Eveline Bijlsma – Rembrandts eerst in Parijs te zien

PARIJS – Cultuurministers Jet Bussemaker en Fleur Pellerin ondertekenden vanmiddag de veelbesproken Rembrandtovereenkomst in Parijs. Maerten Soolmans en Oopjen Coppit zullen eerst in het Louvre te zien zijn, voor ze naar Nederland komen.
,,Ze zijn al hier, dus worden eerst tentoongesteld in het Louvre, na een schoonmaakbeurt. Daarna gaan ze naar het Rijksmuseum, waar ze ook drie maanden te zien zijn. Vervolgens worden ze in Nederland gerestaureerd. Ze zijn voor het eerst voor langere tijd bij ons te zien.”
Beide ministers waren verheugd dat er na een maandenlange twist nu eindelijk een overeenkomst ligt. Zowel Bussemaker als Pellerin benadrukte dat de onderlinge banden zo goed zijn, al gaf de Nederlandse minister wel toe dat ‘het moeilijk is geweest’. Zij gaf haar Franse collega een Maerten en Oopjen van chocolade als cadeau om de goede afloop te vieren.
De restauratie van de twee portretten komen voor de rekening van het Rijksmuseum. Omdat de Franse traditie anders is dan de Nederlandse, is er een internationaal team samengesteld.

De Telegraaf, maandag 1 februari 2016