Edje – Kunstenaar Rob Scholte moet alsnog postkantoor in Den Helder verlaten

De veelbesproken gehandicapte kunstenaar Rob Scholte moet alsnog het voormalig postkantoor in Den Helder ontruimen, heeft het gerechtshof in Amsterdam in hoger beroep bepaald. Scholte en Den Helder hebben al jaren ruzie over het pand.

In het voormalige postkantoor heeft de kunstenaar het Rob Scholte Museum gevestigd. Ook gebruikt hij het als atelier en woonruimte voor zijn gezin. De gemeente Den Helder heeft de met Scholte gesloten overeenkomsten voor het gebruik van het pand opgezegd, omdat zij het pand wil verkopen.

Scholte kreeg een deel van het oude postkantoor tien jaar geleden in bruikleen van de gemeente. Die wil het nu van de hand doen. Omdat het volgens de gemeente niet lukte om het met Scholte eens te worden over de verkoop van het pand, zegde Den Helder afgelopen zomer de gebruiksovereenkomsten met de kunstenaar op.

Antikraak regeling

In oktober oordeelde de rechter dat Den Helder de afspraken met de kunstenaar niet zomaar kon opzeggen. De rechtbank stelde dat de ‘antikraak regeling’ die de gemeente met Scholte sloot mogelijk gezien kan worden als huurovereenkomst. Huurders weten zich in Nederland via de wet beschermd op opzegging. Verkoop van een pand verandert dat niet.

Omdat Scholte daarnaast een tegenprestatie, in de vorm van exposities, met de gemeente afsprak, zou er bovendien een opzegtermijn van een jaar moeten gelden. Ook die werd niet in acht genomen. Het onderzoek naar de huurbescherming moest, via een bodemprocedure, worden uitgezocht. Na de uitspraak gaf Scholtes advocaat aan dat zijn cliënt het pand nog steeds zou willen kopen.

Het hof heeft in hoger beroep nu geoordeeld dat Scholte het pand binnen dertig dagen moet verlaten. De kunstenaar had de verplichting om de maandelijkse kosten van gas, water en elektra te betalen, maar heeft sinds juli vorig jaar een betalingsachterstand van ruim 19.000 euro. “Het hof vindt dit zo’n ernstige schending van Scholtes verplichtingen, dat op grond hiervan de ontruiming gerechtvaardigd is”, aldus het vonnis.

Edje’s Vlog, 13 maart, 2018

1. Heleen Kramp 26 maart 2018 op 09:02

Wanneer alle vrienden van het Rob Scholtemuseum een paar tientjes naar de bankrekening van gemeente Den helder overmaken o.v.v.”Ënergie R.S. museum” wordt de grond onder de ontruiming weggehaald en hoeft deze niet plaats te vinden.

2. Dan verzinnen ze wat anders om Scholte weg te jagen. Hij MOET weg, want hij is kritisch.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.