Delano Weltevreden – ’Snijden in subsidie van Actief Talent betekent, dat Den Helder een vuilere stad wordt’

Den Helder – Als de bezuinigingen op het werk van Actief Talent doorgaan, zal er zwerfvuil blijven liggen.

Dat heeft regiomanager Jan Luijben van Reakt/Actief Talent laten doorschemeren. Burgemeester en wethouders willen vanaf 2021 een bedrag van 100.000 euro per jaar bezuinigen op het werk van deze organisatie. De medewerkers van Actief Talent, voornamelijk mensen met een verslavingsachtergrond, helpen de stad schoon te houden. Regiomanager Luijben zegt, dat de deuren van de organisatie enkele dagen in de week noodgedwongen dicht moeten blijven als de bezuiniging doorgaat. Manager Niels Bakker van welzijnsorganisatie Mee & de Wering is niet te spreken over het voornemen om enkele tonnen te bezuinigen op onder meer het werk van sociaal raadslieden en het indiceren van klanten voor de Voedselbank. De sociaal raadslieden verwerken per jaar zo’n 3500 vragen over onderwerpen als toeslagen, belastingen en schulden. Met de bezuinigingen zullen de meest kwetsbare groepen worden geraakt, waarschuwt hij. “Tachtig procent is analfabeet en digibeet. Die mensen laten jullie vallen’”, verweet hij het college woensdagavond in een vergadering over de kadernota. “Dit is gewoon niet verstandig.” Hij voorspelt, dat de kosten hoger zullen uitvallen dan de bezuiniging en waarschuwt de gemeenteraad om zich niet voor de gek te laten houden ’door een wethouder, die in sprookjes gelooft’.

Ook directeur Jacintha Krimp van Kopgroep Bibliotheken waarschuwt voor het effect van voorgenomen bezuinigingen op haar organisatie. Onder anderen laaggeletterden zullen er last van ondervinden als zij in ’de huiskamer van Den Helder’ niet meer kunnen meedoen aan activiteiten.

Helderse Courant, 20 juni 2019, 22:29

Meer informatie: