EYE – 100 Hollandse Meesters: alle 100 portretten gratis te zien 23 januari van 10.00 – 00.00

Op 23 januari 2016 wordt het vijfde seizoen van de populaire kunstserie Hollandse Meesters in de 21e eeuw gepresenteerd. Hollandse Meesters is een productie van Interakt en wordt mogelijk gemaakt door het Mediafonds en het Mondriaan Fonds.

De honderdste aflevering wordt feestelijk gevierd met een festival van film en kunst in EYE. Van 10:00 uur ‘s ochtends tot 01:00 ‘s nachts worden alle honderd Hollandse Meesters portretten in het EYE vertoond. Daarnaast zullen er performances zijn van kunstenaars uit de serie, alswel optredens van vele componisten en muzikanten die aan de serie hebben meegewerkt.

Hollandse Meesters in de 21e eeuw is een samenwerkingsproject van (regionale )omroepen en beeldende kunstinstellingen. Gerenommeerde regisseurs portretteren hedendaagse Nederlandse beeldend kunstenaars in hun werkruimtes. Hollandse Meesters in de 21e eeuw is sinds de eerste reeks van twintig films in 2011 uitgegroeid tot een omvangrijk project waarin een generatie belangrijke kunstenaars wordt vastgelegd. De films zijn op vele plekken te zien zoals musea, festivals, buitenlandse tentoonstellingen, ambassades en in de speciaal ontworpen minibioscopen.

Gratis optredens in het gebouw:
11.00-11.30: Eric Vaarzon Morel, flamencogitarist
11.45-12.15: Folkert de Jong, beeldend kunstenaar, performance met video
12.45-13.00: Ernst Reijsiger, cellist
15.00-15.15: Rick Schoonebeek met koor, a capella-optreden
15.45-16.00: gitarist Jan Akkerman (in Cinema 1)
16.30-16.33: zanger Tim Knol (in Cinema 1)
16.33-16.35: schrijfster Maria Barnas leest voor uit eigen werk
16.50-18.30: websitelancering + borrel
18.30-18.45: cellist Ernst Reijsiger
19.30-20.00: Pauline Oltheten, beeldend kunstenaar, performance met video
21.00-21.30: DJ Bram Meindersma, filmische swingmuziek, van Yonderboi tot Fellini
22.00-22.30: Odilo Girod, muzikant, optreden met synthband
22.30-23.30: DJ Bram Meindersma
23.30-00.30: Jasper Boeke en band, funk!

EYE

IJpromenade 1, 1031KT Amsterdam
(NB! kies bij GPS navigatie voor Tolhuisweg 5, op veel navigatiesystemen is IJpromenade niet goed vindbaar)

Postbus 37767, 1030 BJ Amsterdam

algemeen: +31(0)20-5891400
reserveringen restaurant: +31(0)20-5891402

algemeen: info@eyefilm.nl
reserveringen restaurant: info@eyebarrestaurant.nl

Bereikbaarheid openbaar vervoer

Trein
EYE ligt recht tegenover Amsterdam-Centraal Station. Bij aankomst op het Centraal Station neem je de uitgang aan de Noordzijde; vanaf hier is EYE al duidelijk te zien. Neem vervolgens de gratis pont (richting Buiksloterweg) om het IJ over te steken.

Pont
Vanaf Amsterdam-Centraal Station gaat 24 uur per dag een gratis pont naar de overkant van het IJ (Buiksloterweg, reisduur 3 minuten). Je kunt opstappen op de twee middelste pontons. Sla na aankomst in Amsterdam-Noord direct linksaf: te voet ben je binnen drie minuten bij EYE.

Bus
Vanuit Amsterdam-Noord stopt bus 38 bij de halte Buiksloterwegveer, vlak naast EYE (tot 20.00 uur ’s avonds, zondag vanaf 11.00 uur). Bus 105 (niet op zondag) en bus 109 (niet in de avond en niet in het weekend) stoppen bij halte Hagedoornplein, op 12 minuten loopafstand van EYE.

EYE is gemakkelijk met openbaar vervoer te bereiken via station Amsterdam Centraal of met de auto via onderstaande route.

Autoroute en parkeren

Navigatie
Gebruik op uw navigatiesysteem het adres Tolhuisweg 5.

EYE is bereikbaar via de IJtunnel en de Ringweg A10. Vanaf deze wegen neemt u:
Neem op de S116 de afslag richting S118 over de Johan van Hasseltweg;
sla bij de verkeerslichten linksaf het Mosplein op;
neem bij de rotonde de derde afslag: Hagendoornweg. (Op dagen dat er geen markt is kunt u ook de tweede afslag naar de Van der Pekstraat nemen: rij dan door tot aan 6);
neem op de Hagendoornweg de vierde afslag rechts (net voor de kerk aan de linkerkant, bij het bordje ‘bootdienst’). U komt dan op de Meidoornweg;
sla aan het eind van de Meidoornweg linksaf;
In de scherpe bocht van deze weg ligt de afslag naar de Tolhuisweg. Aan het eind daarvan bevindt zich het parkeerterrein.
Onderaan deze pagina is de routekaart ook als PDF te downloaden.

Parkeren
Achter EYE is een parkeerterrein met plaats voor ongeveer 75 auto’s. Het terrein is te bereiken via de Tolhuisweg. De kosten zijn € 1,- per half uur. De parkeerplaats is niet bewaakt: laat geen waardevolle spullen achter in uw auto.

Het parkeerterrein is tijdelijk aangelegd in afwachting van de oplevering van parkeergarages in het gebied. Door bouwwerkzaamheden in de omgeving kan de parkeerplaats tijdelijk minder goed bereikbaar zijn. Let goed op de bewegwijzering zodat u niet onnodig omloopt of omrijdt.

Het terrein wordt geëxploiteerd door de gemeente Amsterdam. Neem bij storingen aan de toegangsapparatuur of aan de betaalautomaat contact op met de Meldkamer Parkeerbeheer, tel. 020-2546437. Voor overige vragen of klachten: pginfo@amsterdam.nl

Invalidenparkeerplaats
Invaliden in bezit van een gehandicaptenparkeerkaart kunnen recht achter het museum parkeren. De toegang hiervoor is via de leveranciersroute (Overhoeksparklaan). Via de EYE-servicedesk kunt u indien gewenst vooraf een rolstoel regelen: mail naar info@eyefilm.nl onder vermelding van tijdstip en datum waarop u de rolstoel wilt reserveren.

Bussen
Het parkeerterrein is niet toegankelijk voor bussen. Bussen kunnen via de Buiksloterweg doorrijden naar Café de Pont om passagiers uit te laten stappen.