Elleke van Duin – POWER VROUWEN Exclusief! Aller Eerste Interview met Nieuwe Staat’s Secretaris Cultuur en Media: Gunay Uslu + Lisanne van T Riet – Gesprek met Gunay Uslu

Welk Museum bezocht je als Eerste? (foto YouTube)

Gunay Uslu in 2022 (foto Wikipedia)

Gunay Uslu (foto Martijn Beekman | D66)

Gunay Uslu, Staat S Secretaris Cultuur en Media bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (foto D66)

Gunay Uslu (foto Wikipedia)

Gunay Uslu (foto Adalet Bakani Oldu)

POWERVROUWEN Exclusief! Het Aller Eerste Interview met de Nieuwe Staats Secretaris van Cultuur en Media: Gunay Uslu

Gunay Uslu (foto Ester Gebuis)

Ik wil de Cultuur Sector weer kracht geven

Op haar twaalfde zei Gunay Uslu (49) al, dat ze de Eerste Vrouwelijke Premier van Nederland wilde worden. Staat’s Secretaris van Cultuur en Media lijkt een mooie opmaat. 

Wat je doet is erg zichtbaar en dat maakt je kwetsbaar, maar ik neem de verantwoordelijkheid

Gunay Uslu bij poster van Brigitte Bardot in Le Mépris van Jean Luc Godard  (foto Ester Gebuis)

Door haar Expertise in de Culturele sector in combinatie met  haar achtergrond als Cultuur­ Historica en ervaring in het  Bedrijf’s Leven was Gunay Uslu  de gedroomde Staat’s Secretaris.

Ik wil het belang van Cultuur voor ons allemaal  nog Prominenter op de  Politieke Agenda zetten.’

Ze werkte als Onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast  bekleedde ze diverse Functies bij Culturele Instellingen: van Voorzitter van  de Raad van Toezicht van Eye Film Museum tot lid van de Advies Raad van  het Maurits Huis.

Ook was ze Directie Lid  van Corendon Hotels & Resorts, dat ze samen met haar broer Atilay op zette.  Een flinke Staat van Dienst. Maar ze  wilde nog wel meer. Toen Uslu (49) werd gevraagd als Staat’s Secretaris twijfelde ze dan ook geen  moment.

Fantastisch, dat ik van uit Idealisme iets kan toe voegen aan de Samenleving. Ik wil het Belang van Cultuur voor ons allemaal nog Prominenter op de Politieke Agenda zetten.’

VAN GAST ARBEIDER TOT ONDER NEMER

Ze woont in de Amsterdamse Pijp, samen met Echt Genoot Mehmet, met wie ze twee kinderen heeft, Rana (20) en Kaan (17). Haar ouders behoorden tot de eerste Turkse Gast Arbeiders in Nederland. Van hen leerde ze, dat je Alles kunt worden Wat je Wil.

Gunay Uslu  (foto Ester Gebuis)

Mijn vader was het tweede kind in een Boeren Gezin met zeven kinderen. Boer worden leek hem niets. Hij had een avontuurlijke geest. Parijs, daar wilde hij naar toe. Samen met een jonger broertje stapte hij in de trein. Hij had een romantisch beeld van de stad, maar de werkelijkheid was grauw en hard. Hij deed enorm zijn best om er wat van te maken. In de weekenden ging hij op Verkenning’s Tocht.

Onder andere naar Amsterdam. Toen hij op de Dam stond, dacht hi, dit is zo als ik Parijs verwachtte, hier wil ik blijven. Hij vond werk als Productie Medewerker bij Geld Drukkerij Koninklijke Johan Enschede. Omdat het Arbeid’s Tekort enorm was, kreeg hij het Verzoek vroegere Dorp’s Genoten, waar hij Pensions voor maakte.

Ook startte hij Koffie Huizen en Restaurants en verzorgde hij Muziek Optredens met Bekende Turkse Artiesten. Mijn moeder kwam in 1968 naar Nederland met mijn zus Meral, mijn broer Tuncay en mijn baby broertje Atilay. Zij hielp mee in het bedrijf. Mijn vader was de Marketeer, mijn moeder de Operational Manager.’

SPRING, IK VANG JE OP!

Mijn ouders waren hard werkende Pioniers. Vrolijke mensen met een Vrije Geest, die Overal Mogelijkheden zagen. We werden overal in gestimuleerd. Mijn moeder zei altijd “Spring! Doe het! Als het nodig is, vang ik je op.” Dat was een Prettige Gedachte. Maar ook Spannend en Stoer.”

Gunay Uslu ((foto Ester Gebuis)

“Aan het eind van de Basis­ School kreeg ik een LBO Advies, zo dat ik een Beroep zou hebben voor als we zouden terug keren naar ons ‘Thuis Land’. Dat vond ik gek, ik had geen idee, wat werd bedoeld met Thuis Land. Maar mijn zus Meral, bij wie ik sinds mijn twaalfde woonde, regelde een gesprek voor me bij het Montessori Lyceum Amsterdam. Tegen de Directeur zei ik, dat ik Rechten of Journalistiek wilde gaan studeren, omdat ik de Eerste Vrouwelijke Premier van Nederland wilde worden. Ik werd toe gelaten.”

Gunay Uslu (foto Ester Gebuis)

“Tijdens een vakantie in West Turkije werd ik verliefd op Mehmet. Inmiddels studeerde ik Geschiedenis en Techten. We overlegden, waar we zouden gaan wonen. Het werd Turkije. Dat was fijn, maar ik miste Amsterdam. Ik wilde terug. Mijn broer Atilay werkte bij een Reis Organisatie.

Hij stelde voor een Bureau voor Last Minute Reizen te beginnen. Dat leek me wel wat. Op een Tele Tekst Pagina bood ik Last Minute Reis Pakketten aan. Dit was in 1997. Het liep als een Trein. Binnen drie maanden bestond het Team uit twaalf Mede Werkers. Maar na twee jaar zei ik tegen mijn broer “Nu moet jij het over nemen, want het is niet mijn Ambitie om in de Reis Wereld te ondernemen.”

OPNIEUW VERKERING

Met Mehmet ben ik in 1994 in Turkije spontaan getrouwd. Dol verliefd waren we. We kregen twee kinderen, Rana en Kaan. Vijftien jaar later, in 2009, zijn we gescheiden. Het was nodig om elkaar een paar jaar los te laten. Daar door konden we opnieuw en met andere ogen naar elkaar te kijken. en zagen we ook weer wat we zo bijzonder aan elkaar vonden.”

Heel dankbaar ben ik, dat we onze Liefde hebben kunnen hervinden

In 2012 zijn we opnieuw bij elkaar gekomen. De kinderen, inmiddels elf en zeven, waren dol blij. Papa en mama hadden weer verkering. Heel dankbaar ben ik, dat we onze Liefde hebben kunnen hervinden.

Na mijn af studeren ging ik aan de slag als Docent Cultuur Neleid en ben ik me gaan specialiseren in Museum en Erf Goeds Studies. Daar naast maakte ik Tentoonstellingen en adviseerde ik Musea.”

Gunay Uslu – Homer Toy and the Turks (foto Ester Gebuis)

Ik besloot te gaan promoveren op de toe eigening van Troje en Homerus. Ik ben gaan wroeten in Ottomaanse archieven, op zoek naar communicatie rondom de ontdekking van Troje, dat in het huidige Turkije ligt, en vond dossiers die nooit geïnventariseerd waren.

Omdat die in het Arabisch waren geschreven, heb ik me op het Arabische schrift gestort. Ik ontdekte tal van onbekende historische feiten en voelde me net Indiana Jones. Mijn proefschrift is in 2015 uitgegeven als boek: Homer, Troy and the Turks. Heritage and Identity in the Late Ottoman Empire, 1870 – 1915.”

HOTEL LOBBY’S

Nadat ik mijn proef schrift had af gerond, vroeg Atilay of ik weer wilde toe treden tot Corendon om samen met hem een hotel keten te ontwikkelen. Ik ben dol op hotels en vooral op lobby’s. Ik vind ze inspirerend; anoniem en huiselijk tegelijk. Je ziet geheime geliefden, giechelende vriendinnen, ruziënde partners.. Dat prikkelt je creativiteit.

Inmiddels zijn er meerdere Corendon hotels, in Nederland en op Ibiza en Curaçao. Jaren lang was ik directeur development. Geweldig om oude gebouwen te renoveren zonder het authentieke karakter aan te tasten. We werkten samen met musea, kunstenaars, wetenschap, onderwijs instellingen en de buurt bewoners.

Samen creëren, dat is het aller leukste wat er is. Dan kun je echt iets voor elkaar betekenen en daar gaat het mij om. Ook mijn neven uncties bij diverse wetenschappelijke en culturele instellingen boden me de mogelijkheid een inhoudelijke bijdrage te leveren aan de samen leving.”

Gunay Uslu  (foto Ester Gebuis)

Mijn voorzitterschappen van de Raad van Toezicht van Amsterdam 750 en Eye Film Museum hadden te maken met mijn enorme verbondenheid met de stad en film erfgoed. Eye heeft een collectie van ruim 54.000 films, is internationaal geroemd om zijn kennis en expertise, doet ongelooflijk veel op het gebied van educatie, collectie, promotie en presentatie van de kunst van het bewegende beeld en bevindt zich in een uniek gebouw met een fantastisch terras aan het IJ. Hier merk je dat je in een wereldstad bent.’

FULL TIME POLITICUS

Haar neven functies heeft ze inmid­dels op gegeven. Uslu is tegenwoor­dig full time politicus. Kon ze tot nu toe anoniem door het leven gaan, als staat’s secretaris bekleedt ze een publieke functie. Dat is nog even wennen.

Ik had jaren lang de luxe van anonimiteit. Dat brengt een enorme vrijheid. Maar in deze functie draag je echte verantwoordelijkheid voor de samenleving.

Wat je doet is heel erg zichtbaar. Alles gaat op vallen. Dat maakt je ook kwetsbaar. Niet alleen jezelf, ook je familie. Ik ben me daar van bewust, maar het maat­schappelijk belang weegt voor mij het zwaarst. Ik kijk er naar uit de culturele en creatieve sector kracht te geven.’

Dat ze daarbij wel wat geduld mag betrachten, realiseert ze zich steeds meer

Ik kom natuurlijk uit het bedrijfs­ leven, waar je snel kunt schakelen. Dat ben ik gewend. Ik heb niet eerder gewerkt in de publieke sector in die zin. Misschien is het in de politiek minder snel schakelen. Daar ben ik wel nieuws­gierig naar.’

GEWOON LUISTEREN

Ik ben solidair en loyaal. Ik ben een fixer. Dat is op zich mooi, maar soms willen mensen gewoon vertel­len zonder dat ik direct een oplossing aandraag.

Mijn dochter zegt weleens: “Mam, stop nu, luister gewoon eens.” Al gaat het steeds beter naarmate ik ouder word. Het wordt rustiger in mijn hoofd. Het leven gaat verder. Je verliest dierbaren. Dan ga je relativeren. Wat is echt belangrijk? Ik ben dankbaar voor alle hoge toppen en diepe dalen, dat ik er mag zijn zoals ik ben.’

Gunay over de Mooie Dingen van het Leven

Stad

Amsterdam. Deze stad staat  voor vrijheid, mogelijkheden  en ontplooiing. De diversiteit is een feest en als vrouw kun je je hier vrij bewegen, dat is ook uniek.’

Boek

Als tiener identificeerde ik me met de personages van Bret Easton Ellis. In mijn twenties las ik alles van Marianne Fredriksson. De laatste tijd ben ik van de luisterboeken, zoals De levens  van Jan Six van Geert Mak, voorgelezen door Job Cohen.’

Kunstwerk

‘Ik ben dol op De vrolijke Drinker van Frans Hals. Hij kijkt je zo uit dagend aan, maar ook uit nodigend. Net als of hij beweegt. De vrolijke  drinker van Judith Leyster is ook oog strelend.’

Film

‘Ik ben fan van de Spaanse filmmaker Pedro Almodóvar. Hable con ella is een van de mooiste films die ik ken.’

Parfum

Poudrée van Narciso Rodriguez. Verslavend lekker.’

Muziek

Canto Ostinato van Simeon ten Holt. Je raakt een beetje in trance als je daarnaar luistert.

Elleke van Duin

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Nouveau, 20.2.2022, 14:02

https://www.nouveau.nl/artikel/powervrouwen/exclusief-het-allereerste-interview-met-de-nieuwe-staatssecretaris-van-cultuur

Gepubliceerd 26 jan. 2022

Waar wordt Gunay Uslu enthousiast van?
Welk museum is haar favoriet?
Wat wil ze bereiken voor de culturele en creatieve sector?
We stellen onze Staat’s Secretaris Cultuur en Media graag aan je voor.

https://d66.nl/mensen/gunay-uslu

00:03   Waar wordt je enthousiast van?
00:15    Wat is je favoriete museum ?
00:45   Wat is het leukste aan een familiebedrijf?
01:12    Wat wil je de komende jaren bereiken?

Reacties
https://youtu.be/XvQLgCzoTvY

In Gesprek met Gunay Uslu: Snel Schakelen

D66 (foto Idem)

Staat’s Secretaris vanuit Idealen (foto Leden Blad D66)
Staat’s Secretaris Cultuur en Media Ganay Uslu (foto Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap)

Cultuur is overal om je heen. Veel meer dan je denkt. Laten we het weer om armen, ons toe eigenen.”

Gunay Uslu is sinds januari onze Staat’s Secretaris van Cultuur en Media en zet zich in voor het herstel van deze Creatieve Sector.
Democraat ging in gesprek over haar jeugd, het ondernemerschap, De Vaandeldrager en de aanstaande publiek campagnes, die ons culturele hart weer sneller zullen laten kloppen.

“Ik ben een kind van gast arbeiders. Mijn ouders kwamen beide in de jaren 60 naar Nederland. Mijn moeder in 1968, na mijn vader, met drie kinderen. Mijn zus en twee broers. Als enige van het gezin ben ik in Nederland geboren. Mijn jeugd was goed. Ik heb twee ondernemende ouders. Van het runnen van pensions tot café’s en het organiseren van evenementen.
Ik herinner me een bijzondere ervaring op school. iIK kreeg te horen, dat ik wel veel vragen stelde in de klas. Of ik dat wat minder kon doen. Ik was een kritisch kind. Op mijn 12e kreeg ik als school advies lbo, een voorloper van het heden daagse VMBO. Onder tussen zat mijn zus op de Film Academie. Ze was feministisch, activistisch en erg betrokken bij mijn leven en school loopbaan. Toen zij van mijn school advies hoorde, wilde zij ‘Wel even met het School Hoofd praten’. Mijn zus vond, dat ik moest gaan studeren, maar het School Hoofd adviseerde anders. ‘Je kunt beter een Beroep leren, een Vak’ vond hij. ‘Als je straks weer terug gaat naar je thuis land, heb je daar niks aan je studie.’ Ook dit moment is mij bij gebleven. Het was gek om te horen, dat ik een ander thuisland zou hebben dan Nederland. Het waren goede intenties van het School Hoofd, in die tijd was het een gangbare gedachte, dat kinderen van Gast Arbeiders weer terug zouden gaan. Hij bedoelde het niet slecht.”

Echte Stapelaar

Ik ben Staat’s Secretaris geworden vanuit mijn idealen. Om iets toe te voegen, iets te kunnen veranderen, te staan voor culturele makers, voor een gezond media landschap en vrije pers.
Mijn zus nam me mee naar de Montessori School. Van VMBO naar HAVO stapelde ik door. De School was in Amsterdam, terwijl ik nog bij mijn ouders in Haarlem woonde. Door de weeks verbleef ik bij mijn zus in haar zolder studio in Amsterdam. Dolle pret. Ze heeft hier door een grote rol gespeeld in mijn ontwikkeling. Door haar film ambities rolde ik de kunst en cultuur sector in. Op mijn 16e kreeg ik mijn eerste klussen als ZZP’er. Zo ging het balletje rollen. Ik haalde mijn Rechten Propedeuse en studeerde nog even Europees Recht en Internationale Betrekkingen. Uiteindelijk werd ik Cultuur Historicus via de Studie Culturele Studies (nu Cultuur Wetenschappen), met als Basisvak Cultuur Geschiedenis en afstudeer richting Cultuur Beleid en Management. De ideale afstudeer richting ,waar al mijn interesses bij elkaar kwamen. Geschiedenis, Recht, Kunst en Cultuur.
Ik ben Staat’s Secretaris geworden vanuit mijn idealen. Om iets toe te voegen, iets te kunnen veranderen, te staan voor culturele makers, voor een gezond media landschap en Vrije Pers.”

Ondernemer

In 1997 richtte ik het reisbureau van de reisorganisatie Corendon op. De aanleiding? Verliefd op een jongen die in het buitenland woonde. Bij elkaar zijn was lastig en het reisbureau maakte dit mogelijk. Omdat in die tijd nog geen écht internet bestond, adverteerde ik via Teletekst. Telefonisch kon men een vakantie boeken. Ondertussen maakte ik mijn studie af. Het waren drukke, maar leuke jaren: ik had een bedrijf opgericht, ik studeerde, en ’s avonds werkte ik bij het filmmuseum.
De politiek kan van ondernemerschap leren, net als andersom. Het snelle schakelen, kansen zien en pakken, elkaars sterke kanten gebruiken om iets op te bouwen. Dat zijn kwaliteiten die bij het ondernemerschap horen en van waarde kunnen zijn in de politiek. De culturele wereld zie ik hier als basis. Je leert verbanden leggen, creatief omgaan met situaties, je leert te creëren, te maken. In de politiek is het ook snel schakelen, maar kunnen processen lang duren. Het gaat immers over essentiële zaken voor het land. Met de combinatie van deze sterke kanten van zowel politiek als ondernemerschap hoop ik iets toe te voegen met mijn werk.”

Politiek

Het is mijn wens dat er meer vertrouwen komt tussen zowel politieke partijen onderling, als tussen de samenleving en de politiek. Het parlement controleert de regering, dus ik begrijp de kritische houding goed. In de samenleving is te merken dat het wringt tussen de politiek en de mensen. Het vertrouwen is afgenomen en hier moeten we met zijn allen aan werken. Ik ben staatssecretaris geworden vanuit mijn idealen. Om iets toe te voegen, om iets te kunnen veranderen, om te staan voor culturele makers, voor een gezond medialandschap en vrije pers. Ik hoop dat de samenleving hierop durft te vertrouwen.
Het is niet voor niets dat ik Europese cultuurgeschiedenis heb gestudeerd. Ik geloof in Europa en de kracht van dit continent

Nieuw bij D66

D66. Het is niet voor niets, dat ik Europese cultuurg eschiedenis heb gestudeerd. Ik geloof in Europa en de kracht van dit continent. Kansen gelijkheid is, ongeacht afkomst of achtergrond, voor mij en voor de partij een belangrijke waarde. In januari werd ik lid, vlak voor mijn benoeming. Binnen D66 heb ik daar om geen geschiedenis van activiteiten. Wel sprak ik een paar jaar geleden met Rob Jetten over een duurzaam project op Curaçao, waar ik verantwoordelijk voor was, zo was het contact gelegd.
Onverwachts kwam het telefoontje van Rob, vlak voor de kerst, waarin hij mij vroeg of ik Staat’s Secretaris Cultuur en Media wilde worden. Ik voelde me vereerd, maar had ook mijn twijfels. Ik had een fijn leven opgebouwd. Ik was actief bij verschillende Culturele Organisaties in Raden en Besturen, aan de slag als Adviseur en wilde een boek schrijven. Het zou een grote verandering betekenen. Vervolgens sprak ik met Rob en Sigrid Kaag. Een Gesprek met twee Zeer Inspirerende en Krachtige Politici. Hun gedrevenheid en passie overtuigden mij om Ja te zeggen. Er lag net een coalitie akkoord. waar mee we gezamenlijk aan iets moois kunnen bouwen.”

Cultuur Sector

Tijdens Corona was het Pijnlijk te Zien, dat de Culturele Sector Amper Nog Zichtbaar was. Het Belang van Kunst en Cultuur voor de Hele Maatschappij werd Niet Meer Onder Streept. Daar werd ik Droevig van. Het motiveerde mij om te staan voor de culturele sector, met name voor de makers. De makers raakten tijdens Corona hun inkomsten kwijt en werden gedwongen andere dingen te doen. Met het herstel plan wil ik de cultuur sector weer versterken. Aller eerst investeren in de mensen, die cultuur maken. De opdrachten stroom weer op gang brengen. Met nieuwe voorstellingen, tentoonstellingen en andere producties kunnen mensen in de sector weer aan de slag. Ik wil de arbeid’s marktpositie van de vaak zelfstandige makers versterken. Ruim 60% van de werkenden in de culturele sector is zelfstandige, dat is het dubbele van ZZP’ers op de algehele arbeidsmarkt. Tijdens corona bleek dit kwetsbaar, onder andere door het projectmatige karakter van de sector. Een deel van de werkenden heeft de behoefte aan vastigheid. Het is daarom van belang om beide vormen, zowel vast als zelfstandig, te versterken. Concreet doen we dit door cultuurwerkgevers te stimuleren zelfstandigen in dienst te nemen, en door zelfstandigen met een financiële bijdrage tegemoet te komen in sociale voorzieningen. Tot slot komen er publiekscampagnes. We stimuleren mensen weer deel te nemen aan cultuur en zelf weer cultuur te beoefenen.”

Kunst Aan Kopen door de Overheid

Het debat over de aankoop van de Vaandeldrager was mijn vuurdoop. Vlak na mijn benoeming stond ik dit in de Eerste Kamer te verdedigen. Ik zat hier, eerlijk gezegd, heel dubbel in. Aan de ene kant krijgt de cultuursector harde klappen en hebben vooral jonge kunstenaars het zwaar en ondertussen geven we 150 miljoen uit aan een kunstaankoop. Dat wringt. Die 150 miljoen ging niet naar de cultuursector als we de aankoop niét hadden gedaan, maar bleef in de algemene middelen. Het is een uniek kunstwerk van een belangrijke kunstschilder. Als Nederland dit niet had aangekocht, zou de Rembrandt verdwijnen in een private collectie. Nu kun je het zien door het hele land. In elke provincie vertelt elk museum een eigen verhaal over de Vaandeldrager. Verhalen die bijdragen aan betrokkenheid en verbinding. Waardevol dat het weer in de Nederlandse collectie zit.”

Vrije Pers

Recent zakte Nederland op de Free Press Index van plek 6 naar plek 28. Een forse stap terug. Als aanleiding wordt de moord op Peter R. de Vries genoemd, maar wat mij betreft moeten we dit niet relativeren. Journalisten worden bedreigd. Dat is onacceptabel. Vrije pers is cruciaal voor de rechtsstaat en democratie. Om deze trend te keren zijn er projecten als Mediawijsheid en Persveilig. Mediawijsheid brengt mensen het belang van persvrijheid en de belangrijke rol van een journalist in een democratische rechtsstaat bij. Persveilig is bedoeld voor journalisten die onveilige situaties meemaken. En we zijn een internationaal onderzoek gestart: hoe gaan andere landen te werk op het gebied van persveiligheid?

Ik praat veel met mensen in het veld, instellingen en brancheorganisaties. Zo ook met journalisten over hun ervaringen en hoe we hun positie kunnen versterken. Wat ik veel terugkrijg is het effect van polarisatie. Als een journalist niet fel genoeg lijkt, wordt ze verweten te veel met de overheid mee te praten. Juist te fel, dan schiet een bewindspersoon in de kramp. Een strijd van beide kanten, waarin journalisten een moeilijke, kwetsbare positie hebben. Kritisch zijn, maar ook goed onderzoek doen. Niet alleen maar met grote koppen werken. Ook sociale media en corona spelen hierin een rol. Het zijn dilemma’s die voortkomen uit de verharding in de samenleving. Een complex vraagstuk waarin alles effect heeft op elkaar.”

Waardering

Als uitsmijter: de komende tijd wil ik me inzetten voor meer waardering voor cultuur. Het wordt vaak geframed als elitair: een ‘linkse hobby’. Dat is het niet. We hebben wat dat betreft een vreemde verhouding met cultuur. Cultuur is overal om je heen. Veel meer dan je denkt. Het gaat over carnaval, over fanfare, muziekbandjes, pianoles, kerken, molens, films, boeken… Cultuur weer gaan omarmen, toe-eigenen, laten zien dat het dichtbij staat. Daar wil ik me voor inzetten.”

https://d66.nl/nieuws/gunay-uslu-snel-schakelen/

Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Elleke+van+Duin
https://robscholtemuseum.nl/?s=Nouveau
https://robscholtemuseum.nl/?s=Lisanne+van+t+Riet
https://robscholtemuseum.nl/?s=D66
https://robscholtemuseum.nl/?s=Gunay+Uslu
https://robscholtemuseum.nl/?s=Staat+s+Secretaris+Cultuur+en+Media
https://robscholtemuseum.nl/?s=Ministerie+van+Onderwijs+Cultuur+en+Wetenschap