Delano Weltevreden – Gratis Kunst Op Slaan bij De Nollen bespaart de Gemeente Den Helder Geld, zegt het College, Hoe Veel wordt Bespaard, is Geheim

Het Kunst Project van Kunstenaar Rudi van de Wint ligt bij Trein Station Den Helder Zuid (foto Hans van Weel)

Den Helder – Het Stallen van Twee Containers Vol Gemeentelijke Kunst op Kunst Project De Nollen levert de Gemeente Den Helder een Kosten Besparing op, zeggen Burgemeester en Wet Houders. Maar Hoe Veel er Nou Precies wordt Bespaard, Wil het College Niet Vertellen.

De Stichting heeft Geld Nodig. Door Enkele Stormen is het Dak van het Depot annex Werk Plaats Zo Danig Beschadigd, dat het Her Steld moet worden. In dit Gebouw werken de Erven aan Herstel van Kunst Werken en staan Werken van Ruud van de Wint Op Geslagen.

Dit heeft Direct Impact, om dat de Daar Bewaarde Kunst Kwetsbaar is voor Wind en Water Schade. De Stichting heeft Geen Financiële Buffer om de Reparatie te Betalen. Daarom verstrekt de Gemeente een Subsidie van 50.000 Euro.

Helft

De Stichting krijgt Ook 75.000 euro, de Helft van het Bedrag, dat Nodig is om een Plan van Aan Pak te Maken.

Dit Plan geeft Verdere Verdieping Aan en Inzicht in Alles Wat Nodig is om het Master Plan te Realiseren, waar mee de Stichting koerst naar de Opening van het Museum in 2026, de Kosten, Financiële Dekking, Aan Pak Fondsen Werving, Exploitatie Plan, Bouw Plan, Organisatie en Personeel, het Vermarkten van het Museum en een Planning voor het Totale Traject.

Op Stellen van het Plan van Aan Pak vergt Advies op het Gebied van Programmering, Exploitatie, Fondsen Werving en Sponsoring, maar ook Bouw Kundige Inspecties en Kosten Ramingen.

Als Tegen Prestatie voor de 125.000 Euro wil De Nollen Twee Tegen Prestaties leveren. De Eerste is, dat Nieuwe In Woners Gratis Toe Gang Krijgen tot het Kunst Project. Daar Naast wil de Stichting Twee Containers met Gemeentelijke Kunst Op Slaan. Nu worden Zes Containers met Kunst Objecten Op Geslagen bij Verhuis Bedrijf Molenaar & Leek.

Als Twee van die Containers Gratis op De Nollen Kunnen worden Op Geslagen, levert dat een Kosten Besparing op, vertelde het College de Gemeente Raad onlangs in een Brief over het Verzoek van het Stichtings Bestuur.

Antieke Voor Werpen

Maar Hoe Veel Geld de Gemeente Nou Precies Bespaart, Wil het College Niet Vertellen. Woord Voerster Maria de Wit wil Wel Kwijt, dat het Gaat Om Kunst Werken en Antieke Voor Werpen, die Verpakt Op Geslagen Zijn in een Klimaat Gereguleerde Ruimte van Molenaar & Leek. Zo’n 250 Kunst Werken en Honderd Antieke Voor Werpen. ,,De Kunst is Op Geslagen in Af Wachting van het Nieuwe Stad Huis. We tonen Daar een Deel van de Kunst.’’

,,Het gaat om Werken van Zo Wel Landelijk Bekende als van Lokale Kunstenaars. Onder Meer van Rudi van de Wint, Nico Betjes, Floris Brinkman, Jan Dokter en Wiebe Schoonhoven.’’ De Collectie omvat Twee en Drie Dimensionale Moderne Kunst Werken, zo als Schilderijen, Beelden, Wand Kunst Werken, Tekeningen en Antieke Voor Werpen.

Helderse Courant, donderdag 18 mei 2023 om 06:50

Meer informatie: