Dick Berts – NIEUWE HELDERSE STADHUIS GAAT LOT DIRK SCHERINGA MUSEUM DELEN

Gisteren was het bijna zover. De plunge protection teams die Ronald Reagan na de beurskrach van 1987 instelde en die daarna wereldwijd werden ingevoerd, zorgen er via manipulatie aankopen altijd voor, dat de Amsterdamse AEX niet verder dan 3% daalt. Nu stortte de beurs maar liefst 9% in, voordat ze de boel weer in de greep kregen. Wallstreet werd zelfs even stilgelegd. Op dit moment stijgen de beurskoersen weer sterk. Opluchting alom onder het domme klootjesvolk. Wie de crisis van 1929 analyseert, komt er echter al snel achter, dat sterke beursschommelingen veel riskanter zijn dan een gestage daling. Dit gaat gewoon niet lang meer goed. Recent onthulde Alistair Darling, de toenmalige Britse minister van Financiën, dat er in 2008 op een haar na een complete crash van de wereldeconomie heeft plaatsgevonden. Niets, maar dan ook werkelijk helemaal niets is er opgelost sinds die tijd. Het enige dat we hebben gedaan, is op een krankzinnige schaal geld bijdrukken, dat uit dunne lucht is gecreëerd. De schulden zijn sinds 2008 meer dan verdubbeld…

“There is no free lunch” behoort tot de basiswetten van de economie. In werkelijkheid is er wel een free lunch. Namelijk zolang de restauranteigenaar niet door heeft, dat je met vals geld betaalt. En dat is wat Europa nu doet. Economisch gezien is ons werelddeel doodziek. Dat heeft een scala aan oorzaken die we niet willen aanpakken. Ik noem er slechts enkele; Chantage door financiële terroristen die het systeem op dreigen te blazen. Een intrieste en almaar toenemende tweedeling in de maatschappij. En het feit dat Europa -op Duitsland na- vrijwel niets meer produceert. We zijn een steriel continent geworden. Alleen de lopende band van de Europese Centrale Bank draait nog volop. Met de enorme pakken geld die daar vanaf rollen, maakt de ECB zich feitelijk schuldig aan valsemunterij en aan het bestelen van spaarders en gepensioneerden. Het kaartenhuis dat de euro is geworden, kan ieder moment instorten. Het beleid van de Europese politieke- en bankenmaffia dient nog maar een doel; De periode waarin het terminaal zieke systeem via bonussen uitgemolken kan worden, of de periode waarin er nog een kick gekregen kan worden van macht, op kunstmatige wijze verlengen. Daarom hebben we deze krankzinnige muntunie ook nooit kunnen verlaten. Een muntunie is een sluitstuk van een politiek eenwordingsproces en niet het begin daarvan. De idiote invoering van de euro is te vergelijken met het uitspreken van de volgende openingszin tegen een leuk meisje dat je voor het eerst op straat tegenkomt: “Zullen we in gemeenschap van goederen gaan trouwen?” Inmiddels is de huwelijkse woning verworden tot een brandend flatgebouw, waar we vanaf de eerste etage uit hadden moeten springen. Maar onze politici zijn omhoog gevlucht. We zitten nu op de twintigste etage. Boven ons is het dak en het vuur nadert.

Ondertussen zit Den Helder opgezadeld met een megalomane club politici die via manipulatie en zwaar kiezersbedrog -tegen de wil van de bevolking in- toch een nieuw stadhuis wil bouwen. Ons nieuwe stadhuis gaat het lot van het Dirk Scheringa museum delen. Ik hoop maar dat er al een dak op zit, als de bouw wordt stilgelegd vanwege de mega crisis die onvermijdelijk gaat toeslaan. Dan heeft het in iedere wereldcrisis explosief toenemende aantal daklozen tenminste nog wat aan het gebouw.

PS Voor echt onafhankelijk en niet gemanipuleerd nieuws over de wereldeconomie, zie http://www.zerohedge.com