Freek Wolff – Knipoog naar Seurat met stippen in Cultura Galerie

EDE – Is stipwerk alleen voorbehouden aan kinderen? Nee dus. De Franse kunstschilder Georges Seurat werd beroemd met het pointillisme. Zijn neo-impressionistische werk is nu te zien in het Kröller Müller Museum. Tegelijk is er een ‘knipoog’ naar deze expositie te bezichtigen in Cultura Galerie met werk van negen gerenommeerde kunstenaars.

,,Seurat gebruikte de primaire verfkleuren rood, blauw en geel voor zijn stippen. Maar je ziet dat de kunstenaars in Cultura allerlei technieken gebruikten voor hun werk”, vertelt Jos Emons (61), de Culemborger die de tentoonstelling in Ede op touw zette.

Knikkers in giethars
Rob Scholte lijmde knikkers in giethars, wat een hypnotiserend, vlammend effect geeft, mede door het licht aan de achterkant. ‘Licht, je eerste betaalmiddel’ is de titel, omdat kinderen met bommen en knikkers gingen ruilen. ,,Ik hoorde bezoekers hierbij mijmeren en filosoferen over hun jeugd”, licht Emons toe.
Het grote doek ‘Als ruimte tijd wordt’ van Carla Graft toont vooral grote groengele vlekken die op het water lijken te drijven. Er is geen oriëntatiepunt.
Pascale en Thomas Schouten presenteren ‘Detail 1984 George Orwell’, waarbij het beroemde boek te ‘lezen’ is in gekleurde digitale nullen en enen, oftewel pixels.

Less is more
Het werk van Rogier Alblas springt het meest in het oog, omdat hij drie keer een portret van prinses Beatrix maakte, maar nu met motto ‘less is more’. Gebaseerd op de postzegel en een bekend portret maakte hij ze nu met behulp van koffiecups. Opvallend is dat het werk van dichtbij nog abstract lijkt, maar van ver of door een camera een hoofd zichtbaar wordt.

De overige exposanten zijn Abdo Hammiche, Vincent de Kooker, Lace en Eliza Kopec. Op 4 september geeft Jaap Röell om 20.00 uur een korte lezing in de galerie. De toegang is gratis.

,,Door de crisisjaren wordt nu zo’n veertig procent minder kunst verkocht, maar nog steeds is het bekijken van beeldende kunst een primaire levensbehoefte. Het spreekt tot de verbeelding en prikkelt onze fantasie en ons creatieve vermogen in het dagelijkse leven. Dat hebben we nodig. Daarvoor bezoeken mensen eerder een museum”, aldus Emons. Hij was directeur van Artlease, de kunstuitleen die eerst op deze plek gevestigd was.
‘Knipoog naar Seurat’ is de eerste zomerexpositie in Cultura met een lijntje naar Kröller Müller. Volgend jaar is het vervolg met een link naar Van Gogh.

CULTURA

Adres: