Den Helder Kust De Zee – Hoe gastvrij is….: Toffe gastvrouw

Bedrijf: Kunstuitleen Den Helder
Naam: Inge Beeftink
Leeftijd: 35 jaar

Welk cijfer zou u uzelf willen geven als het aankomt op gastvrijheid?

Zal ik bescheiden zijn? Mensen die in onze winkel en Kunstuitleen komen mogen het bepalen. Ik werk hier sinds vier maanden en ben fris ingestapt, een cultuur van gastvrijheid was er altijd al, De Kunstuitleen is er voor iedereen. Wie daar behoefte aan heeft sta ik uitgebreid te woord en als het nodig is geef ik advies op maat en probeer ik mee te denken.

Iemand van buiten Den Helder vraagt u: “Wat mag ik in deze stad niet missen?”

Natuurlijk de dijk waar de wereld aan je voeten ligt maar ook het Rob Scholte Museum. Er is een polemiek rond Rob Scholte ontstaan die nogal negatief is. Maar wat ik zie is een mooi museum dat Rob Scholte heeft gemaakt met een hele persoonlijke collectie. Ik waardeer de bevlogenheid waarmee hij zijn plannen verwezenlijkt heel erg. Ik hoop dat hij het museum tot een succes kan maken.

Hoe zou Den Helder in het algemeen omschrijven als iemand u hiernaar bracht?

Een stad die inramend tempo is opgebouwd na de oorlog en die geografisch prachtig ligt waardoor het alle kansen heeft om iets moois te worden. De stadsvernieuwing die nu wordt doorgevoerd maakt me heel enthousiast, de renovatie van de gevels, de nieuwe bibliotheek en de werf die steeds levendiger wordt. Ik ben ook gek op de vrije mentaliteit van de Heldenaren,

Waar ziet u kansen om onze stad nog gastvrijer te maken?

“Een beetje meewerken, niet teveel tegenwerken?. Dat zei een boer op Terschelling toen iemand hem vroeg wat zijn goede voornemen was. Verder hoopte hij op een goede bloemkooloogst. Dat wens ik Den Helder ook toe.

Welke persoon of bedrijf zou u willen nomineren voor de volgende gastvrijheidstest?

De Nollen omdat het uniek is. Als je door, in en langs de beelden loopt kom je een beetje in zijn gedachtengoed tergt. Je raakt erin ondergedompeld en het geeft je als beschouwer een mooie doordachte visie op de wereld.
Ik vind het dapper dat de familie sinds het overlijden van Van de Wint doorgaat met zijn ideeën uit te bouwen. Van de Wint had allerlei projecten op papier die nog niet gerealiseerd waren. Het moet een behoorlijke uitdaging zijn om voortgang te boeken maar die strijd hebben ze lange tijd geleverd en kijk wat we nu hebben in Den Helder! De Nollen! Dat Paviljoen komt er wel.

Stichting Kunstuitleen Den Helder
Willemsoord, gebouw 52a