Delano Weltevreden – Juridisch zwaargewicht gaat Nollen leiden

Joost van Dijk, oud president van de rechtbank Alkmaar, gaat hoogstwaarschijnlijk het bestuur van kunstproject De Nollen leiden.

Dat zegt Bernt Schneiders, directeur van het VSB Fonds. “We hebben in mei een grote conferentie gehad met alle belangrijke fondsen, die een bijdrage kunnen leveren aan het afbouwen van het Van de Wint Museum. Ook het Waddenfonds, de gemeente Den Helder, het Stedelijk Museum Alkmaar en de Bank Giro Loterij waren daarbij aanwezig. De familie Van de Wint heeft ons rondgeleid over De Nollen en we hebben een presentatie gegeven over het project. De conferentie heeft heel interessante discussies opgeleverd en een heleboel goede ideeën, die we gebruiken om een doorstart van het project voor te bereiden.”

Twee dagen

Inmiddels is bij De Nollen een directeur aangesteld voor twee dagen in de week: “Die werkt aan de doorstart. Het hele project wordt in kaart gebracht”, vertelt Bernt Schneiders. Binnenkort krijgen de fondsen het verzoek om (meer) geld in het afbouwen van het museum te steken. “De aanvragen gaan eerdaags de deur uit. We hopen, dat zij worden goedgekeurd.”

Ook het Waddenfonds, dat al zo’n 1.4 miljoen euro in het project heeft gestoken, wordt aangeschreven. “Dat fonds wil wel eerst van het huidige bestuur weten hoe het geld is besteed”, weet Schneiders.

Het Van de Wint Museum staat al jaren onafgebouwd nabij treinstation Den Helder Zuid. Door geruzie tussen de erven en het bestuur, wilden fondsen geen geld meer in het project stoppen. Hoeveel geld exact nodig is om het museum af te bouwen, kan Schneiders niet zeggen. “Het ligt ergens tussen de 3 en 5 miljoen euro.” Zodra de geldkranen weer open gaan, treedt het nieuwe bestuur onder leiding van Joost van Dijk aan. Schneiders zegt, dat er ook andere bestuursleden zijn gepolst.

Noordhollands Dagblad, 12 juni 2018, 21:13

Meer informatie: