Delano Weltevreden – Machtsstrijd om kunstproject De Nollen + ’Ruzie niet goed voor Nollen’

Machtsstrijd om kunstproject De Nollen

De erven van kunstenaar Ruud van de Wint hebben per direct het vertrouwen in het bestuur van Stichting De Nollen opgezegd.

Zij zeggen bovendien aangifte tegen het bestuur te zullen doen wegens wanbestuur, wanbeleid en knoeierij met subsidiegelden.

Peter Cruijff behartigt de belangen van de erven van Van de Wint. ,,Namens hen heb ik de afgelopen maanden gesprekken gevoerd met het bestuur. Door het wanbeleid van het bestuur dreigt het levenswerk van kunstenaar Van de Wint in de vorm van het Nollen project ten onder te gaan. De erven hebben tot het uiterste getracht om met het bestuur van de stichting tot een oplossing te komen, maar het bestuur heeft dat geweigerd. Voor de erven is de maat vol. Zij hebben daarom het vertrouwen in het bestuur opgezegd.’’

Paul Jan van de Wint, een neef van de erven, is voorzitter van de stichting. Hij ontkent, dat er sprake is van wanbeleid of malversatie en zegt, dat de beschuldigingen nergens op slaan. Zijn bestuur is niet van plan af te treden. “Daar gaat alleen het bestuur over. Ik snap niet, wat zij hiermee willen bereiken.”

Noordhollands Dagblad, 25 augustus 2017, 23:30

’Ruzie niet goed voor Nollen’

De ruzie tussen de erven van kunstenaar Ruud van de Wint en het bestuur van Stichting De Nollen kan volgens stichtingsvoorzitter Paul Jan van de Wint leiden tot het einde van het kunstproject.

Volgens de erven gaat het conflict over een door stichtingsvoorzitter Paul Jan van de Wint geëiste compensatie voor zijn inspanningen van de afgelopen tien jaar voor het Nollen-project. “We hadden afgesproken, dat hij zou delen in de winst van de BV”, zegt Gijs van de Wint, zoon van de overleden kunstenaar. “Het is hem en zijn bestuur niet gelukt om subsidies binnen te krijgen om het museum af te bouwen. Paul Jan wilde stoppen en wilde nu geld hebben. Geld, dat er niet is, want er wordt niets verdiend, omdat het museum nog niet open is. Paul Jan heeft voorgesteld om ons ouderlijk huis in Huisduinen aan hem over te dragen en de overdrachtsbelasting onder meer uit subsidiegeld te betalen. Dat mag helemaal niet, het is waarschijnlijk zelfs strafbaar. Toen wij weigerden met zijn voorstel akkoord te gaan, heeft hij ons de oorlog verklaard.” Het bestuur heeft besloten, dat de broers het terrein moeten verlaten. De aandelen van hun BV moeten zij aan hun neef overdragen. De BV krijgt geen opdrachten meer, zolang de aandelen nog in bezit van de erven zijn.

Totale flauwekul, zegt Paul Jan van de Wint over de lezing van zijn neef Gijs. “Zij maken er nu een persoonlijk conflict van, terwijl het probleem veel groter is. Er is helemaal niet voorgesteld om subsidiegeld te gebruiken om de overdrachtsbelasting te betalen. De broers hebben een BV, die geld verdient uit opdrachten die kunnen worden betaald uit onder meer subsidiegelden. Daarmee zou die overdrachtsbelasting kunnen worden betaald. Wij hadden afgesproken, dat ik een derde van de aandelen van de BV zou krijgen. Ik wilde stoppen, met het huis zou ik worden uitgekocht. Het voorstel om het huis als compensatie aan mij over te dragen komt overigens van henzelf.”

Hij zegt, dat het stichtingsbestuur de greep van de broers op het kunstproject wil breken. “We kunnen als bestuur niet meer aan onze verplichtingen voldoen, omdat Gijs en zijn broer Ruud De Nollen als hun privéterrein beschouwen. Zij wonen daar met hun familie in bunkers van de stichting, bunkers, die met een half miljoen euro subsidiegeld zijn uitgebouwd. De werkplaats gebruiken zij om hun auto’s te stallen. Zij doen het beheer in de vorm van landschapswerk. Wij willen de zeggenschap over het terrein terug en de bunkers verhuren, zodat we geld kunnen verdienen om onze rekeningen te betalen. We kunnen nu niet eens de OZB betalen.” Hij vreest, dat subsidiegevers door deze ruzie rond het kunstproject geen geld meer zullen willen steken in De Nollen.

Noordhollands Dagblad, 26 augustus 2017, 7:00