Eugeen Hoekstra – Waarom was de verbouwing gemeentehuis dan nodig?

Gaat Schagen Hollands Kroon achterna? De ambtenaren in die gemeente zijn overal en nergens. Soms in het gemeentehuis en soms bij de burger thuis. Goeie zaak. De ambtenaar de straat op sturen is het beste wat je als gemeente kan doen. In de gemeente Molenwaard in Zuid-Holland pakte ze het echt goed aan. Die gemeente heeft helemaal geen gemeentehuis meer. Bestuurders met lef om dit zo te doen. Die stap durven ze hier niet te doen en dat is jammer want een gemeentehuis dat half leeg of half vol is is zonde geld. De kosten gaan gewoon door. Dat is toch het beeld dat we hebben van de nieuwe werkwijze van Hollands Kroon en straks van Schagen. Het is het net niet. Wel gedurfd, maar niet gedurfd genoeg.

Hoe doet Molenwaard het? Door te kiezen voor een dienstverleningsconcept gebaseerd op de gedachte dat alle gemeentelijke reisdocumenten digitaal of door thuisbezorging worden afgeleverd. De inwoners hoeven niet meer naar het gemeentehuis te komen om zo’n ID document op te halen. Door deze ontwikkeling is een fysieke gemeentebalie niet nodig. Wat doet Schagen? Die houdt de balies in stand, sterker nog, de gemeente heeft net het klanten contactcentrum grondig verbouwd.

Dit is niet logisch als je kiest voor een dienstverleningsconcept dat uitgaat van de gedachte dat documenten (paspoorten, rijbewijzen, vergunningen) bij de burger thuis worden bezorgd en dat ze bij de gemeente digitaal kunnen worden besteld. Dat voor een bouwvergunning de ambtenaar bij de burger langs gaat. Dat voor een subsidieaanvraag van een instelling een ambtenaar de organisatie opzoekt. Dat de WMO consulent op huisbezoek gaat wegens een aanvraag van een traplift. En zo zijn er meer voorbeelden te bedenken. U belt en wij komen is de nieuwe slogan geworden. Mooier kan niet vind ik.

Molenwaard bewijst dat er geen balies nodig zijn. Schagen hinkt op twee gedachten: het is enerzijds en anderzijds. Enerzijds gaan de ambtenaren naar de burgers toe en anderzijds wordt verwacht dat de burgers naar het gemeentehuis toe komen. Wethouder van Dijk moet daarom vragen beantwoorden over een gemeentehuis dat door de nieuwe werkwijze half leegstaat. Wat moet hij dan zeggen? Dat er ook ambtenaren zijn die wel een vaste werkplek hebben of elders in het gebouw zitten te werken. Maar voor een backoffice is niet zo’n groot gebouw nodig. Dat kan je zelfs de kat niet wijsmaken.

Ambtenaren gaan thuis werken. Dat is ook de bedoeling van het gemeentebestuur. Vanuit hun huis maken ze afspraken met burgers en bedrijven en handelen ter plekke zaken af. Dit bespaart veel reistijd. Ze komen steeds minder op het gemeentehuis. Alleen nog voor een vergadering of een werkoverleg. Omdat Schagen kiest voor digitale dienstverlening hoeven burgers niet naar het gemeentehuis. Geboorten aangifte doen we thuis. Balies zijn niet nodig. Digibeten krijgen hulp aan huis. Documenten worden thuisbezorgd. Dan rest mij nog een vraag: waarom was die verbouwing nodig in het gemeentehuis?

Schagen FM, 31-05-2017 | 16:00:00, Laatst gewijzigd: 31-05-2017 | 16:30:03

http://www.schagenfm.nl/nw-28464-7-3660003/nieuws/waarom_was_de_verbouwing_gemeentehuis_dan_nodig.html?page=1