Directie – Het Nieuwste Schavot: Een snuifje cultuur met Jetro Willems

SATIRE

Dit artikel is afkomstig uit Het Nieuwste Schavot, de satirische sportrubriek uit de Volkskrant.

Bekende (ex)sporters gaan er even lekker tussenuit.

Waar: Museum de Fundatie in Zwolle, expositie Embroidery Show van Rob Scholte.

Met wie: Jetro Willems, PSV.

De behendige linksback van PSV staat ons bij de ingang op de pittoreske Blijmarkt in Zwolle al op te wachten. ‘Geen tijd te verliezen’, zegt Jetro Willems na de hartelijke begroeting.

Hij heeft wat tijd vrijgemaakt en zijn drukke schema omgegooid. Het voetbal en de naderende Hitchcockachtige ontknoping van de titelrace in de eredivisie moeten nu even wijken. ‘Kunst maakt het hoofd vol, maar ook leeg’, legt hij uit.

Aanvankelijk keken we toch wat raar op toen Willems voorstelde om de Embroidery Show van de bekende kunstenaar Rob Scholte te bezoeken. Bij tweedehands borduurseltjes, door vlijtige vrouwen met eindeloos geduld in elkaar gefrutseld en door de kunstenaar op rommelmarkten op de kop getikt, denken wij eerlijk gezegd niet meteen aan kunst – ook niet als het werk is omgedraaid, zoals Scholten deed.

Als we onze jassen hebben opgehangen en het eerste borduursel bestuderen, rekent Willems af met ons vooroordeel. Wat we zien, is niet wat we zien, zo blijkt.

‘Dit is de taal van het beeldrecht. De willekeurig verspringende draden creëren verwarring en werpen de bezoeker tegelijkertijd terug op zichzelf. Een bepaalde esthetica zit er niet achter, slechts spaarzaamheid of de onwil om de draden af te hechten. Dat, en niets anders, bepaalt de uiteindelijke vorm.’

De international geniet met volle teugen. En wij ook. Onder de indruk verlaten we anderhalf uur later (!) de Fundatie. Als Willems bij de uitgang door twee opgeschoten jongeren om een handtekening wordt gevraagd, schudt hij zijn hoofd. ‘Het gaat vandaag om de kunst, niet om mij.’

De Volkskrant, 7 mei 2016, 02:00