Ed Dekker – Den Helder heeft geen geld voor behoud beeldengroep ’Zoveel hoofden, zoveel zinnen’

DEN HELDER – De gemeente heeft geen geld beschikbaar om de beeldengroep ’Zoveel hoofden, zoveel zinnen’ bij de oude schouwburg te behouden voor Den Helder.

Wethouder Lolke Kuipers schat de kosten van verplaatsing op een bedrag tussen vijftig- en honderdduizend euro. ,,Misschien heeft een bedrijf of particulier interesse om het kunstwerk in zijn geheel over te nemen. Dat kan op voorwaarde van instemming van de kunstenaar”, zegt hij.

’Zoveel hoofden, zoveel zinnen’ moet wijken vanwege de sloop van de oude Kampanje aan het Bernhardplein. Vorige week berichtte deze krant dat de stad het kunstwerk dreigt te verliezen. Het nieuws leidde tot veel verontwaardigde reacties.

Open brief

’De Koppen horen bij Den Helder’, was de teneur. Klaas Selie van de Boerhaavestraat stuurde een open brief aan het college van b & w en de gemeenteraad. Hij noemde alternatieve locaties: op de dijk, langs de wandelroute naar de nieuwe schouwburg, Timorpark, Julianapark en voor het station.

De vijf kolossale koppen staan op een betonnen fundering. De waterbakken zijn onderdeel van het kunstwerk. Kuipers: ,,Dit ensemble moet je dus compleet verplaatsen. Dat is een stevige operatie.”

Adviezen

De wethouder heeft zich laten adviseren door stedenbouwkundige Edzo Bindels en kunstdeskundige Marc Ruygrok. Ook heeft hij deze week gesproken met de kunstenaar Jerome Symons. De maker wil zijn werk het liefst in Den Helder of directe omgeving houden, compleet. De gemeente gaat nu de aangedragen alternatieven verder op een rijtje zetten. Kuipers: ,,Over twee weken nemen wij dat door met de kunstenaar. Uiterlijk in februari moet het werk weg zijn.”

’Zoveel hoofden, zoveel zinnen’ is onthuld in 2000. De opvallende beeldengroep riep toen veel weerstand op.

NHD, 12-11-2015, 10:48 (Update 12-11-2015, 10:48)

Reacties:

Reyer Rensmaag · Werkt bij Zelfstandig kunstenaar
PS voor de helft van het geld verplaatsen wij het wel .Ik weet zeker dat er wel mensen intressen hebben in vijftig duizend euro.

Reyer Rensmaag · Werkt bij Zelfstandig kunstenaar
Het verplaatsen 100.000 euro wil men ze dan op een gouden sokkel plaatsen of zo.Kom mensen dat is een belachelijke prijs een paar honderd euro zult u bedoelen.Plaats die beelden maar op de zee wiering liefs dicht bij de texelse boot of misschien nog al wiedes……

Henk van Kuijk · Leraar banjo, gitaar, bouzouki en zang bij Muziekleraar
Dus wel tonnen voor de sloop van de oude Kampanje, een nog prima gebouw; vele wethouders op wachtgeld; voormalige projectleiders stadhuisplan allemaal nog in functie; 6 in plaats van 4 wethouders; 23 miljoen voor nieuwe schouwburg? Het heette: “verhuizing schouwburg”, daar horen kosten bij, en dus ook de beelden die daar bij horen. Ze kunnen prachtig de aanlooproute van de nieuwe schouwburg markeren, en herinneren aan het verleden: win-win situatie. En hoe zit het met de gepreekte participatie door bewoners? Die willen de beelden houden.