Fleur Bloemen Stichting – Weg met gekke Henkie!

Op 15 december 2013 gaat studente Ilse van Schalkwijk, samen met een paar vriendinnen, naar een workshop Zelfontwikkeling. Deze workshop is onderdeel van haar opleiding New Energy Movers: een 3,5 jarige HBO coachingsopleiding. Zij zit momenteel in haar laatste studiejaar. Mede door deze workshop gooit zij het roer om.

Het thema van deze workshop is het leven van je Droom. Maar al te vaak leven we niet onze droom. We worden afgehouden van onze droom, onder meer door ‘Gekke Henkie.’ Als metafoor hiervoor wordt een papegaai gebruikt, die denkbeeldig op je schouder zit en in je oor fluistert: ‘dat kan je niet, het lukt je nooit, doe niet zo gek’.

De volgende stappen uit deze workshop houdt Ilse dagen lang bezig. Hieronder vertelt zij haar bevindingen:

Stap 1. Schrijf je droom op en denk groot!

Mijn droom is het realiseren van mijn eigen praktijk “Search for me”, waarin ik cliënten begeleid om zichzelf weer te vinden. Door allerlei omstandigheden kan je van je gevoel verwijderd raken. Dat heb ik zelf aan de lijve ondervonden. Ik ben vroeger, zowel op de lagere school als in het voortgezet onderwijs, gepest met mijn uiterlijk. Het pesten bestond onder andere uit het buitensluiten (negeren), het verspreiden van roddels en het uitschelden.

Ik heb onlangs mijn baan als hoofd financiën opgezegd, omdat ik mijn ervaringen en opgedane kennis tijdens mijn studie wil gaan delen met anderen. Een grote stap voor mij: alles los laten en dan maar kijken en vertrouwen hebben in wat er op mijn pad komt.

Stap 2. Beschrijf reële stappen voor het realiseren van je droom

Het maken van reële stappen: voor mijn eigen website moet ik nog steeds mijn verhaal opschrijven. Dat vind ik moeilijk, je laat hiermee toch een stuk kwetsbaarheid zien. Vandaar, dat ik lang heb uitgesteld. Mijn volgende stap is het delen van mijn verhaal en dit dus opsturen naar de plaatselijke krant, inclusief foto. Dat laatste vond ik ruim een jaar geleden nog al eng. Een foto van mijzelf publiceren, wat zouden mensen wel niet van mij vinden. Komt toch het angstige meisje weer naar voren.

Stap 3. Heb LEF

LEF. Ja, dat ontbreekt er bij mij wel eens aan. Jose en Nathalie, de leiders van deze workshop en oprichters van mijn studie dagen iemand uit om op het podium zijn, of haar dromen te durven delen. Kan ik dat ook? Iemand staat op en vertelt zijn droom. Zal ik dat ook doen? Nee toch niet! De volgende gaat op het podium en deelt zijn droom. ‘Het is nu of nooit, Ilse’, zeg ik tegen mijzelf. En ja, ik doe het! Voor 200 man, die in de zaal zitten, deel ik mijn verhaal. Hoe ik mij voel door het pesten en wat ik wil gaan opzetten. Wat een kick. I DID IT. Als ik terug kom op mijn plaats, ga ik tussen mijn vriendinnen zitten. Ik voel de warmte van hen en zie hen stralen van trots. Dat heb ik vroeger zo gemist, echte vriendschap. Vriendinnen, die mij steunden door dik en dun! Ik voel mij veilig en geliefd.

Stap 4. Voer een reële stap binnen drie dagen uit

De maandagmiddag na de workshop heb ik vrij genomen om aan mijn verhaal te schrijven. Het kostte mij wel moeite om het op papier te krijgen, ben een paar keer van de pc weggelopen, tranen rolden over mijn wangen bij het schrijven, maar ik heb het gedaan. Wat een overwinning!

En dan ga ik boodschappen doen. Als ik mijn fiets bij de supermarkt parkeer, zie ik uit mijn ooghoeken een auto komen aanrijden. In deze auto zit één van mijn pesters van vroeger! Het is nu of nooit Ilse. Ik stap op hem af en vertel mijn verhaal. Wat het met mij gedaan heeft het pesten, dat ik daar heel erg onzeker van ben geworden en angstig en dat ik eigenlijk niet meer een rondje om wil lopen als ik hem zie. Hij luistert en herkent wel het pesten. Hij vertelt zijn verhaal en we sluiten af met de afspraak, dat ik nu niet meer een rondje om hoef te lopen.

Ik fiets terug naar huis met tranen in mijn ogen. Wat een persoonlijke overwinning. Ik bel mijn vriendinnen om het delen. Ze zijn er voor mij, ik mag mijn verhaal doen en ben ook nog eens trots op mijzelf. Zo trots ben ik nog nooit geweest.

Fleur Bloemen Stichting, datum onbekend