Delano Weltevreden – Kapper Robert Jan Oudijk naar Beatrixstraat + Idem + Arie Booy – Weduwe Doolaard: Verplaatsen van De Jutter is ‘respectloos’

Kapper Robert Jan Oudijk naar Beatrixstraat

Kapper Robert Jan Oudijk verruilt de Koningstraat in november voor de Beatrixstraat. De ondernemer koopt het pand, waar voorheen optiek Eye Wish zat, naast Kramer Jeugdmode.

Het pand was onlangs in beeld als nieuwe plek voor een coffeeshop. Oudijk verkoopt zijn huidige pand aan Carlo Assorgia van Italiaans restaurant Costa Esmeralda. De kapperszaak gaat tegen de vlakte om nieuwbouw van de pizzeria mogelijk te maken.

Het leek er aanvankelijk op, dat de twee het over de prijs niet eens zouden worden. “We betalen er een redelijke prijs voor”, zegt Assorgia. Net als Robert Jan Oudijk en echtgenote Tanja wil hij over de details van de verkoop niets kwijt.

Oudijk is enthousiast over de verhuizing. “We gaan er een prachtige zaak van maken. Ons hele team denkt met ons mee. Met Keune Haircosmetics, producent van haar verzorgingsproducten, zijn we in gesprek. Wij worden mogelijk ambassadeur van het merk in Den Helder.” De kapper is sinds oktober 1984 zelfstandig ondernemer. Dochter Caprice loopt zich warm om de zaak op termijn over te nemen. “Als ik geen opvolger had gehad, had ik deze stap nooit gezet”, zegt vader Oudijk over de verhuizing.

Caprice: “Mijn vader doet dit al drieëndertig jaar. Ik wil, dat hij het wat rustiger aan gaat doen.” De komende drie maanden wordt het pand grondig verbouwd. Robert Jan Oudijk: “Het is anderhalve keer zo groot als de huidige zaak. Ik ga architect Duco Kapitein vragen om een schitterende gevel voor ons te ontwerpen.”

Noordhollands Dagblad, 31 augustus 2017, 17:15

Idem

Helderse Courant, 1 augustus 2017

Weduwe Doolaard: Verplaatsen van De Jutter is ‘respectloos’

Helderse Courant, 3 augustus 2017

1. Loes Vermeer-lagerveld 3 augustus 2017 op 09:40

Ook hieruit blijkt weer hoe respectloos het College/Zeestad omgaat met haar burgers. Zomaar, zonder enig overleg en/of inspraak het icoon van de binnenstad weghalen en verplaatsen. Zelfs contact opnemen met de familie van de kunstenaar is het College vreemd hetgeen ook met de erfgenamen van de zeeleeuwen is gebeurd. Ook daar hebben oplettende burgers de erfgenamen ingelicht over het respectloos omgaan met cultureel erfgoed en het College toen pas noodgedwongen contact heeft opgenomen met de familie. Leert men nu nooit? Het beeld moet terug in de binnenstad niet alleen omdat de Jutter aan de binnenstad is geschonken. Maar ook omdat kunstenaar Kees Doolaard heel veel jaren een markant figuur in de binnenstad was en daar in de Keizerstraat en later op de Westgracht zijn atelier had – inclusief Het Schip – waar heel veel mensen een bezoek brachten en genoten hebben van de verhalen en activiteiten, waaronder ook muzikale optredens!! Dus ook om deze reden de Jutter terug op de plek waar men nu van plan is een lelijk massaal werk neer te zetten dat de suggestie wekt van een hekwerk dat zegt: HO, EN NIET VERDER!!! In ieder geval geen uitnodiging het centrum in te gaan…..

2. Kunst behoort tot ons hoogste goed. Juist daarom willen dictators er zo graag snoeihard tegenaan trappen. Om hun brute ‘kracht’ te tonen en daarmee de gemeenschap te onderwerpen.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.