Fred Hoogendoorn – Plan rond Bierkade maakt emoties los in Alkmaar + Redactie Alkmaarsche Courant (samenstelling) – ’Bierkade’ verdeelt Alkmaar (lezersreacties)

Alkmaar – Tweerichtingsverkeer op de Wageweg-Bierkade wordt in Alkmaar zowel hartstochtelijk toegejuicht als fel afgewezen. Dat blijkt uit de reacties van Alkmaarders, na de oproep van deze krant om een mening te geven over deze voor de stad spraakmakende kwestie.

De voorstanders zien grote voordelen in een snellere bereikbaarheid van centrum-oost vanuit het noorden en verwachten een impuls voor de ondernemers aldaar.

De tegenstanders noemen dat laatste onzin, aangezien het aantal toegestane auto’s per dag beperkt zal zijn. Los daarvan krijgt het college ervan langs en wordt het stadsbestuur zwalkend en onbetrouwbaar beleid verweten. Tien jaar geleden werd met milieukundige en verkeerstechnische argumenten eenrichtingsverkeer ingesteld en nu liggen de zaken kennelijk anders. Ondanks drie rapporten met negatieve adviezen moet het coalitieakkoord van OPA, VVD, CDA en D66 kennelijk worden uitgevoerd, zo wordt snerend geconstateerd.

Het college stelt de gemeenteraad voor van de Wageweg-Bierkade een tweerichtingsweg te maken ’met de inrichting als een fietsstraat’. Het gaat om ’bestemmingsverkeer’, want ’doorgaand verkeer moet niet worden gestimuleerd over de Bierkade te rijden’. Om die reden moet er ’selectieve toegang’ komen, aldus wethouder Jan Nagengast (CDA) in zijn nota aan het college. De operatie, die de oostelijke binnenstad vanuit het noorden beter bereikbaar moet maken, gaat zo’n anderhalf miljoen euro kosten.

De gemeenteraad neemt naar verwachting in september een besluit over het voorstel van het college.

NHD, 21-8-2016, 15:58 (Update 21-8-2016, 16:04)

Reacties:

Hans Fiege · Werkt bij Tatasteel
Dit gaat het niet worden, de fietser zullen zoals overal in Alkmaar de dupe worden

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/alkmaar/article28416706.ece/Plan-rond-Bierkade-maakt-emoties-los-in-Alkmaar?lref=SL_1

’Bierkade’ verdeelt Alkmaar (lezersreacties)

Alkmaar – Wel of geen tweerichtingsverkeer over de Wageweg en de Bierkade in Alkmaar? Die vraag werd afgelopen week voorgelegd aan de lezers. Hier een selectie uit de reacties van voor- en tegenstanders uit Alkmaar. De meningen in de stad zijn verdeeld.

Economische argument is flauwekul
Als bewoner van het Oostelijk stadsdeel volg ik de discussie met stijgende verbazing. Heel lang was de Bierkade het verkeerskundige putje van Alkmaar: vervuiling, herrie, onveiligheid en alsmaar groeiende files. Tien jaar terug is de situatie een stuk verbeterd door het eenrichtingsverkeer en dat is zicht- en genietbaar voor iedere Alkmaarder. Nu bestaat dus de wens tot een terugkeer naar het barre verleden. Onbegrijpelijk wat mij betreft, want de belangrijkste consequentie zal zijn dat we weer met z’n allen in de dagelijkse file komen te staan.
Bovendien wordt door de wethouders Nagengast (CDA) en Kloos (OPA) (beiden verantwoordelijk voor herinvoering tweerichtingsverkeer) aangegeven dat er een groot economisch belang is voor de ondernemers op de Limmerhoek en de Laat-Oost. De aanname is dat zij zullen profiteren van het tweerichtingsverkeer. Een flauwekulargument, want het uiteindelijke doel (de ’stip op de horizon’) van beide wethouders is dat er niet meer dan 7000 auto’s per etmaal over de Bierkade zullen rijden. Dat is minder dan nu en daarmee is ook het economische argument volslagen ontkracht.
Kortom: houd al dat geld op zak en kijk naar de toekomst in plaats van het verleden.
FULCO BAKKER

Veel beter
Gewoon weer twee richtingen en geen vrachtauto’s en ander zwaar verkeer. Veel beter voor de economische situatie voor winkeliers en gemeente Alkmaar. Daarnaast worden de auto’s steeds schoner en er rijden steeds meer taxi’s en auto’s elektrisch.
J. HUIBERTS

Meer ongelukken
Tien jaar na het instellen van het eenrichtingsverkeer kan een ondernemer niet zeggen dat hij nog last van heeft van een afgesloten Bierkade. Een goede naam bewijst zich zo ook wel. Dus de Bierkade zo laten als die nu is. Als het een fietsstraat wordt in beide richtingen zullen er meer ongelukken gebeuren. Nu is het al krap voor fietsers met het eenrichtingsverkeer, en al druk genoeg voor de bewoners.
Als het een verkiezingsbelofte is aan de ondernemers, is dit een slappe belofte om aan de macht te blijven. Luister eens naar de bewoners en adviesbureaus. De betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van het college zijn toch al op een dieptepunt beland.
MIKE VAN EIJK

Dagelijkse ergernis
Ik erger mij er nog elke dag aan dat ik vanaf mijn kant niet over de Bierkade kan rijden om boodschappen te gaan doen in Overdie of wat moet ophalen in de binnenstad als ik een aankoop hebt gedaan die ik niet per fiets kan vervoeren. Ik moet nu omrijden over de ring om naar de andere kant van de stad te gaan. Dat kun je niet even gauw doen. Óf het is druk op de ring óf de brug staat weer eens open. Ik begrijp best dat de ondernemers hierover klagen. Ik kom daar dan ook niet meer. Ik ga mijn boodschappen en inkopen ergens anders doen.
RENÉ TIELROOY (Oudorp)

Foute wethouders
De ene wethouder, Jan Nagengast, zegt: We maken de Bierkade weer helemaal geschikt voor tweerichtingsverkeer. We nemen geen enkele concrete maatregel om te veel autoverkeer tegen te gaan. Maar hij zegt eigenlijk ook: boeren, burgers en buitenlui: hoewel wij een prachtige autoweg voor u gaan maken, dwars door het centrum van Alkmaar, verzoeken wij u vriendelijk om deze niet te gebruiken, maar de randweg te nemen. Briljant, werkelijk briljant. Want, waarom maakt u de Bierkade geschikt voor twee richtingen als u niet wilt dat die wordt gebruikt?
Dan de andere wethouder, Victor Kloos. In 2006 verantwoordelijk voor invoering van het eenrichtingsverkeer op de Bierkade. Alle argumenten die hij toen aan de Alkmaarders vertelde, veegt hij nu blijkbaar weer net zo makkelijk van tafel. Voor zijn houding is een prachtig spreekwoord: zoals de wind waait, waait mijn jasje.
Deze twee wethouders ondermijnen wat mijn gezin betreft het vertrouwen in de Alkmaarse politiek. En dit onafhankelijk van onze mening over wel of geen tweerichtingsverkeer op de Bierkade.
FAMILIE WEGEREEF

Onder voorwaarden
Ik ben voor tweerichtingsverkeer op de Bierkade, maar dan onder een bepaalde voorwaarde. Zeg maar het tegenovergestelde van de spitsstrook. Het tweerichtingsstuk is alleen open vanaf 9.30 uur tot de volgende ochtend 6 uur. In die tussenperiode gaat hij dicht. Sowieso verboden voor vrachtwagens, grote bestelbussen en landbouwvoertuigen. Desnoods met een slagboom die op deze tijden open of dicht is.
Het gaat om de bereikbaarheid van de winkels in de binnenstad en niet om een doorsteek te creëren naar de A9, want dan weet je zeker dat je niet veilig zit op de fiets. Fietsstraat of niet. Het is een mooi stukje Alkmaar geworden en dat moet zo blijven.
JELLE THOMAS

Welterusten, Meneerde President
Als ’Meneer de President’ (college en raadsleden) besluit, alleen maar omdat het zo is afgesproken om tot een regeerakkoord te komen, extra verkeer toe te staan, helpt dat de winkeliers allerminst. Het geeft wel veel extra fijnstof, extra risico voor verkeersongevallen, extra lawaai en verder kost het veel geld.
Als je in je naaste omgeving meemaakt hoe ziek iemand kan zijn door fijnstof, dan piep je wel anders en besluit je op z’n minst de situatie te laten zo die is. Als variant op het liedje van Boudewijn de Groot zou ik willen zeggen:
’Droom maar niet te veel van al die zieke mensen, droom maar fijn van stoere daad en macht. Denk maar niet aan al die onderzoeken. Meneer de President, slaap zacht’.
JAN HOEK (Schermereiland)

Ondernemers of gezondheid?
Het is best tragisch te lezen dat milieu en gezondheid van bewoners ten koste gaan van ondernemers die menen dat de crisis in hun omzet wordt veroorzaakt door de situatie op de Bierkade. Onzin, ook omdat er aan de oostkant van de oude stad maar weinig ondernemers en winkels zijn. En wat zou dan het gevolg voor die ondernemers zijn van tweerichtingsverkeer? Dat mensen vandaar uit de Langestraat in kunnen? En dan?
Ik woon zelf aan het Verdronkenoord en zou het omrijden ook graag zien verdwijnen, maar voor mij gaan het milieu en de bewoners voor mijn gemak. Maar als het economisch beter is om van de Bierkade tweerichtingsverkeer te maken, dan ook graag de rekening naar de ondernemers die daar winst van trekken want niemand anders zit er op te wachten.
ROB DE VRIES

Wat een omweg!
Natuurlijk tweerichtingsverkeer op de Wageweg en Bierkade! Het is toch van de zotte dat dit essentiële gedeelte van de binnenring eenrichtingsverkeer is geworden. Vaak ga ik vanuit Overstad naar de Schelphoek om iets te eten en om daar te komen rij ik over de Friesebrug en ga dan via de Kanaalkade, Geestersingel, Kennemersingel, Kennemerstraatweg, Willem de Zwijgerlaan, Vondelstraat en Bierkade naar de Schelphoek.
Wat een enorme omweg, wat een extra milieubelasting voor de stad. Met normaal tweerichtingsverkeer rij je vanaf de Friesebrug de Bierkade op en arriveer je direct op de Schelphoek.
ANNERIEK DEKKER

Narcistisch college
Ongelofelijk wat er in de Alkmaarse politiek allemaal mogelijk is. De coalitie gaat gewoon z’n eigen gang en allemaal met als doel het eigen ego te strelen en zo veel mogelijk te schoppen tegen alles wat in het verleden door de huidige oppositie is bedacht of gerealiseerd.
Jaren geleden zijn er onderzoeken gedaan naar milieueffecten als gevolg van het intensieve verkeer op de Bierkade en omgeving. Er is op basis van de uitkomsten bewust gekozen om deze omgeving autoluw te maken door middel van eenrichtingsverkeer. Een goede invulling, verricht door het toenmalige college onder aanvoering van de PvdA. Daar zit waarschijnlijk nu de kneep, want zoals wij inmiddels als bewoners weten is het huidige narcistische college niet met kwaliteitspolitiek bezig, maar met egopolitiek, waarbij de oppositie buitenspel wordt gezet.
WIM VAN ZOONEN

Doorstroming
Voor een betere bereikbaarheid (onder meer parkeergarage Schelphoek, die grotendeels leeg staat) en doorstroming is tweerichtingsverkeer op de Bierkade/Wageweg een must.
A.P. RUIS

We wonen er
Wij wonen nu bijna vijftig jaar op de Bierkade. En er worden al meer dan vijftig jaar plannen gemaakt voor en over die Bierkade. Wij weten hoe erg het was en ook hoe redelijk het nu is. We begrijpen het college van Alkmaar niet. In drie rapporten wordt tweerichtingsverkeer afgeraden of onmogelijk geacht. Vreemd dat het college meer kennis denkt te hebben dan de onderzoekers.
Laat de Bierkade/Wageweg zoals het nu is en handhaaf ook deze 30 km zone. Laat het voor iedereen een mooi en gezond woongebied blijven.
FAM . P. ZUURBIER

Heel fijn
Wij zouden het heel fijn vinden als het tweerichtingsverkeer zou worden.
JAN EN NEL BAKKER (Oudorp)

Waar komen die auto’s dan vandaan?
Als de oostelijke binnenstad zo slecht bereikbaar is, waar komen al die auto’s dan vandaan die nu alle parkeerplekken op de Limmerhoek en de Laat vullen? Van wie gaat een middenstander meer omzet krijgen als er nu al bijna geen vrije parkeerplek op straat kan worden gevonden? De Erasmus Universiteit Rotterdam prikte de mythe al door in 2014: er is geen enkel verband tussen hoeveel mensen kopen én bereikbaarheid, parkeren en parkeertarieven.
Nu krijgt het eenrichtingsverkeer de schuld van de lege parkeergarage Schelphoek. Feiten en onderzoek doen er niet meer toe voor onze stadsregering. De belangen van de winkeliers zijn het schaamlapje.
Automobilisten zijn lui en willen gewoon liever niet omrijden tussen Friesebrug en Kooimeerplein. Die bekommeren zich niet om de leefbaarheid langs de weg, het geluid of hun uitlaatgassen. Het is dan aan de politiek om ergens een streep te trekken.
E. STAKENBURG

NHD, 21-8-2016, 16:03 (Update 21-8-2016, 16:03)

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/alkmaar/article28416746.ece/Bierkade-verdeelt-Alkmaar-lezersreacties_