen en Musea uit de Buurt en met het ROC, van Koks in Op Leiding tot Leerlingen van de Dans en Muziek Op Leidingen, die Korte Op Tredens gaan geven.”

Met advocaat en voormalig mede-eigenaar van de North Sea Jazz Club, Benno Friedberg, ontstond het idee om elke zaterdagavond in de ballroomzaal een muziekclub met ­diner te organiseren: Live at the College, geïnspireerd op clubs in New York en Londen. “Pianist en componist ­Michiel Borstlap is onze muzikaal adviseur en werkt mee aan de programmering, vanaf augustus gaan onder anderen Hans Dulfer, Benjamin Herman, Berget Lewis, Lavinia Meijer, Edsilia Rombley, Karsu en Bo Saris optreden. Wat Benno en ik ook misten in de stad is een plek waar ondernemende, creatieve, vrije Amsterdamse geesten bij elkaar komen en waar de diversiteit van de stad tot uiting komt. Met twintig founding members komen we binnenkort bij elkaar en gaan we van start met The College Social Club.”

De coronacrisis heeft naast veel schade, ook veel mooie dingen opgeleverd, zegt Uslu. “Niet alles hoeft altijd te draaien om targets halen en meer geld verdienen. Bij The College zijn we nu allemaal onverwachte samenwerkingen aangegaan, ik vind dat heel inspirerend. Nu er minder toeristen naar de stad komen, moet dit nog meer dan ooit een plek voor en door Amsterdammers worden.”

Het Parool, 25 juni 2020m 20:00

https://www.parool.nl/ps/cultuurhistorica-gunay-uslu-de-generatie-van-mijn-kinderen-ziet-geen-huidskleur~b01b8a09/

Uslu wil ‘Intern Kijken’ naar Gang van Zaken rond Klokken Luider

Staat S Secretaris Gunay Uslu (Media) wil “Intern Kijken” en Gesprekken voeren over hoe in 2020 met het Signaal van een Klokken Luider bij de Publieke Omroep (NPO) is omgegaan. BNR meldt, dat de Klokken Luider in Contact werd gebracht met de Hoogste Ambtenaar van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Zij had een Privé Relatie met Toenmalig NPO Baas Shula Rijxman.

Als de Klokken Luider dit had geweten, was die Persoon volgens BNR Nooit naar het Ministerie gestapt met Signalen over Hoge Salarissen bij de Publieke Omroep. Via Constructies zou het Salaris Plafond worden ontweken, aldus de Persoon in Kwestie.

Ik denk vooral, dat Mensen zich Veilig moeten voelen om zich te Melden en dat er Geluisterd moet worden”, zegt Uslu er over. Maar, benadrukt de Bewinds Vrouw, de Ambtenaar waar het over gaat, Marjan Hammersma, zegt in Tegenstelling tot de kKokken Luider, dat het Signaal Wel Degelijk is Op Gepakt. “Maar ik ga er wel mMer Gesprekken over voeren. Ik vind, dat we er Heel Serieus mee om moeten gaan.”

In een Verklaring zegt Marjan Hammersma , Secretaris Generaal op het Ministerie, het Gesprek “in Alle Vertrouwen gevoerd” te hebben en de Kwestie alleen met de Minister te hebben gedeeld. “Ik houd Privé en Zakelijk Altijd Gescheiden en dat is Ook Hier zo geweest.” Ook Uslu zegt: “Ik ga er van uit, dat Iedereen Professioneel, Privé en Zakelijk kan scheiden.”

De Bewind S Vrouw zegt des gevraagd ook in Gesprek te willen met de Klokken Luider. “Ik weet Niet Wie het is, maar ik sta er Wel voor Open.”

Villamedia, 3 juni 2022, 13:44

https://www.villamedia.nl/artikel/uslu-wil-intern-kijken-naar-gang-van-zaken-rond-klokkenluider

Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Elsje+Jorritsma
https://robscholtemuseum.nl/?s=Sara+Luijters
https://robscholtemuseum.nl/?s=Gunay+Uslu
https://robscholtemuseum.nl/?s=Montessori+Lyceum
https://robscholtemuseum.nl/?s=UVA
https://robscholtemuseum.nl/?s=Universiteit+van+Amsterdam
https://robscholtemuseum.nl/?s=Raad+van+Advies+Vereniging+Rembrand
https://robscholtemuseum.nl/?s=Raad+van++Toe+Zicht+Film+Museum+Eye
https://robscholtemuseum.nl/?s=Adviseur+Allard+Pierson+Museum
https://robscholtemuseum.nl/?s=Bestuur+S+Lid+NOID+Fonds
https://robscholtemuseum.nl/?s=Raad+van+Advies+Maurits+Huis
https://robscholtemuseum.nl/?s=Staat+S+Secretaris+Cultuur+en+Media
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ministerie+van+Onderwijs+Cultuur+en+Wetenschap
https://robscholtemuseum.nl/?s=D66
https://robscholtemuseum.nl/?s=Corendon
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ottoman+Empire
https://robscholtemuseum.nl/?s=Troy
https://robscholtemuseum.nl/?s=Homerus
https://robscholtemuseum.nl/?s=Benno+Friedberg
https://robscholtemuseum.nl/?s=Judith+Mahn
https://robscholtemuseum.nl/?s=Friedberg+&+Mahn
https://robscholtemuseum.nl/?s=Fusien+Bijl+de+Vroe
https://robscholtemuseum.nl/?s=Vereniging+Rembrandt
https://robscholtemuseum.nl/?s=Marine+Gosselink
https://robscholtemuseum.nl/?s=Meral+Uslu
https://robscholtemuseum.nl/?s=Atilay+Uslu
https://robscholtemuseum.nl/?s=Corendon+Resort
https://robscholtemuseum.nl/?s=Curaçao
https://robscholtemuseum.nl/?s=Turkije