DOXY Films – Paul Blanca †, Deze Film redt je Leven (2021) + Kees Keijer – Paul Blanca † (1958-2021) + GeenStijl – Paul Blanca † gestopt met Fotograferen

Paul Blanca † – The Bull (1984) (foto Kunstmakelaardij Metzemaekers)

Paul Blanca - Heroine Tic Tac ( (foto Kunstmakelaardiij Metzemaekers)

Paul Blanca † – Heroine Tic Tac ( (foto Kunstmakelaardij Metzemaekers)
Paul Blanca † in DOXY Film (foto DOXY Films)

Paul Blanca † (foto Guus Helms)

Paul Blanca † – Zelfportret (foto Facebook)

Paul Blanca †, Deze Film redt je Leven (2021)

Regisseur
Ramón Gieling
DOP
Salvador Gieling
Sound
Wouter Veldhuis

Synopsis

Het ziet er naar uit, dat Fotograaf Paul BlancaNiet Lang Meer heeft Te Leven. In een Mogelijk Vergeefse Poging om een Verglijdend Leven te Behoeden voor een Roemloze Ondergang, filmen we Paul Blanca † op wat misschien zijn Laatste Tocht is. Dat Levensreddende Karakter kan niet anders dan een These zijn, want de Kans, dat hij Gered kan worden is Klein. Na een leven lang drugs en drank, lijkt zijn lichaam het langzaam te begeven.

Lang Geleden was Paul Blanca † een Internationaal Gevierd Fotograaf. In New Yorkse Kunstkringen vierde hij Triomfen, had hij Tentoonstellingen, en was hij Bevriend met Robert Mapplethorpe, Richard Gere, Julian Schnabel en Keith Haring. Maar Alles Verbleekte toen Rob Scholte hem In 1995 Ten Onrechte van Beschuldigde de Bom onder diens Auto te hebben Geplaatst. Blanca † werd Persona Non Grata; Musea, Galeries en Verzamelaars verbraken Alle Contacten, zijn Kunstenaarschap werd Ondermijnd en zijn Leven Onderuit Gehaald.

Paul Blanca † heeft Gewild of Ongewild Altijd de Moeilijkste Weg Bewandeld. Zijn Reputatie Achtervolgde Hem; Berucht om zijn Verslavingen, zijn Controversiële, vaak Schokkende Foto’s, en zijn Grillige, Conflictueuze Karakter, waardoor Mensen dreigden te Vergeten, dat hij Ook Nog Bijzonder was.

In Eerste Instantie wil de Film een Document zijn om Leven, Werk en Ondergang van een Immens Talent te Schilderen. Met de Camera zijn we Getuige van de Worsteling van Paul Blanca † Tegen de Vergankelijkheid van zijn Lichaam en het Onverbiddelijk Voortgaan van de Tijd. Totdat er uiteindelijk Alleen Nog Foto’s Overblijven. De Film heeft dan een Leven Gedocumenteerd, dat ons confronteert met de Naakte Mens en de Schoonheid, die een Ondergang begeleidt.

https://www.doxy.nl/film/paul-blanca-†-deze-film-redt-je-leven-2021/

Ten Slotte: Fotograaf Paul Blanca † (1958-2021)

Paul Blanca † – Zelfportret (foto Het Parool)

Fotograaf Paul Blanca † belandde in de Hoogste Kringen van de Internationale Kunstwereld met zijn Gevoelige en Provocerende Foto’s, maar werd daar Uiteindelijk tot Persona Non Grata Verklaard. Vrijdag Overleed hij In zijn Woning in Amsterdam.

Hij kwam aan zijn Eerste Camera, een Canon F1, door een Baksteen te gooien van een Etalage vlakbij het Surinameplein. Met de Foto’s, die hij daarmee schoot, kreeg hij een Expositie. “Later ben ik Teruggegaan Naar die Winkel,” vertelde hij, “met een Stuk over mijn Eerste Solo Expositie uit Het Parool onder mijn Arm, en een Enveloppe met Cash. De Eigenaar kon er Vreselijk om Lachen. Sterker: hij Hoefde dat Geld Niet Eens. De Verzekering had Alles Al Vergoed.

Paul Blanca † , die Eigenlijk Paul Vlaswinkel † Heette, Groeide op in de Buurt van het Surinameplein. Hij was met zijn Alleenstaande Moeder en Tweelingzusje vanuit Curaçao naar Amsterdam Gekomen. “Mijn Stiefvader is Degene, die me Gevormd heeft. In Negatieve Zin,” vertelde hij in een Interview.Als ik Één Foutje maakte, dan sloeg ie toe. Dan had ie een Reden om me naar mijn Kamer te Sturen. Om Me te Straffen.” Om zich te Verweren werd Blanca † een Fanatiek Kickbokser.

Via Eva Veldhoen, de Dochter van de Schilder Aat Veldhoen, leerde hij Mensen in het Amsterdamse Kunstcircuit kennen. Zo raakte hij Bevriend met Choreograaf en Fotograaf Hans van Manen, die een Soort Mentor voor Hem werd. Van Manen introduceerde hem in de Balletwereld, Waardoor Blanca † Foto’s kon maken van Dansers. Als Kickbokser kreeg Blanca † ook een Rol in Van Manens Balletvoorstelling ‘Pose (1982).

Rat in de Mond

In de Jaren Tachtig maakte Blanca † Snel Naam met zijn Foto’s vol Confronterende Onderwerpen. Met een Scheermes liet hij een Lachende Mickey Mouse in zijn Rug Kerven en het Resultaat werd een Iconische Foto in de Nederlandse Portret Fotografie. Ook voor Andere Foto’s Takelde hij Zichzelf Toe. Hij Naaide zijn Lippen Dicht, Nagelde zijn Hand op een Balk of Boorde een Pijl door zijn Wang. In een Prachtig Belicht Zelfportret lijkt de Kunstenaar Seks te Hebben met een Levende Kip. In een ander Zelfportret heeft hij de Kop van een Rat in zijn Mond, Alsof hij Deze wil Afbijten. De Rat verweert zich, Zijn Achterpootjes Zetten Zich Af tegen de Onderlip van de Kunstenaar.

Bekend werd ook zijn Serie ‘Par la Pluie des Femmes’ (1989), waarvoor Blanca † Vrouwen fotografeerde, nadat hij hen heeft Gevraagd om Na te Denken over hun Meest Traumatische Ervaringen. Daarna legde hij ze Genadeloos, maar ook Liefdevol, vast, Naakt en In Tranen.

Blanca † ’s Foto’s hebben een Directe Impact, maar zijn Werkwijze was Altijd Gebaseerd op een Zorgvuldige Voorbereiding, vertelde hij in 2017 aan Het Parool.Ik maak Altijd eerst Schetsen. Precies, Zoals ik de Foto wil, Met Lichtval en Compositie en al. Daardoor kan ik mezelf Bij het Maken van de Foto Zuiver Concentreren op de Emotie. Ik ben Snel Klaar. Het is Pats! en Boem! en Het Staat Erop. Omdat ik het Van Tevoren Minutieus heb Uitgedacht.”

High Society

In 1985 maakte Blanca † een Prachtig Zelfportret, waarin hij Zijn Moeder Omhelst. Beiden zijn Naakt. In 2012 maakte hij de Foto nogmaals en ditmaal draagt hij zijn Moeder in zijn Armen, als een Klassieke Piëta, waarin de Rollen zijn Omgedraaid.

Na Amsterdam veroverde hij ook de Internationale Kunstwereld met zijn Gevoelige en Provocerende Foto’s. Hij belandde in de High Society van de Kunstwereld in New York. “Robert Mapplethorpe zei steeds ‘Paul Blanca † is my Only Competitor.Mapplethorpe Introduceerde me bij Iedereen. Grace Jones, Keith Haring, Clemente, Jasper Johns, Willem de Kooning. Ik Kende ze en Ging Met Ze Om.”

Maar het ging mis. Het Succesvolle Bestaan in de Jetset maakte plaats voor een Leven, dat in het Teken stond van Drugs en Criminaliteit. Toen hij voor Nieuwe Revu een Reportage maakte Over Mensen, die Woonden in Verlaten Metrotunnels in New York, begon hij zelf met Heroïne en Crack, waarna een Jarenlange Verslaving volgde.

Geweld en Drugs

In 1995 werd hij Door Rob Scholte aangewezen als Schuldige voor de Bomaanslag, waarbij de Kunstenaar een Jaar Eerder zijn Benen had Verloren. De Beschuldiging werd Nooit Bewezen, maar Blanca † werd Persona Non Grata in de Kunstwereld. Exposities bleven uit, Verzamelaars trokken zich terug. Blanca † ’s Leven kwam Steeds Meer in het Teken te staan van Geweld en Drugs.

In de Jaren Negentig verbleef Blanca † Regelmatig in Spanje, waar hij Gefascineerd was door Stierengevechten. Hij nam Deel aan een Stierengevecht en maakte de FotoserieSangre de Toro”, Gedrukt met Stieren Bloed. “Die Matador staat in de Tracha da Luches, het Pak van Goud, en Dat Symboliseert het Leven. De Stier is Zwart, Dat is de Dood. Als Die Matador, die Stier Doodt, is dat Onsterfelijkheid. Dat is Iets Wat Iedereen eigenlijk Wel Wil.”

Het Parool, 17 oktober 2021,

https://www.parool.nl/amsterdam/ten-slotte-fotograaf-paul-blanca-†-1958-2021~b4e0092d/

Paul Blanca † gestopt met Fotograferen

En Met Heel Veel Drugs Gebruiken

Paul Blanca † met zijn Foto van Rob Scholtes Benen, Vervaardigd met Heroïne op Zilverfolie (foto GeenStijl)

Fotograaf en Kunstenaar Paul Blanca † (62) is Dood, zo lezen we dankzij Don Arturito op de Tijdlijn van Kunstkannibaal Peter Klashorst. Blanca † stond Bekend als een Fenomenaal Fotograaf met Controversiële Foto’s en Series: hij stak een Levende Rat in zijn Muil, kerfde met Scheermessen een Mickey Mouse in zijn Rug en fotografeerde Naakte, Huilende Vrouwen, nadat hij ze gevraagd had Emotioneel Terug te Gaan naar hun Donkerste Periode, en dat was dan vaak Incest (zeer Lezenswaardig Interview bij de Quinoa Snuivers van Vice). Blanca † was Niet Alleen Fenomenaal Fotograaf, hij leidde ook een Fenomenaal Leven aan de Zelfkant van de Maatschappij: Avontuurlijk, Heftig, Triest. Hij Jatte zijn Eerste Camera, raakte In New York Bevriend met de Vermaarde Robert Mapplethorpe, kwam daar terecht in Highbrow Kunstkringen, Toerde met Stierenvechters en Stieren Vechtende Dwergen door Spanje, belandde In Beiroet tijdens de Libanese Burgeroorlog, Fietste op de Bonnefooi naar Santiago de Compostela en werd Door Rob Scholte Gebombardeerd tot de Dader van de Aanslag op diens Leven, met Wonderlijke Aantijgingen Over en Weer over Wapens, Granaten, Drugs, Moordpogingen en het Criminele Circuit. Voorts werd het Leven van Blanca † toch vooral, u had het misschien al geraden, Gedomineerd (en Gesloopt) door Drank en vooral Drugs: Cocaïne, Heroïne, Crack. Ontregelende, Destructieve Drugs. Hij schreef er een Waanzinnige Koniek van een Junk over, Uit de Tijd, dat Nieuwe Revu nog Sexy en Toonaangevend was – even door scrollen naar ‘Langs de afgrond: Paul Blanca † Hosselde, Ripte en Gebruikte crack‘, al is Die Monoloog van Hans Verstraaten Ook Best Interessant. Nu is Blanca † , kennelijk, Uitgeschoten, Uit gesnoven, Uitgespoten, Uitgeleefd. Of, wat Tuur schrijft: Eindelij

GeenStijl, 17 oktober 2021, 13:15

https://www.geenstijl.nl/5161607/paul-blanca-†-gestopt-met-fotograferen/

Boefjes en Conservatiefjes (foto Arthur van Amerongen)

https://twitter.com/Meub69/status/1449436136024285190

https://twitter.com/TheAllSeeing4/status/1449474372356431887

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Hilmano Van Velzen (@hilmanovanvelzen)

Meer informatie
https://robscholtemuseum.nl/?s=Paul+Blanca
https://robscholtemuseum.nl/?s=Daniël+Groen
https://robscholtemuseum.nl/?s=Koos+Dalstra
https://robscholtemuseum.nl/?s=John+Studulski
https://robscholtemuseum.nl/?s=Peter+Klashorst
https://robscholtemuseum.nl/?s=Oscar+Hammerstein
https://robscholtemuseum.nl/?s=Eef+Hoos