Dominic Schijven – College Alkmaar handen af van hergebruik winkels Zijperstraat + Lydia Jasper – Protestantse Gemeente Wieringen koopt pand voor kringloop en helpt allerarmsten

’Kringloopboulevard, zoek ’t uit’, college Alkmaar trekt handen af van verzameling hergebruikwinkels Zijperstraat

Alkmaar – “Een centrale bazaar gedachte is niet het uitgangspunt” en “Het is aan eigenaren, of zij opnieuw een cluster van kringloopwinkels willen huisvesten.” Het laat zich vrij vertalen: ’Kringloop boulevard, zoek het uit.’

Het is de kern van de reactie van het college van B en W van de gemeente Alkmaar op de onrust over het voortbestaan van de verzameling kringloopwinkels aan de Zijperstraat.

Eind april trekt Stichting Kook, die heeft een winkel aan die straat, aan de bel met een brief aan de gemeenteraad.

De kringloopwinkels ontbreken in de plannen voor het vernieuwde Overstad. Nu zitten ze allemaal – vaak tegen zeer lage huurlasten – bij elkaar. Een gedwongen verhuizing zou het eind betekenen van die clustering, is de vrees onder de kringloopwinkeliers.

Onder meer Fred Poelsma van Kringloopwinkel Alkmaar ziet op dat moment ook het einde al naderen. “We moeten wijken en komen nooit meer terug“, waarschuwt hij.

Het CDA volgt. Die benadrukt de waarde van de boulevard. “Het is een zorgvuldige en gekoesterde cluster van sociaal maatschappelijke organisaties; organisaties, die bij elke centrumgemeente thuishoren en elkaar versterken. In Alkmaar is het mooi centraal gelegen bij openbaar vervoer en goed bereikbaar per auto. Kook stelt terecht, dat de Kringloop boulevard een ontmoetingsplaats is voor mensen met een smalle beurs.”

In antwoord daarop geeft het college aan, dat de eigenaren van de panden altijd hebben geweten, dat het om een tijdelijke invulling ging.

Het gaat om loodsen en het einde van hun levensduur nadert. Overstad ontwikkelt zich tot een aantrekkelijke en aantrekkende mix van wonen, werken, detailhandel en recreatie in een stedelijke setting. Hier is ook detailhandel mogelijk. Het is aan eigenaren, of zij opnieuw een cluster van kringloopwinkels willen huisvesten.

Het college onderschrijft wel het belang van kringloopwinkels vanuit ’sociaal maatschappelijk perspectief’ en zet de deur op een kiertje. “Samen met ondernemers en instellingen onderzoeken we hun herhuisvesting.

Alkmaarse Courant, 16 juni 2019, 15:01

Protestantse Gemeente Wieringen koopt met geld uit potje diaconale giften pand voor kringloopwinkel en helpt daarmee de allerarmsten in Roemenië

Hippolytushoef – Protestantse Gemeente Wieringen heeft een pand aan de Belterlaan in Hippolytushoef gekocht, zodat de inmiddels gesloten kringloopwinkel De Marske daar haar werk kan voortzetten.

De handtekening bij de notaris wordt binnen twee weken gezet. Het geld voor het pand komt uit het potje van diaconale giften, bedoeld om arme mensen te helpen. Dit geoormerkte geld dient een ander doel dan het vermogen, waarmee zaken als de kerk aan het Kerkplein en de dominee worden betaald.

Volgens voorzitter Bas Eilander van de diaconie wordt geld uit dit potje zo besteed aan de juiste doelgroep.”De Marske is een kringloopwinkel die draait op vrijwilligers“, zegt hij. “Het gaat om mensen, die zonder die daginvulling dreigen in een sociaal isolement terecht te komen. Komt ook nog bij, dat de kringloopwinkel een ontmoetingsplek met een lage drempel is.”

De kringloopwinkel zet zich bovendien in voor Stichting Netwerk Roemenië. “Goederen en opbrengsten gaan naar Roemenië. Daarmee worden de allerarmsten in het land geholpen.

Voor Protestantse Gemeente Wieringen betekent het, dat zij meer rendement haalt uit haar geld. Zo gaat De Marske de ruimte huren tegen een schappelijke prijs. “Ons geld wordt beter besteed dan nu en levert meer op dan op een spaarrekening.

In het verleden zat er een sportschool in het pand. “Het stond al geruime tijd leeg. We gaan het verbouwen en denken aan isolatie en aan het plaatsen van zonnepanelen. We streven naar nul op de meter.

De kantine wordt omgebouwd naar multifunctionele ruimte, zodat de protestantse kerk daar desgewenst activiteiten kan organiseren. Volgens Eilander zal dat spaarzaam gebeuren. Er is geen ruimte voor een derde gebruiker.

Helderse Courant, 1 juli 2019, 19:30

Meer informatie: