Dick Berts – Recht uit het hart

Beste Rob,

Gisteren wilde ik je een hart onder de riem komen steken, maar je museum was volkomen onbereikbaar. Dat maakte me zo kwaad, dat ik mijn woede gekoeld heb op een hoog gemeentelijk hek, dat de hoofdingang van je museum volkomen ontoegankelijk maakte. Alleen via het plegen van wat formeel een strafbaar feit is, kon ik nog bij je naar binnen komen. Het hele centrum van Den Helder op de schop, omdat burgemeester Koen Schuiling wraak op je wil nemen. Slechts weinigen kunnen deze eenvoudige maar afschuwelijke waarheid geloven. En dat terwijl het feit, dat B&W alle wetgeving met betrekking tot ruimtelijke ordening volkomen genegeerd hebben bij dit project, toch alle alarmbellen bij alle burgers van Den Helder zou moeten laten afgaan. Maar nee hoor, op internet verschijnen reacties zoals; nu krijgen we eindelijk fijne terrasjes in de binnenstad. Het doet me denken aan wat mijn overleden vriendin Lily Franz me eens vertelde. Toen ze zonder eten en drinken opeengepakt in een veewagen dagenlang door Europa werd gesleurd richting Auschwitz, zei men tegen elkaar, dat ze van de nazi’s een huisje en een tuintje zouden krijgen in Polen…..

Overal om ons heen zijn de democratische structuren het aan het begeven. Zelfs de uitslag van een landelijk referendum betekent werkelijk niets meer voor de politiek. Als een enkele vrouw – vanwege een verwrongen schuldgevoel uit de Tweede Wereldoorlog – via open grenzen collectief zelfmoord wil plegen, dan loopt de hele Europese politiek achter haar aan. Ook als de overgrote meerderheid van de bevolking fel tegen dit wanbeleid is. Gewetenloosheid en tegen iedere prijs bij Merkels macht willen horen, dat kenmerkt de huidige generatie politici. Van gemeenteraad tot Tweede Kamer geldt: alle leugens van je politieke vriendjes dekken, totdat er voor jou ook een leuk baantje in zit. De hele westerse wereld met zijn corrupte politiek en daaraan vast plakkende media (burgemeester Schuiling is af en toe zelfs openlijk hoofdredacteur van de Helderse Courant) is zijn zelfreinigende werking totaal kwijt. Jij bent een van de laatste nog levende witte bloedlichaampjes. De rest is dood. We hebben een auto immuun ziekte en die is terminaal. Af en toe flakkert de strijdlust, die ik ook jarenlang heb gehad, heel even in me op en dan probeer ik je luidkeels te steunen. Maar vlak daarna zakt de moed me weer in de schoenen. Geert Wilders is best aardig, maar de enorme counter op het huidige open grenzen kamikaze beleid gaat tot enorme onmenselijkheid leiden. Bovendien komen er, via de explosie van het aantal PVV zetels in de kamer, veel engerds in ons parlement. Je zag dat ook bij de opkomst van Pim Fortuyn. Trump, die nu al openlijk een conflict op leven en dood heeft met de CIA, dat hij niet kan overleven. Le Pen, Wilders zijn niet de oplossing van het probleem. Ze kondigen slechts de revolutie van de veel te laat wakker geworden burgers aan, waaraan dit Romeinse Rijk II ten onder zal gaan. Ik kan je alleen nog steunen door wat blikken erwtensoep voor je in te slaan, want we gaan een stenen tijdperk fase tegemoet. Kijk maar vanuit je museum naar buiten. Zo zal heel Nederland er binnenkort uitzien.

Veel liefs,

Dick

1. Helemaal gelijk Dick, ik steun Rob en de andere actievoerders ook,

• Wat een ontroerend en mooi stuk en tegelijk ook confronterend. Dank je wel dat ik deze parel via jou bijdrage mag leren kennen. En blijdschap vanwege een heel hoop herkenning. Mocht er een mini congresje zijn oid. Dan kom ik graag kijken.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.