Dominic Schijven – College Bergen loog over rol Kranenburgh

BERGEN – Burgemeester Hetty Hafkamp en wethouder Odile Rasch van Bergen hebben meerdere malen een actieve rol gehad bij de ’affaire’ Kranenburgh. Dat blijkt uit notulen van de vergaderingen van de raad van toezicht van het museum, die in het bezit zijn van deze krant. Beiden hebben steeds iedere betrokkenheid ontkend bij het ’aanhouden’ van omstreden directeur Kees Wieringa van Kranenburgh.

Burgemeester en wethouder actief rond ’aanhouden’ directeur Wieringa
De raad van toezicht van het museum stapte in augustus in zijn geheel op, omdat ze zich ondermijnd voelden in hun besluit tot het ontslaan van directeur Wieringa per 30 september. De directeur heeft inmiddels een nieuw contract, ondanks een waslijst aan concrete bezwaren van de opgestapte raad van toezicht.

Afstand

Wethouder Rasch ontkende in september nog een rol gespeeld te hebben bij het aanblijven van de directeur. ,,Buiten subsidie verstrekken heeft de gemeente geen rol. De raad van toezicht doet de bedrijfsvoering. Zij zijn de werkgever. Het is geen gemeentelijk museum’’, aldus de wethouder tegen de gemeenteraad. Alleen een raad van toezicht mag volgens stichtingstatuten iets zeggen over het functioneren van de directeur. Over de positie van Wieringa gaat de gemeente Bergen dus niet. ,,Wij staan op afstand’’, beweerde Rasch zelf ook.

Volgens het verslag van de vergadering van de rvt op 3 september hebben de burgemeester en wethouder echter een actieve rol gehad. Ze spraken steun uit aan Wieringa.

Uitstraling

,,Beide bestuurders geven aan dat Kees goed werk heeft geleverd op inhoudelijk gebied en zijn netwerk geweldig heeft ingezet. Dat moet ook tot uiting komen in de oplossing die gezocht moet worden.’’ Ook spraken ze zich uit over de te nemen koers van het museum. ,,Zowel de burgemeester als de aanwezige wethouder (Rasch) weten dat het bestuur een nationale uitstraling van Kranenburgh ambieert. Dus breder dan een museum’’, staat in het document. De nieuwe rvt-voorzitter Gusta Lebbink benadrukt dat zij de burgemeester en wethouder heeft benaderd en niet andersom.

Zwijgplicht

Uit notulen blijkt dat de burgemeester en wethouder eerder samen met door Wieringa ingeschakelde advocaat Lucas van Eeghen en jurist Ger Brusche hebben geïntervenieerd. In juli is Wieringa al ingelicht dat zijn contract per 30 september niet verlengd zou worden. Wieringa had een zwijgplicht, maar vervolgens hebben Hafkamp en Rasch, Brusche en Van Eeghen in zowel juli als augustus willen bemiddelen. De advocaten waren bereid tot procederen. De rvt voelde zich belemmerd in haar werk door dit ’krachtenveld’, en stapte op. Het verzet hiertegen zouden ze naar eigen zeggen winnen, maar het gevecht zou Kranenburgh in een kwaad daglicht zetten.

NHD, 17-10-2015, 8:00 (Update 17-10-2015, 8:15)