Dick Berts – RONALD DEN BOER: DE PERFECTE DIRECTEUR VOORLICHTING OP JUSTITIE

Toen ik jaren geleden terug verhuisde naar mijn geboortestad Den Helder, werkte ik als journalist uitsluitend voor een aantal landelijke media. Uiteraard voelde ik mij niet te goed om lokaal iets te doen, maar dat kwam er gewoon nooit van. Totdat ik vertrouwelijk werd benaderd door enkele Helderse top politici. De boodschap was verbijsterend. Den Helder was vervallen tot een door een vriendenkliek bestuurd Palermo aan het Marsdiep. De Helderse Courant deed daar nooit iets aan. Zij beperkte zich tot lichte kritiek, zodat ze gelezen bleef, maar echt onderzoek naar de almaar uitdijende beerputten deed de krant nooit. Ik heb toen wel mijn verantwoordelijkheid genomen en uitgebreid onderzoek gedaan naar de handel en wandel van B&W. Alhoewel ik er vanwege mega tegenwerking -waarbij zelfs anonieme doodsbedreigingen niet werden geschuwd- slechts in slaagde om een heel klein deel van de onmetelijke shit boven water te krijgen, mondde een en ander toch uit in een grote Helderse bestuurscrisis. Het voert te ver om alle details van die affaire op te rakelen, maar eentje daarvan wil ik u niet onthouden, omdat hij zo onthullend is. Toen ik samen met een collega van de Helderse Courant een aantal afschriften in ontvangst nam, die het gevolg waren van een van mijn Wet openbaarheid van bestuur verzoeken -waar uiteraard de rechter aan te pas kwam, want in Den Helder is niets openbaar- zei de betreffende gemeente ambtenaar met een stalen gezicht: “Meneer Berts, voor u zijn de kosten van deze afschriften 80 euro, de eigen stapel afschriften die de Helderse Courant krijgt is gratis”. Sinds deze affaire ziet redactiechef Ronald den Boer -wiens artikel u hierboven leest- mij als zijn vijand, omdat ik het bestaan heb om zijn vrienden aan te vallen.

Den Boer – die nu een soort kamerheer is van burgemeester Koen Schuiling- bestempelt mij samen met Marc Nihot tot de hofhouding van Rob Scholte en schuift ons de schuld voor het mislukken van het museum in de schoenen. Dat kent echter slechts een oorzaak; Een zware schade veroorzakende contractbreuk door B&W, waardoor het museum zijn vleugels niet kan uitslaan. Veel ruimten zijn niet toegankelijk en het organiseren van tentoonstellingen is hierdoor onmogelijk. Het Rob Scholtemuseum kwijnt daardoor langzaam weg. B&W weigeren op dit cruciale punt te reageren en weten via een handig PR beleid dat gesteund wordt door den Boer, die in Den Helder vrijwel een informatie monopolie heeft, de schuld op sluwe wijze bij Scholte te leggen. Hij zou zijn businessplan niet op tijd hebben ingeleverd, geen mediation willen en noem de onzin maar op. De rol die de Helderse Courant in de vriendenrepubliek Den Helder speelt, is in een klap zichtbaar op bovenstaande foto, waarop een burgemeester die door de media gecontroleerd moet worden, deze media juist aanstuurt. Zonder een spier van zijn gezicht te vertrekken laat den Boer nu zelfs openlijk zien wie de echte redactiechef is van de Helderse Courant. Zogenaamd voor een dag, maar in werkelijkheid stuurt burgemeester Schuiling zijn kamerheer den Boer 365 dagen per jaar aan. Toen ik op Twitter reageerde met de vraag, wanneer we Ronald den Boer een dag op de stoel van Koen Schuiling zien zitten, blokkeerde den Boer me verder, zodat we elkaars berichten niet meer kunnen lezen. Op zich niet zo verschrikkelijk, maar zo kenmerkend voor deze rancuneuze man die zichzelf Stranger2110 noemt op internet.

De volgende zin uit het betoog van den Boer is voor de goede lezer ook zeer onthullend: “Rob Scholte heeft de afgelopen jaren een hofhouding om zich heen verzameld van mensen die, naast een grote bewondering voor de kunstenaar, met elkaar in elk geval één ding gemeen hebben: een compromisloze, vijandige houding naar de gemeente en de media”. De gemeente en de media, Schuiling en den Boer, uiten hier zelfs al eenstemmig hun frustraties. Dat wethouder Lolke Kuipers tegen Scholte zegt, dat hij zijn team moet aanvullen met goede adviseurs is ook zeer onthullend over de lengte van de tentakels van Kuipers. Vrij vertaald betekent een en ander; Wij willen ook bepalen wie er in jouw team zitten. En pas als je net zo kritiekloos wordt als de Helderse Courant, kunnen er zaken worden gedaan.

De idealistisch ingestelde Scholte heeft Den Helder nog een prachtig cadeau willen geven; herstel van de persvrijheid en de democratie. Dat kost hem zijn museum.