Delano Weltevreden – Loopt er een Pyromaan rond in Den Helder? Twee auto’s in Visbuurt in brand gestoken, derde onderzocht + HC – Opnieuw brand in Den Helder, twee auto’s verwoest

Een Forensisch Expert probeert te achterhalen wat de oorzaak van de brand is (foto NHD)

Achterhalen wat de oorzaak van de brand is (foto NHD)

Loopt er een Pyromaan rond in Den Helder? Twee auto’s in de Visbuurt zijn in brand gestoken, derde wordt onderzocht

Den Helder – Loopt er een brandstichter rond in Den Helder? Bij auto’s, die op 20 en 24 april zijn uitgebrand, heeft de Politie aanwijzingen gevonden, die duiden op brandstichting. Dinsdagavond laat is weer een auto in de Visbuurt door brand verwoest en ook nu wordt brandstichting niet uitgesloten. Dat voertuig is volgens omwonenden eigendom van een gehandicapte man, die in het ziekenhuis ligt.

De laatste autobrand is het gesprek van de dag in de buurt. Woensdagmiddag rond lunchtijd staat de grijze Opel Corsa, Bouwjaar 2012, nog steeds op de Gehandicapten Parkeerplaats. Een plas bluswater ligt op het asfalt. Rond de auto liggen roetdeeltjes en glasscherven. De brandlucht is nog duidelijk waarneembaar.

Een Forensisch Expert van de Politie maakt een praatje met de buurman van de gedupeerde in de Visbuurt. De Expert moet proberen vast te stellen wat de oorzaak van de brand is. “Ik onderzoek per jaar een paar honderd autobranden“, zegt hij. “Mijn collega’s ook. Vroeger kwam het wel eens voor dat een auto in brand vloog door productie falen, een fabricagefout.” Hij acht het niet waarschijnlijk, dat auto’s tegenwoordig spontaan in brand vliegen. Moderne auto’s zijn, weet hij, voorzien van veiligheidsmechanismen, die brand voorkomen.

Veilige plek

De auto van de buurman met wie de expert in gesprek is, is niet beschadigd. Als de auto pal naast het brandende voertuig had gestaan, had ook zijn auto brand gevat, daar is de buurman van overtuigd. Zijn auto, die hij na het uitbreken op een veilige plek heeft geparkeerd, voelde wel warm aan. Hij wisselt van gedachten met de Expert. Die raadt hem aan om met zijn auto naar een Autoschade Bedrijf te gaan. Die kan vaststellen, of er toch sprake is van schade.

Of de eigenaar van de uitgebrande auto een vergoeding krijgt van zijn verzekeraar, hangt af van hoe het voertuig verzekerd is, zegt de Forensisch Expert. Van het voertuig is bijna niets meer bruikbaar. “Ik kom zelf uit de Autoschade wereld’’, vertelt de Expert. “In dit geval zijn misschien de achterwielen, de achterlampen en de achterklep nog bruikbaar.”

Hij kan nog niet zeggen. of de eigenaar van de Opel Corsa slachtoffer is van brandstichting. “Mijn collega’s hebben hier wel sporen aangetroffen, die we verder gaan onderzoeken.’’

De parkeerplaats ligt tussen de Brouwerstraat en de Nieuwstraat en grenst aan de achterkanten van een aantal woningen. “Ik hoorde een knal. Daarna zagen we vlammen“, zegt een omwonende. “Onze zoon heeft meteen 112 gebeld.”

Als de brand is aangestoken vragen zij en haar man zich af waarom juist de auto van de gehandicapte buurman is uitgekozen. “Misschien omdat het de laatste auto in de rij was“, filosofeert de vrouw. “De dader kon meteen in de steeg verdwijnen.” Als de brandstichter een auto had uitgekozen, die aan het begin van de rij stond, had hij een eind naar de steeg moeten lopen en was de kans, dat hij was gepakt groter geweest. “We hebben begrepen, dat de buurman in het ziekenhuis ligt.” Niet vanwege de autobrand, zijn gezondheid is al niet best, weten zij. Nu moet hij ook zijn auto missen. “Het is triest.

Volksbuurt

Hoewel dit de derde autobrand in korte tijd is en de tweede in de Visbuurt, voelen de ouders van de jongen, die 112 heeft gebeld, zich niet onveilig, benadrukken zij. “De Visbuurt is een volksbuurt. De sociale controle is groot. Iedereen let op elkaar. Dat zie je niet overal.”

Helderse Courant, 6 mei 2021 om 07:00

Opnieuw autobrand in Den Helder, twee auto’s verwoest

Autobrand in Den Helder (1) (foto GLOCALmedia)

Autobrand in Den Helder (2) (foto GLOCALmedia)

Autobrand in Den Helder (3) (foto GLOCALmedia)

Autobrand in Den Helder (4) (foto GLOCALmedia)

Den Helder – Twee auto’s zijn in de nacht van maandag op dinsdag in brand gevlogen in de Treilerstraat in Den Helder. De brandweer kon ernstige schade niet voorkomen.

De auto’s stonden naast elkaar op een parkeerterrein aan de Treilerstraat. Het is niet duidelijk hoe de brand is ontstaan. De brandweer kwam rond 23:00 uur ter plaatse om het vuur te blussen, maar beide auto’s werden totaal verwoest.

Er hebben de afgelopen weken al drie andere autobranden plaatsgevonden in Den Helder. Ook in dit geval houdt de Politie rekening met brandstichting. Forensische Opsporing gaat hier onderzoek naar doen.

Helderse Courant, 11 mei 2021, 07:03

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CAPTCHA ImageChange Image