Duizend dodo’s – #2 Peter Maasdam: Tussen Kunst en commercie

Dit is het tweede in de serie portretten van kunstenaars die mij motiveren om DuizendDoDo’s tot een succes te maken. De voorbeelden waarvan ik hoop dat ze jou ook inspireren om succesvol te zijn als kunstenaar of creatieve professional.

‘Sneeuwbal-ondernemer’ en kunstenaar Peter Maasdam

‘Mijn’ kantoor
Sinds een paar weken werk ik niet meer aan de keukentafel. Ik heb nu een ‘kantoor’ bij Amsterdam Art Center, yeah! Een heerlijke plek in een inspirerende omgeving, die stampvol staat met kunst.

Mijn kennismaking met Peter Maasdam, de eigenaar van Amsterdam Art Center, was via de sociale media. Ooit volgden we wat trainingen bij hetzelfde trainingsbureau (Open Circles Academy) en kreeg ik via via zijn visitekaartje, tijdens een netwerkspel. We maakten contact via LinkedIn maar hadden elkaar nog nooit live ontmoet. Totdat er een persoonlijke uitnodiging in mijn LinkedIn mailbox viel. Of ik mee wilde doen aan een gratis training in zijn nieuwe pand?

Wie is die man?
Eerst maar eens een online onderzoekje gedaan. Wie is die man, wat doet hij, waar liggen raakvlakken, wat zouden we voor elkaar kunnen betekenen? Ik kwam er achter dat hij behoorlijk veelzijdig is. Met zijn Art4U, een ‘kunstuitleen’ voor bedrijven, is hij al meer dan 25 jaar heel succesvol, maar ik kwam op YouTube ook video’s van hem tegen waarin hij zelf als kunstenaar aan het werk is. Ik besloot mijn nieuwsgierigheid te volgen en in te gaan op zijn uitnodiging.

Wat een energie!
Als je in gesprek gaat met Peter is het ‘riemen vast’. Zijn energie is tomeloos. Hij beschrijft zichzelf als ‘sneeuwbal-ondernemer’. Zo iemand die veel verschillende dingen doet en die steeds al die bagage aan boord houdt voor zijn volgende avontuur. Hij was tennisleraar en hij deed de Sportacademie, maar zijn echte passie vond hij in 1985 toen hij bij Peter Schenk in het atelier van het Van Goghmuseum een serie workshops in modeltekenen volgde. Die sfeer, die entourage, hij kwam er achter dat hij zich heerlijk voelt onder kunstenaars, zielsverwanten. Het liefste wilde hij zelf een kunstenaar zijn…

Maslow
Op mijn vraag “maar waarom ben je dat toen dan niet geworden?” gaf hij een antwoord dat ik mooi vind, maar ook wat ontluisterend: “Omdat ik dat niet kon! Ik had een vrouw, ik wilde een gezin. Ik piekerde er niet over om van subsidie te moeten gaan leven. Een dak boven ons hoofd, te eten, basale zekerheid in het bestaan…, voor mij komt dat allemaal eerst; de piramide van Maslow hè! Daarnaast is het ook echt niks voor mij. Je hand ophouden is saai, van subsidie moeten leven vertraagt je in wat je zou willen bereiken. Ik ben gewoon een ras-ondernemer.” Maar de richting was wel ingeslagen, hij wilde ondernemer zijn met een passie voor kunst.

Gat in de markt
Het was midden jaren tachtig en het kunstlandschap zag er nog heel anders uit. ‘De Kunstuitleen’ was begin jaren zeventig ontstaan en verhuurde werk van kunstenaars in de BKR (een uitkering voor te weinig verdienende kunstenaars) aan particulieren. Een soort Openbare Bibliotheek voor kunst. Het mocht een succesvol concept zijn, maar de Kunstuitleen liet de B2B-markt helemaal liggen. De medewerkers waren geen ondernemers en hun bevoegdheden als ambtenaren te beperkt om een goede service aan bedrijven te kunnen bieden. Het idee voor Art4U was geboren, een kunstuitleen voor bedrijven. Met veel gevoel voor service en een op hoge kwaliteit gericht aanpak vond hij al snel klanten onder bedrijven in heel Nederland.

Leren en implementeren
Echte ondernemers weten dat je nooit stil kunt staan. Er zijn altijd andere manieren en nieuwe kansen. Voor Peter geldt dit zeker. Zo bouwde hij een deel van zijn collectie op door een lijstenmakerij aan zijn bedrijf toe te voegen en te gaan barteren met kunstenaars: hij geeft ze dan een aantal inlijstingen in ruil voor een werk. Zijn collectie bevat daardoor zelfs zeer gerenommeerde namen, zoals Rob Scholte. Van Herman Brood heeft hij waarschijnlijk een van de grootste collecties.
Toen in de loop van de tijd het voortbestaan van de Kunstuitleen onder druk kwam, omarmde hij als vanzelfsprekend ook de particuliere markt. Regelmatig kom je particuliere klanten tegen in het Grand Café van het Amsterdam Art Center, die met een kop koffie en een tablet op schoot in de collectie zitten te grasduinen, op zoek naar iets moois voor boven de bank.
Het pand werd te klein? Geen nood! Hij vond gewoon een groter pand dat zo fantastisch is dat hij nu, behalve onderdak voor zijn verhuur en lijstenmakerij, ook plek heeft voor een eigen atelier (…een balzaal), een grand café met kookstudio, zes workshop-ruimtes, een zeefdrukkerij en, waar ik dan weer heel blij mee ben, een ruimte voor flexwerkers! Zo maakte ik dus kennis met het Amsterdam Art Center. Niet slecht toch, als je bedenkt dat ik me dacht in te schrijven voor een gratis middagje netwerken…

Goed voor elkaar
Als je binnenkomt in zijn pand bij Amsterdam Sloterdijk merk je het meteen, hier wordt van kunst gehouden. Peter loopt stralend rond en meer dan de helft van de tijd in zijn schilderskloffie. Ja, hij is zelf ook kunstenaar, altijd geweest, maar nu neemt hij er ook echt de tijd voor. Hij heeft het goed voor elkaar. Zijn ondergeklodderde schoenen zijn z’n handelsmerk, die trekt hij ook niet uit als hij met groepen klanten aan het werk is in zijn atelier. In dit filmpje zie je hem aan het werk tijdens een van die trainingen. Ik mocht ook een middagje meedoen en ik vond het hartstikke leuk (terwijl ik toch echt níet kan schilderen…):

De reden dat ik Peter zo gaaf vind is dat hij zo gelukkig is. Hij straalt en deelt en geeft. Hij doet wat hij goed kan en waar hij succesvol mee is, door op een creatieve manier zijn talent voor zaken gewoon te combineren met zijn passie voor kunst. Dat maakt hem een gezegend mens. Voor mij is hij in ieder geval een lopend bewijs dat kunst en commercie elkaar zeker niet bijten.

Ben je benieuwd geworden naar Peter Maasdam en wil je werk van hem zien? Neem een kijkje op een van zijn sites:
http://petermaasdam.nl, http://amsterdamartcenter.nl of op de Facebook-pagina van Art4U Kunstuitleen.

Ken jij kunstenaars die je inspireren en die goed kunnen leven van hun werk? Of ben je er zèlf een en zou je wel een keer door DuizendDoDo’s op de middenstip gezet willen worden? Laat het me weten via het reactieveld hieronder, ik ben benieuwd naar jouw verhaal:

Dit portret met anderen delen kan natuurlijk ook! Dat kan via de sociale media of via e-mail door te klikken op één van de icoontjes: Opdat steeds meer mensen mooie dingen gaan maken die verdienen!

http://www.duizenddodos.nl/tag/marketing/

2 Comments

  1. Jan Vingerhoet 14 oktober 2018 op 18:08

    Ik heb samen met mijn partner, die kunstenaar is, een workshop bij Peter gedaan. Wat een flop: dit is echt niets meer dan gebakken lucht. Wat Peter doet, is ronduit misleidend. Het misleidende zit hem in het feit dat de dag wordt aangekondigd als een lezing, maar niets anders is dan een ordinaire en reclamestunt. Peter zit er niet voor de kunstenaars, maar geheel en al voor zichzelf. Wat gebeurt er?

    Na inschrijving word je wekelijks bestookt met korte video’s waardoor de indruk moet ontstaan van een bevlogen deskundig ondernemer.
    De workshop zelf blijkt een aaneenschakeling van borstklopperij. Peter zet zichzelf neer als een geweldig ondernemer, maar de inhoud van zijn verhaal is bijzonder mager. Hij blijkt vooral zeer zelfingenomen en laat zich toejuichen als een ware goeroe. Ongeloofwaardig wordt hij vooral als hij koketteert met een verkiezing tot ‘European Speaker of the Year’, een award die hij tot 2x toe gewonnen zou hebben in de afgelopen jaren. Wie hem hoort praten hoort echter dat Peter vooral zichzelf de hemel in prijst en dan rijzen er toch wat vragen over die award. Door wie die award wordt uitgereikt wordt niet verteld, en een zoektocht op Google leert dat de award werkelijk nergens te vinden is. Het heeft er alle schijn van dat dit hele verhaal uit de duim gezogen is.
    Tijdens de workshop wordt er met gebruikmaking van psychologische trucs en groepsdruk op sluwe wijze naar toe gewerkt dat mensen zich gaan inschrijven voor een vierdaagse cursus. Deze cursus, die op geen enkele site van Peter te vinden is, wordt op een goedkope manier ‘afgeprijsd’ van 4000 euro ex btw naar 1500 euro. Je moet dan wel meteen inschrijven en tekenen, want het is zogenaamd een eenmalig aanbod. Je waant je werkelijk in een live uitzending van Tell Sell! Het is ongelooflijk hoe een in zakelijk opzicht vaak kwetsbare groep als kunstenaars hier wordt misbruikt – en er massaal als mak vee in tuint. Nog voor de lunch hebben 12 ‘cursisten’ een handtekening gezet en kan Peter zich tienduizenden euro’s rijker rekenen. Enkele andere aanwezigen hebben dan al de zaal verlaten, stomverbaasd over zoveel flauwekul.
    Over enkele weken weer zo’n dag met natuurlijk hetzelfde ‘unieke’ aanbod.
    Peters motto ‘Kunstenaars verdienen beter’ onderschrijf ik volledig. Zij verdienen beslist veel beter dan deze duur verkochte gebakken lucht.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.