Delano Weltevreden – Wordt de Kunst Collectie van Rob Scholte Nu Toch Geveild? Het Amsterdamse Hof neemt daar Binnen Kort een Besluit over

Rob Scholte hoopt op een voor hem Gunstige Uitspraak over de Dreigende Veiling van zijn Kunst Collectie (foto jjfoto | Vincent de Vries)

Den Helder – Bijna Twee Jaar probeert de Gemeente Den Helder de Kunst Collectie van Rob Scholte Openbaar te Verkopen. Binnen Kort neemt het Amsterdamse Gerechtshof daar een Besluit over.

Scholte zat met zijn Rob Scholte Museum in het Voormalige Postkantoor aan de Middenweg. Hij wilde het Pand Kopen, maar de Gemeente verbrak de Onderhandelingen en verkocht het Gebouw in 2017 aan de Firma A Tuin.

De politie hielp de deurwaarder een handje bij de ontruiming van het Rob Scholte Museum.

De Politie hielp de Deurwaarder een Handje bij de Ontruiming van het Rob Scholte Museum (foto NHD)

Scholte moest het Pand verlaten. Hij was de Gemeente Nog Bijna 20.000 Euro aan Achterstallige Energie Kosten Schuldig. De Kunstenaar weigerde uit het Gebouw te Vertrekken. Een Deurwaarder zette hem er met Behulp van de Politie uit. Dat is Ruim Vier Jaar Geleden.

Inboedel

De Kunst Collectie en zijn Inboedel zijn na de Uitzetting door de Gemeente Opgeslagen. Op Kosten van Scholte. Dat Geld en de Kosten van de Ontruiming, wil de Gemeente terug.

Ook Friedberg & Mahn Advocaten uit Amsterdam, het Voormalige Advocaten Kantoor van Scholte, krijgt Nog Geld van Hem. Volgens de Stads Advocaat ruim 477.000 Euro, Exclusief Rente. De Gemeente en het Amsterdamse Advocaten Kantoor willen Samen tussen de 1,2 en 1,4 Miljoen Euro van Scholte. Als zijn Kunst Collectie wordt Geveild, brengt die volgens een door de Gemeente Ingehuurde Expert zo N 350.000 Euro op. Scholte vindt, dat zijn Collectie Miljoenen Waard is.

De Gemeente én Friedberg & Mahn hebben Executoriaal Beslag Gelegd op de Kunst Collectie, die nu bij Veiling Bedrijf BVA is Opgeslagen. Omdat er Geen Andere Manier is om Geld van de Kunstenaar te krijgen, moet de Kunst Collectie Geveild worden, zegt de Advocaat van de Gemeente Den Helder.

Kans

De Rechtbank heeft de Veiling Enkele Malen Tegen Gehouden om Scholte de Kans te geven Zelf Kopers te vinden. Dat is Niet Gelukt. De Gemeente was vervolgens Aan Zet, maar het Amsterdamse Gerechtshof stak daar een Dik Jaar geleden een Stokje voor. Het Hof vond, dat het Niet de Bedoeling was, dat Scholte door de Gemeente Vermorzeld werd. De Kijvende Partijen moesten proberen hun Geschil via Mediation Op te Lossen.

Het Rob Scholte Museum was gevestigd in het voormalige postkantoor bij het NS-station in het centrum van Den Helder.

Het Rob Scholte Museum was Gevestigd in het Voormalige Postkantoor bij het NS Station in het Centrum van Den Helder (foto Peter van Aalst)

Die Mediation is Mislukt. Volgens de Gemeente, omdat Scholte Nooit is Komen Opdagen, zijn Advocaten waren Wel Aanwezig. De kunstenaar zegt, dat de Gemeente Allerlei Aanpassingen in de Mediation Overeenkomst wilde Verwerken, nadat hij had Getekend. Daar ging hij Niet Mee Akkoord. De Gemeente tekende Maanden Later, terwijl op het Stuk de Datum stond, waarop Scholte en Echtgenote hadden Getekend. Scholte zegt, dat daarmee de Werkelijkheid Geweld werd Aan Gedaan. Hij eiste, dat de Juiste Datum bij de Gemeentelijke Handtekening zou komen te staan. Akkoord gaan met een Handtekening bij de Oude Datum zou volgens Scholte betekenen, dat hij per die Datum aan Geheim Houding was Gebonden. Hij zou dus Niets Mogen Zeggen over de Tussen Liggende Periode, waarin de Gemeente volgens hem Dwars lag.

Schande

De Stads Advocaat sprak er bij het Hof Schande van, dat Scholte de Geheim Houding Afspraak heeft Geschonden. Zij vindt, dat het Hof, dat Mee moet laten Wegen in het Besluit over de Openbare Veiling van de Kunst Collectie.

Als het Hof besluit, dat de Kunst Collectie Niet Verkocht mag worden, wil BVA de Kunst Werken Daar Weg Hebben. Dan zal er een Andere Opslag Plaats moeten worden Gevonden en zullen de Kosten Verder Oplopen, zegt de Stads Advocaat.

Rob Scholte en echtgenote Lijsje Snijder.

Rob Scholte en Echtgenote Lijsje Snijder  (foto jjfoto/Vincent de Vries)

Scholte vindt, dat Veiling van zijn Kunst CollectieOnaanvaardbare Kapitaal Vernietiging’ en ’Vernietiging van mijn Levenswerk’ is. Als hij de Kunst Terug krijgt, krijgt hij ook zijn Leven Terug, zegt de Berooide Kunstenaar. Voor de Gemeente is Onaanvaardbaar, dat Scholte de Collectie Zelf ergens opslaat. Want dan heeft Den Helder daar Geen Enkel Zicht Meer op. BVA kan bovendien Geen Kijk Dagen organiseren en de Kunst Werken kunnen tijdens de Verplaatsing Beschadigd raken.

Eerder

Het Hof heeftEerder Geoordeeld, dat de Gemeente de Besprekingen met Scholte over de Verkoop van het Postkantoor Niet had mogen Afbreken. Omdat de Gemeente Onrechtmatig heeft Gehandeld, heeft Scholte Enige Tijd Geleden een Schade Claim van 1,7 Miljoen Euro naar het Helderse Stadhuis Gestuurd. De Gemeente zou het Bedrag, dat van hem wordt Geëist daar van kunnen Af Trekken, vindt Scholte.

De Gemeente wijst er echter op, dat de Kunstenaar in een Schade Staat Procedure moet Aantonen Welke Schade het Afbreken van de Onderhandelingen heeft veroorzaakt. Volgens de Stads Advocaat kan hij Alleen het Negatief Contract Belang Claimen. Dat betekent, dat de Gemeente alleen de Kosten zou moeten Vergoeden, die de Kunstenaar heeft gemaakt Ten Aanzien van de Onderhandelingen.