Delano Weltevreden – Twee voorstellen voor renovatie van stadhuis Den Helder

Den Helder – De gemeenteraad kan medio december waarschijnlijk kiezen uit twee alternatieven voor het renoveren van het stadhuis.

Het college en de commissie renovatie stadhuis worden het niet eens over een gezamenlijk voorstel. Daarom mag de raad straks kiezen uit een verbouwing voor minder dan 9 miljoen euro en een duurdere variant. Wethouder Pieter Kos vindt het niet mogelijk om de beknopte raming van Coare Architectuur te vergelijken met de uitgebreide berekening van bureau Vitruvius. Coare zegt de klus voor minder dan 9 miljoen euro te kunnen doen, Vitruvius komt uit op 13,8 miljoen. Commissievoorzitter Michiel Wouters vindt het belangrijk dat nu is aangetoond dat het voor minder dan 9 miljoen kan. Coare heeft in de raming voor de renovatie van het stadhuis geen rekening gehouden met kosten voor het tijdelijk elders huisvesten van ambtenaren.

Dat heeft Rob Oomen van Coare Architectuur donderdagavond verteld aan de raadscommissie die de renovatie begeleidt. Coare zit zo’n 46.000 euro onder de 9 miljoen die de commissie als absoluut plafond hanteert. Oomen denkt dat er elders in de raming mogelijk geld kan worden vrijgemaakt voor de verhuizing. Maar hij acht het niet ondenkbaar dat de 9 miljoen overschreden wordt als de verhuiskosten worden meegerekend. Commissievoorzitter Michiel Wouters denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen: ,,In de berekening van Vitruvius staan kosten voor het tijdelijk huisvesten van de ambtenaren buiten het stadhuis en twee keer verhuizen. Wij gaan ervan uit dat er intern geschoven kan worden met werkplekken en dat een echte verhuizing niet nodig is. Bij de verbouwing van het stadhuis in Purmerend is tijdens de verbouwing ook gewoon doorgewerkt. De projectleider van die verbouwing heeft ons verteld dat er geen enkele belemmering bestaat om datzelfde hier ook te doen.’’

NHD, 17-11-2016, 22:21 (Update 17-11-2016, 22:22)

Reacties:

Ruud Van de Kerkhof · None
Mijn lieve god gaan eens een keer aan de slag en stop met dat gezeik daar wordt je niet goed van .
Niet lullen maar poetsen .

Jan Demmendal · HTS Alkmaar
Ik blijf erbij, het huidige geementehuis ziet er uit als een bejaardenflat.

Rene de Visser · Evize bij Zelfstandig
Doorwerken tijdens zo’n ingrijpende verbouwing in hezelfde pand is in mijn optiek een uitdaging, bij de verbouwingen die nu spelen in de gemeentehuizen van Schagen en Hollandskroon zijn externe locaties ingericht voor de medewerkers en klanten.